Gå til innhold

Rotfylling - Noen erfaringer?

Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

Besøkte tannlegen i dag, etter en tid med tannverk. Hun sa at jeg måtte rotfylle. Nå sitter jeg her med en ekstremt smertefull tann og en midlertidig fylling. Det vil ta fire besøk til hos tannlegen, før jeg er ferdig. I dag fikk jeg to sprøyter, dobbel bedøvelse, og kjente ikke altfor mye, men litt. Hvordan er det å rotfylle? Vil smertene jeg har nå, gi seg etter hvert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
Var så heldig at da jeg måtte rotfylle så var det i ei tann jeg hadde opperert på plass fra før pga tannreguleringa.

Var det vondt?

Jeg spiser forresten ikke sukker. Ei drikker jeg det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Aldri rotfylt, men det jeg har hørt fra andre er at smertene vil gå over etter ikke alt for mange dager.

Dager?! Da må jeg skaffe meg resept på heftige painkillers.

Lenke til kommentar
Var så heldig at da jeg måtte rotfylle så var det i ei tann jeg hadde opperert på plass fra før pga tannreguleringa.

Var det vondt?

Jeg spiser forresten ikke sukker. Ei drikker jeg det.

Altså, den tanna har jeg ikke nerver i..den sitter bare fast i tannkjøttet mitt :ermm: så nei, jeg kan dessverre ikke fortelle deg om det gjorde vondt for jeg kjente ganske lite borsett fra bedøvelses-stikket.

Lenke til kommentar
Aldri rotfylt, men det jeg har hørt fra andre er at smertene vil gå over etter ikke alt for mange dager.

Dager?! Da må jeg skaffe meg resept på heftige painkillers.

Det kan faktisk vare noen uker, det varierer fra person til person. Du blir selvfølgelig langsomt bedre.

Du risikerer også å få fantomsmerter.

I feel sorry for you. :(

Lenke til kommentar

For et par år siden rotfyllte jeg en tann i det vide og det brede. Det vondeste var bedøvelses-stikket (dvs. det var et par av de). Ellers sitter du i stolen ganske lenge, og det er rimelig kjedelig. Jeg husker også at jeg følte et ubehag etter å ha fyllt, dette gikk over i løpet av natten, og det var ikke spesielt smertefult, det føltes bare som om noe ikke stemte inni munnen.

Så du kan sikkert ta det med ro, det var ikke en fæl, traumatisk opplevelse.

Lenke til kommentar

Jeg har god erfaring med dette...

Jeg måtte neste rotfylle, men slapp billig unna. Tannlegen ville ikke gjøre det fordi jeg enda var så ung.

Jeg trengte bare å borre... Sier nei takk til bedøvelse og tviholder på svaret.

Med en tanke i hodet - "Jeg skal bli marineJeger" - fortsetter vi å borre helt ned til roten, forbi noen nerver og litt til. Litt grisete med blod osv, men det gikk greit. Bare jeg slapp å rotfylle (gjøre det samme omigjen, med fylling) så var jeg fornøyd. Tannen er helt fin den dag i dag :D

GL HF

Lenke til kommentar
Syns det var veldig tidlig at en person må rot fylle når man en 18 år. Kan ikke ha stelt pent!?

Jeg rotfylte i 10. klasse, da var jeg vel... *telle*... 15 eller 16 år. Men jeg fylte fordi jeg hadde slått løs en del tenner, og nerven i den ene var revet av. Hvis nerven ikke har kontakt med resten av systemet rotner den etterhvert, og man vil helst unngå at noe begynner å rotne inne i tannen.

OT> *V're sint*, n[ skj;nner ikke Firefox at tastaturet mitt har æ, ø og å, s[ det er noe dritt [ skrive.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...