Gå til innhold

trenger hjelp. PC'en vil ikke starte (har ny PSU)

Anbefalte innlegg

hei!

Har ikke peiling hvor denne skal postes, fordi det habndler hovedkort å PSU.. så jeg poster den her.. vis det er feil., plz flytt men ikke steng.

Ok..

Som sagt, så fikk jeg min PSU i posten i dag, var helt i 100 når jeg skulle pakke den ut..

Så tok jeg å koblet fra min gammle.. satt inn den nye, å var klar til å starte opp..

Satte i kontaktene, å slo på PSU'en bak..

Så kom det store øyeblikket... "Se om det funket" jeg trykket på start knappen......men ingen reaksjon :dontgetit:

prøvde en masse men maskinen min vil IKKE la seg starte..

inni pc'en så lyer HK'et mitt, så den har strøm, men som sagt så vil ikke pc'en starte

men!.. har et problem, vedsidenav CPU'e så skal det 2 kontakter.. n bred å en midre en..

den brede gikk lett inni der den skulle.. men den lille vedsidenav hadde jeg store probs med.. fikk den ikke in. tok den ut med makt (satt som FAAN) å prøvde andre veier.. fikk den til slutt nesten helt in. men får fremdeles ikke til å starte pcen.

noen som har råd?

Spec

ABIT nf7-s v2.0

TAGAN 480W

-takk

edit: Så fulgte det med en jordkabel elns,, en bakel med hull i midten.. må den være skrudd fast i noe får å få start? har den bare dignelde ut av pcen..

Endret av *Magnus*
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant en ledning det stop P4+ på elns

Den passet perfetct inni den plassen jeg snakket om der jeg slet med-- satt den inni.. gikk som smurt (den hadde en såkalt låsedings på siden som den skal ha)

koblet opp pcen-.. men får framdeles ikke start :(

Lenke til kommentar

Sleit selv med "P4" kontakten som ikke passet på min Tagan - kikket på den pensjonerte forsyninga mi og "oppdaget" at det er 2 "P4" kontakter som ikke er like - lett å finne den rette på denne måten.

Har festa jordkabelen under en av skruene som holder hovedkortet fast på "spacerne" - står det ikke noe slikt i manualen?

Om det fortsatt ikke vil starte opp kan det kanskje være ei kortslutning, eller i værste fall at den "feile" "P4" kontakten ble satt inn med 12V og jord motsatt, og PSU ikke kobla seg ut "før det var for seint" - at noe på kortet eller i prosessoren er "grilla".

Om du ikke har "tuna" Bios prøv å resett den til "default" med "kontakt" på kortet, eller ut med batteriet ei stund om ingenting virker, "nå er rådyra gode.." (g.r.d.)

Lenke til kommentar
Sleit selv med "P4" kontakten som ikke passet på min Tagan - kikket på den pensjonerte forsyninga mi og "oppdaget" at det er 2 "P4" kontakter som ikke er like - lett å finne den rette på denne måten.

Har festa jordkabelen under en av skruene som holder hovedkortet fast på "spacerne" - står det ikke noe slikt i manualen?

Om det fortsatt ikke vil starte opp kan det kanskje være ei kortslutning, eller i værste fall at den "feile" "P4" kontakten ble satt inn med 12V og jord motsatt, og PSU ikke kobla seg ut "før det var for seint" - at noe på kortet eller i prosessoren er "grilla".

Om du ikke har "tuna" Bios prøv å resett den til "default" med "kontakt" på kortet, eller ut med batteriet ei stund om ingenting virker, "nå er rådyra gode.." (g.r.d.)

hvordan resetter jeg biosen? gidder ikke å ta ut HK'et mitt. så jeg får prøve å holde kabelen intil skreueb under å så starte opp å se om det funker.. :yes:

Lenke til kommentar

Testet du å jordet strømforsyningen med den medfølgende kabelen?

Før du den ikke til å virke så test med den gamle, da finner du fort ut om du greide å ødelegge noe. Hvis noe ikke passer så for all del ikke prøv å få det til å passe ved å bruke makt.

Lenke til kommentar
Du har sjekket de elementære tingene, som f.eks. om kabelen fra power-knappen til hovedkortet er satt på rett plass og riktig vei?

tenker du swb brede kablen? den er satt i riktig ja (den vedsidenav CPU)

har lys i HK'et men får bare ikke starte..

Skal ta å skifte tilbake til den gammle å sjekke om det funker.. hvis det funker så antar jeg at denne er defekt ?

edit: det var ikke noe jordkabel på den forgide PSU'en min

Endret av *Magnus*
Lenke til kommentar

ok!

har nå fått start på pc'en igjen med min gammle PSU............

men denne er det ikke noe jordkabel på da men..

men 2ting..

det er 2 kabler på denne som ikke er på¨den andre (men bruker de heller ikke da)

er en liten 3 pins ledning.. vetta faan hvor den skal være.. å en snosid molex kabel.. litt anderledes.. (ikke sata)

....

Lenke til kommentar

Et desperat forsøk kan jo å være å ta ut hovedkortet og den nye strømforsyninga fra kabinettet, legge begge ting opp noe som overhodet ikke kan føre strøm (trebord er bra til sånt), og se om det starter opp da. Starter det opp da, så er det noe feil med jordinga mellom kabinettet og hovedkortet antakelig. Mulig dette ikke vil funke overhodet, da jeg ikke har erfaring med P4 og den ekstra ledningen det er snakk om...

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Et stalltips når man skrur PC: IKKE BRUK MAKT! Passer det ikke, så passer det ikke. Greit nok, man må presse RAM brikker nedi, men da ser man at sporene passer overens først.

Men så til problemet. Har du muligheten til å få prøvd PSU-en på en annen PC? Hva om du prøver å kun koble til den største kontakten (ATX) og "P4" kontaken (den med 4 kontaktpunkt i kubisk form) og så slår på PC-en?

Edit: *Lese poster bedre*

Endret av Spirograf
Lenke til kommentar
Et stalltips når man skrur PC: IKKE BRUK MAKT! Passer det ikke, så passer det ikke. Greit nok, man må presse RAM brikker nedi, men da ser man at sporene passer overens først.

Men så til problemet. Har du muligheten til å få prøvd PSU-en på en annen PC? Hva om du prøver å kun koble til den største kontakten (ATX) og "P4" kontaken (den med 4 kontaktpunkt i kubisk form) og så slår på PC-en?

Edit: *Lese poster bedre*

hehe.. det er jeg ikke får til vett.. ingen respond når jeg prøver å slå den på ;)

men min gammle funker...grrr.. vet ikke om jeg skal juble eller gråte...

VEEELDIG kjipt.. å nå som jeg gledet meg til å spille BiA.. men NEEEEEEI da :p

får vell sende den tilbake å få en nye en... men hvordan :hmm:

Lenke til kommentar

Fra Bokmålsordboka:

forespørsel ~spørsel -en, -sler spørsmål rette en f- til noen / komme med forespørsler

Det vil altså si at du spør Microplex, pr. mail, om du kan få returnert PSU da den ikke fungerer som den skal. Skriv også at PC fungerer med annen PSU.

Lenke til kommentar
Fra Bokmålsordboka:

forespørsel ~spørsel -en, -sler spørsmål rette en f- til noen / komme med forespørsler

Det vil altså si at du spør Microplex, pr. mail, om du kan få returnert PSU da den ikke fungerer som den skal. Skriv også at PC fungerer med annen PSU.

ah. ok. takker :yes:

Lenke til kommentar
ok!

men 2ting..

det er 2 kabler på denne som ikke er på¨den andre (men bruker de heller ikke da)

er en liten 3 pins ledning.. vetta faan hvor den skal være.. å en snosid molex kabel.. litt anderledes.. (ikke sata)

....

Det er 2 "skjerma" powerkabler, en med en Molex for power til VGA skjermkort eller HD, og en til PCI-Extreme skjermkort (6 pin, 3 gule og 3 sorte ledere).

Ellers er det 1(2) "floppy" kontakter(minidrev) på en (to) molex kabler og to (fire) SATA power og 9 molex kontakter, er litt "variasjoner" på modellene til Tagan, min 480 i parantes - manualen er en plass.... :hmm:

Den små 3 pins, er ikke vanlig viftekontakt på den? feks. for å lese fart på vifter eller regulere styrke på leds?

Kjedelig at din PSU har "dødd" før den fikk prøve seg, Tagan er vel en av få PSU produsenter som gir 3 år garanti over hele "globusen" :thumbup:

Endret av HAG
Lenke til kommentar
ok!

men 2ting..

....

Det er 2 "skjerma" powerkabler, en med en Molex for power til VGA skjermkort eller HD, og en til PCI-Extreme skjermkort (6 pin, 3 gule og 3 sorte ledere).

Ellers er det 1(2) "floppy" kontakter(minidrev) på en (to) molex kabler og to (fire) SATA power og 9 molex kontakter, er litt "variasjoner" på modellene til Tagan, min 480 i parantes - manualen er en plass.... :hmm:

Den små 3 pins, er ikke vanlig viftekontakt på den? feks. for å lese fart på vifter eller regulere styrke på leds?

Kjedelig at din PSU har "dødd" før den fikk prøve seg, Tagan er vel en av få PSU produsenter som gir 3 år garanti over hele "globusen" :thumbup:

jepp ser det nå.. den 3pin'en var til måling av PSU vifte hastighet..

jau.. kjipt at en er død. :( men hvorfor lyser det i HK'et mitt da ? må jå være litt strøm der..... :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...