nilberg Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Hei godtfolk! Jeg sitter her og funderer på hvilket oppsett som vil gi best ytelse mtp kjøling for CPU, GPU og Chipset. Støy er en viktig faktor, så denne faller kanskje fort igjennom. Hva syns dere? Vannsirkulasjonen er ment å gå slik: Tank > Pumper > Blokker > Hver sin radiator > Tilbake til tank. Osv osv... Slik at pumpene på en måte blir hjerte(ne) av systemet. Siden C-Systems pumpene er så små og plasseringsvennlige, gikk jeg for disse. Noen som kjenner til støynivå kontra Eheim/Hydor? Lenke til kommentar
sigen Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Har lest at du bør ha radiatoren etter pumpen, og ingen grunn til å ha den rett forran tanken, da dette gir minimal effekt. Men hvis du setter radiatorene rett etter pumpene, så skulle det gå fint, men vet ikke hvordan det blir med 2 slike "sirkler", kontra 1. Men siden du lager tanken selv (tror jeg): Hvorfor ikke lage to rom i den? Lenke til kommentar
lordbiggi Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 (endret) Lurer egentlig litt på hva du skal kjøle. er det 2 stk pcer som står i sammen kabbinettet?? det er som nilberg sier at for og få best mulig kjøling så må raddiatoren stå etter pumpen, dette er fordi også pumpen tilfører ein liten ekstra temeratur til vannet.. Når det gjelder systemet generelt så tror eg det vil være best med 2stk tanker da du med dette kan ta ut den eie kjølesløyfen uten at det fører til at du må stoppe den andre. Personlig så har eg ein Ehime 600. denne er så godt som støyfri. eneste problemet med denne er at den må plasserest i ein tank. Endret 17. mars 2005 av lordbiggi Lenke til kommentar
nilberg Skrevet 17. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2005 det er som nilberg sier at for og få best mulig kjøling så må raddiatoren stå etter pumpen, dette er fordi også pumpen tilfører ein liten ekstra temeratur til vannet.. Jeg sa da ikke dette, siden det er jeg som er trådstarter.. (Men det var greie tips begge to!) Var ikke klar over at pumpen(e) også tilførte temperaturøkning. Siden jeg strengt tatt ikke trenger vannkjøling på chipset (har kjøleribbe på Asus sitt hovedkort) så holder det med to blokker; CPU og GPU. Da blir vel muligens de to kretsene litt smør på flesk, ettersom at ytelsesforskjellen muligens ikke utgjør så mye..? Hva med TANK/PUMPE > RADIATOR > CPU > GPU > TANK? Med en Eheim nedsenket i tanken (lik den på Komplett.no) og en BlackIce Extreme II istedenfor..? Når jeg tenker over det, så er vel hele målet med vannkjølingen MIN nemlig å dempe støy fra vifter o.l. Ytelsen er jo grei å ha, for all del.. ..men det er uten tvil støyen som er viktigst for meg. Har lest på tester at Eheims pumpe som er nedsenket scorer meget bra på støynivå vs andre modeller (Swiftech/DangerDen osv..) Kort sagt; hvis jeg skal kjøle ned en P4 3,2Ghz samt et ATI X800XT så lydløst som mulig, hvilket utstyr bør jeg velge, og spiller rekkefølgen og plasseringen av utstyret noen rolle? Lenke til kommentar
sigen Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 lordbiggi: sigen, ikke nilberg nilberg: Det blir noe smør på flesk ja med to kretser da, tror ikke ytelsesforskjellene er så store at det gjør noe, og du bør ikke ha to pumper hvis du er ute etter lavest mulig støynivå. Da setter du det opp sånn som du nettopp skrev (tank > pumpe > radiator > CPU > GPU > tank) for best kjøling, og bruker BlackIce Extreme II heller, med to stk. MIST, papst, eller SilenX-vifter, kanskje med viftestyring? Skulle funke bra det Det spiller en liten rolle hvilken rekkefølge du setter komponentene i, dette står jo i nybegynnerguiden også tror jeg, men det anbefales at du setter det opp som vist her nå. Hvilken vifte har du på prosessoren nå, og hvilken temperatur har du på den? (idle og load) Skriv hvilken pumpe, CPU-blokk og slikt du bruker etterpå da vel, og hvilke temperaturer du får? (tenker på vannkjøling selv, men siden du allerede skal kjøpe til en P4 3.2 GHz, så kan du teste det ut for meg. Lenke til kommentar
fredrikoz Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Er det noe poeng i å ha 2 slangeklemmer på hver nippel ? hos meg lekker det på 3 nippler når jeg hadde 2 strips på hver, men kansje jeg ikke teitet godt nok ?? Lenke til kommentar
nilberg Skrevet 18. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2005 lordbiggi: sigen, ikke nilberg nilberg: Det blir noe smør på flesk ja med to kretser da, tror ikke ytelsesforskjellene er så store at det gjør noe, og du bør ikke ha to pumper hvis du er ute etter lavest mulig støynivå. Da setter du det opp sånn som du nettopp skrev (tank > pumpe > radiator > CPU > GPU > tank) for best kjøling, og bruker BlackIce Extreme II heller, med to stk. MIST, papst, eller SilenX-vifter, kanskje med viftestyring? Skulle funke bra det Det spiller en liten rolle hvilken rekkefølge du setter komponentene i, dette står jo i nybegynnerguiden også tror jeg, men det anbefales at du setter det opp som vist her nå. Hvilken vifte har du på prosessoren nå, og hvilken temperatur har du på den? (idle og load) Skriv hvilken pumpe, CPU-blokk og slikt du bruker etterpå da vel, og hvilke temperaturer du får? (tenker på vannkjøling selv, men siden du allerede skal kjøpe til en P4 3.2 GHz, så kan du teste det ut for meg. Hvilken måte er den beste for å måle temp på CPU under Idle og Load? Hvilken hardware/software skal brukes? Jeg har org. Intel vifte som fulgte med i pakken, og har ikke satt på noe annet. Viften som er i front av Lian Li PC6277C bråker noe helt inforj**lig, og jeg vil gjerne bytte denne med en SilenX som kan viftestyres. Hvis en sjekker www.coolnsilent.no, er det stor effekt forskjell på den med 11db og den med 14db? Kjenner tallene, men aner ikke hvor mye dette utgjør i virkeligheten... Lenke til kommentar
sigen Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Du kan bruke MotherBoardMonitor 5, der sjekker den endel temperaturer. Du kan også bruke SpeedFan, men her kan du ikke stole på alle sensorene; jeg har vist -128*C ett sted i kabinettet, og +125*C et annet sted. Det skulle ikke være noe problem å kjøpe den med 14 db, du kommer sikkert ikke til å legge merke til den nesten, spess ikke etter at du har byttet fra en bråkete originalvifte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå