magnushoerthe Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Har et Sony PDX10, og har lyst til å oppgradere lyd. Skal brukes til dokumentar, både i intervjusituasjon inne og i felt(run and gun). Jeg jobber stort sett alene, så må ta meg av både lyd og bilde selv. Har lest om ulike muligheter både her og andre utenlandske fora, og har endt opp med følgende: En stk Azden SGM-1X Link . Shotgun som jeg setter på kamera isteden for Nv1 mic´en som følger med. Kobler til channel 1 XLR. Kan også brukes på bom senere, og har medfølgende shockmount. Har også lest mye bra om Audio-Technica AT897 Link ,men denne er litt dyr, særlig hvis jeg går for Samson kittet(se under) Et trådløst mygg sett som jeg kobler til channel 2 XLR på breakout boksen. Går for trådløst da jeg blir mye friere i felt. Har sett meg ut 2 alternativer: 1)Samson Airline Series (UHF) Link. UHF skal visst være mer robust mot interference. Om dette er relevant for normal bruk vet jeg ikke. 2)Azden WLX-PRO(VHF) Link Er en god del billigere enn Samson, men i kombinasjon med shotgun er det kanskje godt nok? Tanken er at shotgun og mygg kjøres på hver sin kanal og at jeg kan mixe sporene som det passer senere. Jeg håper derfor at shotgun(vokal + miljølyd) og mygg(vokal) utfyller og komplimenterer hverandre. Høres dette bra ut, eller er det overkill å kjøre begge(både shotgun på kamera og mygg på intervjuobjekt)? Vil lydsporene fra shotgun og trådløs mygg være i sync? Regner med at kamera vil motta signalene litt ulikt, men at dette ikke er merkbart ? Har lite lyderfaring fra før så det er mulig jeg er på viddene. Flott om noen har noe feedback å gi! Lenke til kommentar
SUiCiDE_COMMANdO Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 (endret) Ja shotgun + trådløs mic (mygg) er standard løsning for slike opptak du ønsker å gjøre. Lyden vil være i synk; og det er lett å mikse/klippe dette sammen når det skal redigeres på pc senere. Enkelte vil kunne påpeke at faseproblemer kan oppstå ved en slik løsning, men dette er ett absolutt minimalt problem (er vel ikke å regne som 'problem' engang etter min mening) Ved denne metoden er man sikker på at man får bra miljølyd, samt at man er sikker på at man får all dialog på intervjuobjektet. Det hender at trådløse mic'er ramler ut eller at det kommer forstyrrelser. Gjorde noen opptak nede på en tbanestasjon en gang (sinnsykt mye radiostøy), og slet med at den trådløse mic'en min ramlet ut stadig vekk (uten at jeg la merke til det) - da var det bra å ha en shotgun mic i reserve som fanget opp all lyd. Skulle man være i en situasjon hvor intervjuobjektet prater med noen andre så har man også lyd fra denne personen pga shotgun mic'en. Ett lite tips kan være å sette AGC (automatic gain control - auto lydvolum-kontroll)på shotgun mic'en, særlig hvis du er i en opptakssituasjon hvor du ikke har kontroll over ting som kan bråke eller være forstyrrende (f.eks utendørs, eller på andre offentlige plasser). Skulle det komme voldsomt høye lyder (f.eks lastebil som kjører forbi) så er du i det minste sikker på at du har lyd som ikke blir overstyrt på denne kanalen) Den trådløse micen stiller du inn utifra lydvolum på intervjuobjektet - be objektet hoste litt (dempet) og sett nivået ca 12 dB under. Ved å ha ca 12dB "takhøyde" på lyden så har du gode marginer å gå på. Hvis myggen har en limiter, så skrur du også denne på så unngår du stygge kneppe eller smelle-lyder hvis det skulle bli overstyrt. Endret 30. mars 2005 av SUiCiDE_COMMANdO Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå