Troxx Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Har noen Y-ledd og T-ledd liggende, og vurderer parallellkopling av CPU, GPU og Chipset. Er det noe å tjene på parallell kopling, der man bruker Y-ledd til sammenkopling også,siden vanntanken ikke har flere hull. Ved seriekopling øker vel tempen på etterfølgende blokk med 1 grad pr blokk... På den annen side må jo trykket deles ved parallell kjøring ... med 300l/m er det kanskje litt i minste laget. Lenke til kommentar
smy Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Har 2 dual procore her i serie går fin om har en pump med litt LITER/TIME bruker en enheim 1000 compakt her Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Nå er jeg ikke akkurat markedets største vannkjølingsspesialist, men ved å kjøre i serie så har man en viss peiling på hvilke kjølehoder som får best kjøling. Jeg har ikke turt enda å kjøre i parallell pga at jeg vil vite med sikkerhet at CPU`en får best kjøling. Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 (endret) Til Truxx: Tempen øker med mye mindre enn en grad pr. blokk ved seriekobling. Skal du ha rett, må du ha en ekstremt lav flow Til hertugen: Vil du vite hva det andre alternativet enn det du bruker, duger til, så er det bare å koble om. Særlig CPU-temp er jo lett å finne ut om den endrer seg. Har nevnt dette mange ganger, men alle har jo ikke lest det : Har to maskiner med "alt" vannkjølt (CPU, Chipset, GPU, HD og PSU) Alt er i serie: Pumpe - maskin nr. 1 - maskin nr. 2 - radiator - pumpe. Maskinene er tilnærmet like. CPU-temp på nr. 2 er ubetydelig høyere enn på nr. 1 ved tilnærmet lik belastning. (1-2 grader) Farten på vannet vil vel også innvirke på forskjellen på den høyeste og laveste tempen i systemet. Men ikke så mye på den totale kjøleeffekten. Da er det stooor radiator som gjelder Har en selv... Endret 22. mars 2005 av OogaBooga Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 (endret) OogaBooga. Takker så mye for svar. Jeg har hele tiden holdt fast ved ett serial system. Jeg har dog ikke allverdens pumpe (300l/timen). Så av den grunn har jeg rett og slett ikke giddet å prøve på noe parallellkobling. Jeg har en brukbar radiator da. airplex EVO 240. Ikke rått, men brukbart. Finnes det i det hele tatt en grunn for å kjøre i parallell? Endret 22. mars 2005 av hertugen Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 (endret) Ikke slik jeg ser det Har selv en radiator som tilsvarer EVO 1800 Den fant jeg i en skrot-container på jobben Hyggelig for meg, det Endret 22. mars 2005 av OogaBooga Lenke til kommentar
MaxManus Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 Om man velger å kople slangene i en parallellkopling, minsker volumstrømmen og derved friksjonen. Den reduserte trykktapet med redusert massestrøm vil være så liten og vil sannsynligvis oppheves av trykktapet over Y-ledd og T-ledd. Derved vil ikke selve ikke selve kjøleprosessen bli begunstiget med økt massestrøm ved en parallellkopling. All testdata om massestrøm over kjøleblokken jeg har lest har vært entydig i økt hastighet gir økt kjøleevne. Man kan teoretisk tjene på å lage en parallellkopling over CPU og GPU blokken ved at temperaturen på vesken inn på GPU blokken blir redusert, men ved volumstrøm på 1 gal/min og CPU på 60 watt vil deltaT bare bli 0,22 C (dltaT = W/(w*Cp) = W/(Q*ro*Cp). Ettersom volumstrømmen og derved en potensiell lavere kjøleeffekt tror jeg faktisk det ikke lønner seg å kople slangene i en parallellkopling over CPU og GPU blokkene. Om du har to eller flere radiatorer, vil det lønne seg å ha parallellkopling ellers er min erfaring at seriekopling lønner seg. Jeg vil sterkt anbefale deg å lese følgende artikkel Radiator Heat Dissipation Testing Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå