Avidi Skrevet 28. juni 2002 Del Skrevet 28. juni 2002 Igår sendte jeg denne mailen til [email protected]: ----------------------- Hei! Jeg kjøpte pc'deler fra komplett.no for ca. et halvt år siden. Problemet er sannsyneligvis hovedkortet. ( Abit KG7-RAID Hovedkort Socket A (DDR) - ORDRENUMMER: ******* ) Datamaskinen henger seg opp i spill, når jeg ser på film og noen ganger uten at jeg holder på med noe. (Skjermkort: Hercules 3dprophet 4500 kyro 2) Dette skjermkortet funker fint på den gamle maskinen min... Hele tiden har jeg trodd at det er noe galt med skjermkortet. (som jeg ikke bestilete hos dere) (som er grunnen til at jeg ikke har tatt kontakt før nå)... Jeg oppdaterte bios, men det hjalp ikke.. Så jeg kjøpte ny cpu vifte (Tt silent viking på microplex.no) Jeg trodde kanskje at cpu'en var for varm. Men det hjalp ikke For to dager siden kjøpte jeg nytt skjermkort (Abit GeForce4mx 440), nå gledet jeg meg til å (endelig) få se på filmer og spille spill uten at maskinen skulle henge seg etter 2-3 minutter (trodde jeg). Men nei, maskinen hang seg på samme måte igjen. systemet ligger på ca 32 grader © og cpu på 40 grader © med kabinett. (chieftec dragon big tower) så bestemte jeg meg for å prøve å kjøle ned hovedkortet. jeg tok en vifteovn (som hadde mulighet til å blåse ut luft uten varme), og satte opp noen bøker slik at vifteovnen blåste mot øvre delen av hovedkortet. Nå gikk system tempraturen ned til 27 grader, så prøvde jeg og kjøre 3dmark. "Jippi" Det gikk! :smile: Jeg testet 3dmark uten denne viften en gang, da hengte maskinen seg opp igjen. (da lå system temp på ca 31 grader ©)... så problemet er vell mest sannsynelig hovedkortet (?).. det er jo ikke normalt at maskinen skal henge seg på bare 32 grader © med 5 min med spilling etc. på hovedkortet! Er det mulig å få byttet inn dette hovedkortet I et annet hovedkort hos dere? ----------------------- Har ikke fått svar enda. Jeg burde vell få et nytt hovedkort siden maskinen henger seg. (reset knappen begynner å bli slitt) :???::-?:-? :-( [ Denne Melding var redigert av: Avidi på 2002-06-28 12:51 ] Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 28. juni 2002 Del Skrevet 28. juni 2002 er det ikke hk kan det være psuen din.. veeeldig typisk psu-feil symptomer du har der... Lenke til kommentar
Avidi Skrevet 28. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2002 hvordan kan jeg få fiksa det? er psu strømmen som går til hovedkortet (er litt usikker) må jeg kjøpe ny strømforsyning? en gang når jeg hadde på maskinen, så kom jeg forsiktig borti en strøm kabel, da hang datamaskinen seg.. hm hjelper det`? Lenke til kommentar
Avidi Skrevet 28. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2002 Eller er det noe galt med hoved-psu inngangen på hovedkortet? vær så snill å hjelp! :sad: Lenke til kommentar
Cyrus Skrevet 28. juni 2002 Del Skrevet 28. juni 2002 Det "PIIIpower" mener er at kansje er ikke power ditt stort nok til å drive de nye delene dine... Sjekk hvor mange watt det er på burde helst være 300... Lenke til kommentar
sub1343 Skrevet 28. juni 2002 Del Skrevet 28. juni 2002 psu = powersupply = Strømforsyning Lenke til kommentar
Avidi Skrevet 28. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2002 Nei! det kan ikke være feilen! har chieftec 340 watt! har bare 1 hdd og 2 cd rom... Lenke til kommentar
Destro Skrevet 28. juni 2002 Del Skrevet 28. juni 2002 jeg har kg7-L og hercules propeter 4500 det låser seg også med meg men det er kunn i et eller to sek noe som er iriterende i multiplayer spill. men siden jeg skall opgradere neste uke så har jeg ikke bryd meg om det. oppdagde det for en eller to månder siden. så får se etter re instalasjon snart et år siden sist så det er vel på tide :LoL har win98. Lenke til kommentar
Destro Skrevet 2. juli 2002 Del Skrevet 2. juli 2002 Den henger noe enda men jeg har ikke prøvd alle driverne fra AMD. kortet som jeg har nå er GF Ti4400 1 vifte til å blåse inn samtidig som den kjøler de to HD som jeg har og en til å blåse ut rett under prosesoren. eneste spillet som jeg har prøvd det på er Morrowind låser seg i 1-3 sekunder. og det er på win98 engelsk versjon ikke Win98SE skall reinstallere igjen med Win98SE engelsk når jeg finner cd "ferdig installert på under 1t :smile:" men det blir i helgen som kommer. skall først prøve via 4in1 driverene og de forskjelige driverne fra AMD og så legge inn den nyeste Biosen. som er kg79M. Lenke til kommentar
Avidi Skrevet 2. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2002 NEI NÅ ER JEG SÅ FORBANNA LEI!!! Har prøvd med kjøling og nytt skjermkort. NÅ KJØPER JEG NYTT HOVDKORT!!! JAFFAL IKKE NOE SUCKY ABIT Kort :wink: MSI, jeah baby! Here I come! :razz: (Typisk da at det er psu feil) hehe [ Denne Melding var redigert av: Avidi på 2002-07-02 12:36 ] Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 2. juli 2002 Del Skrevet 2. juli 2002 Du burde sterkt vurdere å kjøpe deg enn 2-3 kabinettvifter. 30 grader på HK er rimelig varmt. På mitt gamle miditower ( som var noe inni granskauen trangt ) , hadde jeg 18 grader :smile: Men da hadde jeg seff modda det litt :wink: _________________ *Intel Pentium 4 2,4Ghz 533FSB* *Abit IT7 MAX* *1GB DDR-RAM PC2700* *ATI Radeon 8500* *Soundblaster Live Value!* *Windows 2000* *Telenor ISDN 64k/b-sec* [ Denne Melding var redigert av: ahpadt på 2002-07-02 13:06 ] Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 2. juli 2002 Del Skrevet 2. juli 2002 Hadde samme problemet på mitt ASUS A7V, der var det IRQ konflikt mellom Promise ATA100 kontrolleren og SB Live! kortet mitt. Har du sjekket at du ikke har noen IRQ konflikter? Ta utav alle kort, uten om skjermkortet, koble fra alt uten om systemdisken. Tipper du egentlig har prøvd alt dette, men det er jo verdt å nevne. Hvis ikke dette funker får du garantert nytt hos komplett. Lenke til kommentar
Avidi Skrevet 2. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2002 Trodde jeg hadde testet det en gang. MEN NEI! Så jeg prøvde på nytt. Viste seg at pc'en hang seg på samme måte som før når jeg tok inn Live lydkortet mitt! :wink: Det er ganske logisk at det er noe der. IRQ blir det neste... Men problemet nå er, hvordan stiller jeg på IRQ. Var inne i Biosen men skjønte ingenting.. :???: Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 3. juli 2002 Del Skrevet 3. juli 2002 Quote: Avidi skrev (2002-07-03 01:19):Trodde jeg hadde testet det en gang. MEN NEI!Så jeg prøvde på nytt. Viste seg at pc'en hangseg på samme måte som før når jeg tok inn Livelydkortet mitt! :wink:Det er ganske logisk at det er noe der.IRQ blir det neste...Men problemet nå er, hvordan stiller jeg på IRQ.Var inne i Biosen men skjønte ingenting..:???: Man trenger vanligvis ikke å bytte på IRQ'ene, man kan som oftest bare stokke litt om på kortene. Men hvis du absolutt MÅ bytte så pleier det å være en meny et eller annet sted i bios som forteller hvilke IRQ som skal på hvilke PCI slot. Det går egentlig bra at noen kort deler IRQ, det er bare en inkompabilitet mellom Live! og noen chipsett. Etter jeg satt inn et Hercules Fortissimo II kort i samme slotten fungerte alt flott! Selv om lydkortet delte IRQ med ATA100 kontrolleren. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Ser ikke at du nevner drivere i det heletatt her, så jeg poster nå et tips uansett: Legg inn AMD sin AGP driver og ViA sin 4in1 driver, men ta bort haken for AGP driver. Det er nemlig en liten hardware bug i southbridgen på dette kortet som fikses med ViA patchen. Du finner driverne på http://www.guru3d.com under downloads - chipset drivers. -KJ Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Jeg lar vær å nevne VIA driveren fordi det ofte er bugger i dem og for stabilitet testing er det best uten. Man skal seff ha dem installert når alt funker som det skal. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 For å få ting til å virke riktig _MÅ_ du ha ViA driverne på plattformer med ViA chipset! Alle OS før XP har gamle drivere som ikke har bugpatcher for hardware buggen i denne southbridgen. Det du skriver over er mer som om du var bilmekaniker og sa: "Jeg feilsøker motoren på bilen uten bensin, jeg. Så fyller jeg bensin når jeg har fikset feilen..." -KJ Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 10. juli 2002 Del Skrevet 10. juli 2002 Quote: jevel skrev (2002-07-10 00:50):For å få ting til å virke riktig _MÅ_ du ha ViA driverne på plattformer med ViA chipset! Alle OS før XP har gamle drivere som ikke har bugpatcher for hardware buggen i denne southbridgen.Det du skriver over er mer som om du var bilmekaniker og sa: "Jeg feilsøker motoren på bilen uten bensin, jeg. Så fyller jeg bensin når jeg har fikset feilen..."-KJ Hva er det du snakker om? Jeg sa jo at man måtte ha installert VIA driveren til vanlig, men hvis man skal feilsøke på en ustabil PC så bør det gjøres uten drivere som kan fokke opp stabiliteten! Jeg bruker VIA jeg! Kanskje du skal lære deg å lese meldinger litt nøye! Kankje til og med flere ganger. Før du svarer bare for å være sikker! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå