plumbe Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Har planlagt å kanskje installere Linux på en server jeg har hjemme (webserver, filserver og ftp server). Hva syntes dere forresten, skal jeg kjøre windows server 2003 eller linux til disse oppgavene, i tilfelle linux, hvilken distro? (har aldri hatt linux før). Men over til topic, går det ann med å bruke remote desktop connection fra windows xp over til denne evt. linuxserveren? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 (endret) GNU/Linux er ypperleg til eit slikt formål. Når det gjeld server, er ikkje det å ha et grafisk grensesnitt nødvendig aller anbefalt (tek mykje minne og minkar sikkerheiten). Om du absolutt skal ha det har KDE (grafisk grensesnitt) ein VNC-server som berre treng nokre museklikk for å vere oppe å gå. Trur GNOME også har det... Anbefalt distro til den bruken: Slackware eller Debian Men sidan du er nybegynnar kan det vere greit med SuSE eller Fedora (som begge egnar seg best til desktop-bruk). Endret 17. mars 2005 av objorkum Lenke til kommentar
olear Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Har planlagt å kanskje installere Linux på en server jeg har hjemme (webserver, filserver og ftp server). Hva syntes dere forresten, skal jeg kjøre windows server 2003 eller linux til disse oppgavene, i tilfelle linux, hvilken distro? (har aldri hatt linux før).Men over til topic, går det ann med å bruke remote desktop connection fra windows xp over til denne evt. linuxserveren? Tror ikke så mange her vil anbefale Windows 2003 Gode distroer for serverbruk: - Slackware - Gentoo - ArchLinux - Debian Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 som nybegynner vil de distroene føre til frustrasjon. se på fedora eller mandrake. text interface, eller kommandolinja, er mye bedre egnet for fjernadministrering på linux det krever mindre båndbredde og er sikrere og kjappere og faktisk enklere! Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Hvis du ikke krever topp fart er Fedora perfekt til ditt formål. Fedora er en mer "eksperimentell" versjon av Red Hat Enterprise Linux. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå