Gå til innhold

Rotfylling - Noen erfaringer?

Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Jeg har rotfylt. Fikk du bedøvelse? Hun ekle tannlegen på tannlegevakten(som faen meg er offentlig) gav meg full beskjed om at "tøffe gutta trenger ikkje bedøving". Jeg: "Jeg er ikke tøff, jeg er en feiging fra Oslo Vest, og det var vondt nok for meg å dra helt ned hit til Tøyen". Hun: "Da ska du ihvertfall ikkje bedøvas". Jeg: "Unnskyld meg, hørt om lystgass ihvertfall da?" Hun: "Lystgass e for pingla." -og før jeg viste ordet av det var hun i gang og rotfylte... Yes...

Privat tannlege for the future!

Men du blir vant til det. Det er ikke så ille, særlig ikke hvis du kommer overrens med tannlegen. Borre gjennom det midlertidige laget øverst, suge ut, skylle med klor, fylleigjen med krem (verst), og på igjen med et lag med noe fylling.

En "normal" rotfylling er visstnok akkurat det samme, og gjør heller ikke vondt. Sa min private tannlege forrige uke. Jeg ble anbefalt å rotfylle permanent da. Går vel med den femte eller sjette midlertidige fyllingen min nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe pingle Joachim? :p

Det de gjør er vel å borre hull, ta noen nåler med tagger på elns. og rasper ut roten, så tar de og renser med klor. Deretter tar de en sånn var plast lignende å stikker opp i tannen.

Så fyller de igjen.

Noen ganger bruker de et middel som de ligger under fyllingen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Rotfylling går ut på å fjerne alt som er av nerver i den tannen det gjelder. Det sier seg selv at borring direkte mot nerven gjør vondt som F. Nå er ikke jeg "en pingle fra Oslo vest", men våger å påstå at jeg vil få vondt likevel.

Lenke til kommentar
Rotfylling går ut på å fjerne alt som er av nerver i den tannen det gjelder. Det sier seg selv at borring direkte mot nerven gjør vondt som F. Nå er ikke jeg "en pingle fra Oslo vest", men våger å påstå at jeg vil få vondt likevel.

Skal du rotfylle, er jo nerven død ihvertfall da...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Nope, ikke min. Den er snart død, sa hun.

Lenke til kommentar

Vakke noe vondt da jeg gjorde det på barneskolen. Bare at jeg fikk et tosifret antall bedøvelsessprøyter i ganen. Dét var vondt.

Edit: De stikker jo helvetes mye drit i kjeften din, slik at du ikke får puste. Også moser de leppene dine, mens de sakte men sikkert tørker ut samtidig.

Endret av sosohal
Lenke til kommentar

Nope, ikke min. Den er snart død, sa hun.

Hun trakk ikke ut roten (altså nerven) før den var skikkelig død????? Herregud. offentlig tannlege? :nei:

Min var ihvertfall død når den ble dratt ut, så det stinket død nerve..

Lenke til kommentar

når jeg rotfylte en gang, brukte de noen nålelignende greier som de raspet nedi roten av tannen med.

Så det kjennes ut som at noen stikker deg nedi tannen, så du får nok en stikkende følelse i tannen, det gjør litt vondt men ikke så vondt som jeg hadde trodd det skulle gjøre.

Lenke til kommentar
Er det tegn på hull hvis jeg får kraftig ising i én tann når jeg spiser/drikker kraftige ting?

Har liksom kommet så pluteslig.

Ja...eller i hvert fall et tegn på at du snart får hull

Har hatt ising i en tann i snart 6 mnd, men tannlegen min nekter for at det er et hull der. Først ble jeg beroliget... Helt til jeg drakk skyllevannet. Etter det har jeg gitt faen.

Lenke til kommentar
Jeg har rotfylt. Fikk du bedøvelse? Hun ekle tannlegen på tannlegevakten(som faen meg er offentlig) gav meg full beskjed om at "tøffe gutta trenger ikkje bedøving". Jeg: "Jeg er ikke tøff, jeg er en feiging fra Oslo Vest, og det var vondt nok for meg å dra helt ned hit til Tøyen". Hun: "Da ska du ihvertfall ikkje bedøvas". Jeg: "Unnskyld meg, hørt om lystgass ihvertfall da?" Hun: "Lystgass e for pingla." -og før jeg viste ordet av det var hun i gang og rotfylte... Yes...

Privat tannlege for the future!

Men du blir vant til det. Det er ikke så ille, særlig ikke hvis du kommer overrens med tannlegen. Borre gjennom det midlertidige laget øverst, suge ut, skylle med klor, fylleigjen med krem (verst), og på igjen med et lag med noe fylling.

En "normal" rotfylling er visstnok akkurat det samme, og gjør heller ikke vondt. Sa min private tannlege forrige uke. Jeg ble anbefalt å rotfylle permanent da. Går vel med den femte eller sjette midlertidige fyllingen min nå.

Hehe.. Jeg går til offentlig tannlege, og er fornøyd etter at jeg skiftet fra min gamle til en ny her jeg bor. Første hullet jeg borret var ikke vondt i det heletatt. Jeg fikk bedøvelse, men den kjente jeg ikke engang.

Lenke til kommentar

Kan man kreve narkose eller lyst gass eller noen form for sterkere saker om man skal til tannlegen? skal dit ganske snart, og det er ikke akktuelt å gjøre noe uten heftig bedøvelse av både sinn og kropp.

Endret av luni
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...