Gå til innhold

Hva trengs til hjemmestudio?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg tenkte på å lage et billig "studio" hjemme, og i den forbindelse tenkte jeg å spørre dette utmerkete forum om hva som trengs?

Skal bruke pcen, og da har jeg lavet en liste over det jeg tror som trengs:

nytt lydkort, ny harddisk, mikser? og et program.

Det som skal spilles inn er: VOkal, 1 eller 2 gitarer, trommer og bass.

Hvis noen kommer på flere ting så vær så snill å si det..

Andre med tips er hjertelig velkommen å svare!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker faktisk på å skaffe meg eget hjemmestudio selv så fort jeg får flyttet for meg selv :p Kan jo rable ned de tipsa jeg kan gi ihvertfall:

- For det første: pass på god akustikk i det rommet du tar opp i, har mye å si hvis man har følsomme micer, noe som bringer det andre punktet:

- En god mic trenger du kanskje, eller har du det? Micer til over tusenlappen pleier å holde i massevis til amatørstudioer.

- Et bra lydkort er sikkert også fint å ha, men trenger du ny harddisk? Er usikker på hvor mye plass du trenger men det jeg selv har tatt opp tar ikke så stor plass ihvertfall.

- Jeg har ihvertfall ordnet all miksingen på dataen hittil, tror kanskje du kan gjøre det også. et program som heter Cubase er kjempebra, men ganske dyrt...spørs hvor mye penger du er villig til å legge i dette.

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Mik har vi, harddisk skrev jeg bare pga av at jeg vil ha en egen harddisk til opptakene..

Hvilket lydkort er å anbefale? Hvordan er det med innganger? Kommer all lyden inn på en inngang eller bør vi ha hver sin linje til hvert instrument\vokal?

Lenke til kommentar

Ja det må nok det. Hvor kan man få tak i M-audio lydkort?

Noen som har prøvd å ta opp trommer? Hvor plasseres mikrofoner og slikt? Hvilken mikrofon er å anbefale?

Hvilket lydkort er å anbefale? Må være 4 innganger(jack) Helst flere..

Endret av bjarne88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...