Gå til innhold

Serie eller parallell vannkjøling

Anbefalte innlegg

Har noen Y-ledd og T-ledd liggende, og vurderer parallellkopling av CPU, GPU og Chipset. Er det noe å tjene på parallell kopling, der man bruker Y-ledd til sammenkopling også,siden vanntanken ikke har flere hull.

Ved seriekopling øker vel tempen på etterfølgende blokk med 1 grad pr blokk...

På den annen side må jo trykket deles ved parallell kjøring ... med 300l/m er det kanskje litt i minste laget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg ikke akkurat markedets største vannkjølingsspesialist, men ved å kjøre i serie så har man en viss peiling på hvilke kjølehoder som får best kjøling.

Jeg har ikke turt enda å kjøre i parallell pga at jeg vil vite med sikkerhet at CPU`en får best kjøling.

Lenke til kommentar

Til Truxx: Tempen øker med mye mindre enn en grad pr. blokk ved seriekobling.

Skal du ha rett, må du ha en ekstremt lav flow :hmm:

Til hertugen: Vil du vite hva det andre alternativet enn det du bruker, duger til,

så er det bare å koble om. Særlig CPU-temp er jo lett å finne ut om den endrer seg.

Har nevnt dette mange ganger, men alle har jo ikke lest det :

Har to maskiner med "alt" vannkjølt (CPU, Chipset, GPU, HD og PSU)

Alt er i serie: Pumpe - maskin nr. 1 - maskin nr. 2 - radiator - pumpe.

Maskinene er tilnærmet like. CPU-temp på nr. 2 er ubetydelig høyere enn på nr. 1

ved tilnærmet lik belastning. (1-2 grader)

Farten på vannet vil vel også innvirke på forskjellen på den høyeste og

laveste tempen i systemet. Men ikke så mye på den totale kjøleeffekten.

Da er det stooor radiator som gjelder :D Har en selv... :whistle::dribble:

Endret av OogaBooga
Lenke til kommentar

OogaBooga. Takker så mye for svar.

Jeg har hele tiden holdt fast ved ett serial system. Jeg har dog ikke allverdens pumpe (300l/timen). Så av den grunn har jeg rett og slett ikke giddet å prøve på noe parallellkobling.

Jeg har en brukbar radiator da. airplex EVO 240. Ikke rått, men brukbart.

Finnes det i det hele tatt en grunn for å kjøre i parallell?

Endret av hertugen
Lenke til kommentar

Om man velger å kople slangene i en parallellkopling, minsker volumstrømmen og derved friksjonen. Den reduserte trykktapet med redusert massestrøm vil være så liten og vil sannsynligvis oppheves av trykktapet over Y-ledd og T-ledd. Derved vil ikke selve ikke selve kjøleprosessen bli begunstiget med økt massestrøm ved en parallellkopling.

All testdata om massestrøm over kjøleblokken jeg har lest har vært entydig i økt hastighet gir økt kjøleevne. Man kan teoretisk tjene på å lage en parallellkopling over CPU og GPU blokken ved at temperaturen på vesken inn på GPU blokken blir redusert, men ved volumstrøm på 1 gal/min og CPU på 60 watt vil deltaT bare bli 0,22 C (dltaT = W/(w*Cp) = W/(Q*ro*Cp). Ettersom volumstrømmen og derved en potensiell lavere kjøleeffekt tror jeg faktisk det ikke lønner seg å kople slangene i en parallellkopling over CPU og GPU blokkene.

Om du har to eller flere radiatorer, vil det lønne seg å ha parallellkopling ellers er min erfaring at seriekopling lønner seg.

Jeg vil sterkt anbefale deg å lese følgende artikkel Radiator Heat Dissipation Testing

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...