voluz Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Hei! Har et problem med bilen - tror jeg da... Kjøpte rett før jul en godt brukt bil. Nærmere bestemt en 92-modell. Det har vært litt småting, men dette har blitt fikset. (Hadde den på NAF-test, så visste hva jeg gikk til...) Etter å ha svidd av 10-15 tusen på verksted til jul var bilen i topp stand. Plutselig, ca 1 mnd. etter jul, opplevde jeg imidlertid en slags risting/vibrering/hurtig vingling i bilen. Spesielt i høyere hastigheter, fra 80 km/t og oppover. Og spesielt enda høyere enn dette... Problemet var at ristingen ikke var konsekvent. Kunne kjøre fra 0-160 km/t uten at det var antydning til risting, mens neste tur (evt. under samme kjøretur også) var plutselig ristingen tilbake. Leverte bilen på verksted og fikk balansert alle hjul, rengjort felger (som var ekstremt skitne) osv. De kunne ikke se at noe annet var galt. Verkstedet var ute og kjørte med bilen også, men da oppstod selvsagt ikke ristingen... Så gikk det en måneds tid igjen, og bilen var 99 % ristefri. Men plutselig en dag var det tilbake for fullt igjen. Føler kanskje denne gangen at ristingen/vibrasjonen/vinglingen oppstår først og fremst ved gasspådrag fra 80 km/t og oppover... gjerne rundt 100 km/t kanskje. Og også oppstått en del ganger ved kraftig gasspådrag i relativt bratt og lang bakke hvor motoren tynes litt på høyt turtall. Men om dette har med farten å gjøre eller tyningen vet ikke jeg. Og det oppstår altså slettes ikke alltid, men av og til... Har opplevd at det kommer i 40-60 km/t også, men det har bare skjedd et par ganger. Hadde bilen på verksted igjen, men de kan ikke se at noe er galt. De testet felgene og høyre felg bak skal være relativt skeiv, og en annen er også litt skeiv. De mener det kan ha noe med dette å gjøre. Men da burde vel ristingen alltid oppstå? Ikke bare sånn av og til... Noen som har en teori? Verkstedet har tydeligvis ikke noen teori... (Skal skifte til sommerdekk etter påske, men greit med noen teorier før det.) Noen som har peiling? Takknemlig for svar! Lenke til kommentar
Opus Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Sjekk om motorfestene er gode. Sjekk at alt av foringer i hjulopphengene er i god stand. Gjelder begge punktene; Foringene skal ikke være "skrumpet inn", harde eller sprukkne. Lenke til kommentar
voluz Skrevet 18. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2005 Sjekk om motorfestene er gode.Sjekk at alt av foringer i hjulopphengene er i god stand. Gjelder begge punktene; Foringene skal ikke være "skrumpet inn", harde eller sprukkne. Hm... har null peil på bil jeg ass. Klarer sånn akkurat å fylle på bensin. Har jo hatt den på verksted to ganger nå for at de skal utbedre ristinga, men de har altså ikke funnet noe annet enn et par skeive felger? Er ikke det litt rart...? Har de lett på feil plasser? Har kanskje ingenting med hjulene å gjøre...? Er overbevist om at det er noe mer/annet enn felgene. Kommer jo mest når jeg tyner motoren litt, hvis det begynner å riste og jeg slipper opp gassen (og bare ruller) så slutter ristingen. Føler kanskje også at det oppstår litt mer risting når jeg svinger samtidig som jeg gasser... (Det har oppstått risting i 10-20 km/t også når jeg har sving ut fra en innkjørsel som var i en relativt bratt oppoverbakke...) Skal kjøre 65 mil med bilen imorra. Står jeg i fare for å bli drept om noe ryker eller? Skal på påskeferie.... Lenke til kommentar
Opus Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Tja, kanskje du også har drivknuter som synger på siste verset? http://forum.amotor.no/index.php?showtopic=392696 Ubalanse/vibrasjoner i motoren kan også være en årsak. Skal kjøre 65 mil med bilen imorra. Står jeg i fare for å bli drept om noe ryker eller? Skal på påskeferie.... Tror jeg ikke du skal være redd for. Lenke til kommentar
voluz Skrevet 18. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2005 Tja, kanskje du også har drivknuter som synger på siste verset? http://forum.amotor.no/index.php?showtopic=392696 Ubalanse/vibrasjoner i motoren kan også være en årsak. Ja, har fulgt litt med på den tråden der... kan jo til dels kjenne meg igjen. Men synes det er rart det er så variabelt? Burde det ikke være der hele tida? Kan jo kjøre ganske heftig med bilen i variable og høye hastigheter uten at jeg merker noe, men plutselig så er den der... ristinga altså. Spesielt da i motbakker, lange slakke og bratte, når motoren må jobbe litt for å holde hastigheten... Føler på en måte at ristinga kommer fra "foran der". Frykter motorhavari. Men skal være ok den, skiftet olje for to dager siden også... Men kanskje vanskelig å kjenne helt hvor det kommer fra. Føles som det er foran i hvert fall. Hadde en gåen mansjett (indre høyre) en stund. Det var også akkurat før jeg skulle reise på juleferie, så ble nok kjørt en 140 mil med gåen (indre) mansjett. Dette var kanskje ikke det lureste....? (Som sagt har jeg ikke peil på bil, og fikk ingen direkte advarsel fra verkstedet om at jeg burde utbedret dette tvert.) Hva risikerer jeg å oppleve utover at bilen rister hvis et drivledd eller -knute går da? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Okay, er demperne og fjærene fremme i god stand? Er det McPherson-oppheng på bilen? Isåfall kan det også være lagrene i dempertårnene som er slitte. Lenke til kommentar
voluz Skrevet 19. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2005 McPherson-oppheng? Mulig de kan være slitte... usikker. Ble ikke påpekt i NAF-test for 3 mnd siden, nei. Har nivåjustering på bilen, så... er vel noe hydraulikk i fjæringene osv. Lenke til kommentar
zupreme Skrevet 19. mars 2005 Del Skrevet 19. mars 2005 Nivåjustering er vel elektrisk justerbare gassdempere om jeg ikke tar helt feil. MacPherson tror jeg er en slags "patent" på opphenget der demperen går inni fjæra, ikke hver for seg Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 19. mars 2005 Del Skrevet 19. mars 2005 Du har foreløpig ikke sagt hvilken bil det gjelder, bortsett fra at den er din og er fra 1992. Det hjelper betraktelig å vite det. Er det en bakjulsdreven bil kan det være alt mellom girkassa og drivhjulene. Er det forhjulsdreven bil kan det være drivknutene. Skeive felger gjør ikke saken noe bedre. Du vil nok merke stor forskjell etter at du har lagt på sommerdekk som forhåpentligviv er på rette felger. Det med at det vibrerer mer under gasspådarag en ellerst kan tyde på mellomakselkryss eller/og drivknuter. Opphenget til mellomakselen kan også være årsaken eller en kambinasjon av alle disse. Når det er kaldt er alle foringer og lager trange men etter å ha kjørt et stykke vil f.eks mellomakselkryssene bli varme og skape litt vibrasjoner dersom de er slitte. Vibrerer det bare under oppbremsing kan det være skeive bremseskiver. Uten å hvite hvilken bil dette gjelder er det ikke godt å si. Lenke til kommentar
Ulvestad Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Har eit lignende problem med bilen min. Det kommer av at handbremsa ikkje går skikkelig av. Det blir da ei merkelig risting i heile bilen slik som du beskriver det. Enda ein ting som må utbedres når fineværet kommer. Lenke til kommentar
voluz Skrevet 22. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2005 Du har foreløpig ikke sagt hvilken bil det gjelder, bortsett fra at den er din og er fra 1992. Sorry fraværet folkens! Men vært på påskeferie del 1. Bilen er en Mitsubishi Sigma 3.0 DOCH V6 24v 92-modell med 4 Wheel Swing og el.nivåjustering. Den har forhjulstrekk. Kjørte 62 mil sist lørdag. Ristet som en gal, mer eller mindre (mest mer), etter to kilometer. Oppdaget at bilen rister KUN ved gasspådrag. Hvis jeg gasser i 90 km/t rister den som en gal, hvis jeg bare ruller i 90-100 km/t går den stille og rolig som ei klokke. Altså kun ved gasspådrag... og da ved kjøring (som regel) over 60 km/t. Men ristinga viser seg oftest ved 70 km/t og oppover. (Ristet nesten uten unntak ved gasspådrag de 62 milene jeg kjørte på lørdag.) Sinnsykt slitsomt... Var ute og prøvde den dagen etterpå i en halvtimes tid... da var det ingen risting at all. Men ved en senere tur var ristingen tilbake igjen... Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 Tør nesten vedde hodet mitt på at det er et drivledd, Er lyden like sterk om du svinger til venstre eller høyre.. Blir den sterker når du svinger til høyre, så er det venstre drivledd og motsatt.. Lenke til kommentar
voluz Skrevet 23. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2005 Tør nesten vedde hodet mitt på at det er et drivledd, Er lyden like sterk om du svinger til venstre eller høyre.. Blir den sterker når du svinger til høyre, så er det venstre drivledd og motsatt.. Hm... godt mulig? Vil ikke si at det er noen lyd da... er bare at den rister/vibrerer. Altså en følelse, men ikke noen lyd i noe særlig grad... Vært ute og kjørt en times tid nå. Lå stort sett i 100 - 140 km/t, og nå var den 90 % helt fin... Kjente såvidt antydning til risting om jeg tynet bilen litt i oppoverbakker i 100 km/t og oppover... men langt svakere enn det har pleid å være. Er det ikke jævli rart at det er så variabelt? Fra helt jævli til (nesten) helt fint... Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 Jeg har hatt samme problemet (risting noen ganger, uten bestemt fart og slik). Hos meg var det så enkelt som at felgene ikke var originale til bilen. Da skal det være små skiver inni midten av felgene slik at de passer akkurat på, men disse manglet. 5 bolter på hvert hjul var ikke nok til å holde hjulene helt beint på, og risting kom da av og til. ..det KAN jo være et slikt idiotproblem hos deg også.. Lenke til kommentar
voluz Skrevet 23. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2005 Hos meg var det så enkelt som at felgene ikke var originale til bilen. Da skal det være små skiver inni midten av felgene slik at de passer akkurat på, men disse manglet. 5 bolter på hvert hjul var ikke nok til å holde hjulene helt beint på, og risting kom da av og til. Joda, det kan selvsagt være det. Derfor tror jeg at jeg venter med å levere inn bilen til etter at jeg har fått på sommerfelgene (som forøvrig er av samme sort som vinterfelgene da, men...). Er redd det er originalfelger ja. Var med 9 stk. 15" alu.felger med bilen... (Men de er 12 år gamle nå da.) Flere forslag tas gjerne imot. Lenke til kommentar
andreas76 Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 Det kommer ofte en kneppelyd hvis drivknutene er gåen og du vrir rattet helt til en av sidene. Men jeg ville prøvd med andre felger først og sett om det hjalp. En rask sjekk om foringer var ok tar ikke lange tiden heller. Kan jo også være motorfester, motoren begynner å "hoppe" ved høyere belastninger, sjekk disse...(det er de gummiforingene som motoren hviler på.) Lenke til kommentar
voluz Skrevet 23. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2005 Det kommer ofte en kneppelyd hvis drivknutene er gåen og du vrir rattet helt til en av sidene. Men jeg ville prøvd med andre felger først og sett om det hjalp. En rask sjekk om foringer var ok tar ikke lange tiden heller. Kan jo også være motorfester, motoren begynner å "hoppe" ved høyere belastninger, sjekk disse...(det er de gummiforingene som motoren hviler på.) Ikke hørt noe jeg vil karakterisere som kneppelyd nei... Var ute og kjørte nå, og da var den fin mht. ristinga. Kjente det bare når jeg kjørte i ca. 20 km/t i en meget bratt bakke mens jeg svingte brått til høyre (inn i en innkjørsel). Hva nå dette betyr da? Kan jo være motorfestene med tanke på at det blir (ble isåfall det når det stod på som verst) mer og mer vibrering ettersom motoren tynes... Vet knapt hvordan man fyller bensin, så tviler på at jeg får til å sjekke dette selv, men... Lenke til kommentar
Doch24 Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Hei! Det kan være luftfjæringen din som begynner å ta kvelden. Om det er Bilcentrum du bruker så vil jeg ikke annbefale de når det gjelder sigma..... De har rett og slett ikke peiling noe som har vist flere ganger angående sigma. Ville ha inspisert forstillinga selv. Har nøyaktig samme bil som deg tror jeg. Hadde risting ved ca 90, men det var spissinga på hjula som var feil. Om du skal bruke et verksted så finn noen som har peiling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå