xcase Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Hei. Har lenge tenkt på å lage en viftestyring til min noe støyende pc. Har ikke gode nok kunnskaper innen strøm o.l. til å få dette til uten å skade noe vil jeg tro Her er et bilde av hvordan jeg tenker at det skal se ut: Når det gjelder fargevalg o.l. tenker jeg på svart bakgrunn av alu, metall eller plast, børstet stål eller lignende på hjulene og svart bryter. Ledsa skal være enten gule eller røde. Noen som vet hvordan jeg kan koble dette? Koblingskjema eller lignende ønskes Tenkte å handle delene på ELFA, clasern eller biltema. Andre tips? Tips til utseende og utforming er hjertelig velkommen mvh. Frank (vet ikke om denne egentlig burde vært i psu-elektronikk.. flytt den om den skal dit) Lenke til kommentar
wakZ1 Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 ser ut til og bli bra det der...har dessverre ikke noe erfaring med viftestyring og sånt... Lykke til.. sleng ut blider når u kommer så langt !!! Lenke til kommentar
xcase Skrevet 17. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2005 når jeg tenker meg om ser jeg ikke nytteverdien for den ON/OFF knappen forslag til noe annet jeg kan ha der, om jeg i hele tatt skal ha noe annet? Lenke til kommentar
wakZ1 Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 kan jo sette inn en bryter hvis u har noen katoder og sånn da vet ikke jeg Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 hmmm enda en som lurer ser jeg.....må lage sticky om dette når jeg blir ferdig....du kan jo lese Howar sin plan Lenke til kommentar
xcase Skrevet 17. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2005 kan jo sette inn en bryter hvis u har noen katoder og sånn da vet ikke jeg nja.. kunne vert aktuelt.. men jeg har en soundcontroller som jeg har bygd inn i kabinettet så blir neppe veldig nyttig Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 hmmm dette kan jo bli et ypperlig prosjekt da... du mekker dette front panalet i aluminium siden da kan du bruke selve plata som kjøler til vifte kontrollerne delene du trenger til vifte kontrolleren: - potmeter (100ohm) [R2] - motstand (12ohm) [R1] - LM317T Sjema LM317T LM317T blir eller kan bli ganske var så jeg anbefaler å bare ta noe termisk lim å lime den på bak siden av alu plata... så er det bare å lage 5 slike å mekke fast bak på alu plata Lenke til kommentar
Islanbadsj Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 Den viftestyringa var genial, og enkel!! Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 kan bli bra det der du får som sakt legge ut bilder.. Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 (endret) huff da.. trudde ikke den første kom jeg Endret 26. mars 2005 av erlendru Lenke til kommentar
xcase Skrevet 26. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2005 utsetter det hele litt.. skal om 1 mnd til bergen en tur, og da skal jeg handle inn det jeg trenger. har i mellomtiden laget brytere for 2 av viftene så jeg kan sløkke dem.. Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 håper du gjennomfører den der ja følger med! Lenke til kommentar
anono1123 Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 når jeg tenker meg om ser jeg ikke nytteverdien for den ON/OFF knappen Kul den off/on knappen Lenke til kommentar
icer Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Bare ikke koble cpu viften på den on/off knappen Lenke til kommentar
kremt Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Så, har du laget ferdig styringen eller Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Skal du ha det enkelt, så trenger du transistor og potmeter og LED tror jeg du må ha en motstand forran, men d må du prøve deg fram med. Lenke til kommentar
Nuhvok Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Skal du ha det enkelt, så trenger du transistor og potmeter og LED tror jeg du må ha en motstand forran, men d må du prøve deg fram med. 5667231[/snapback] Blir mer stabilt å bruke en LM317. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Kikk på www.nordichardware.com sin guide.. For å slå viftene helt av kan du feste på en liten bryter og en liten klaff til "rattet/knob'n" som trykker ned bryteren når potmeteret er skrudd helt ned. Eller bare kjøpe et potmeter med såpass kraftig motstand på det meste at vifta ikke går. Lenke til kommentar
Nuhvok Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Pot med loddeører Pot for print montasje Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå