Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sliter med portforwarding med NGT

Anbefalte innlegg

Kjører nå 5 pc'r i et nettverk hjemme samt en server. Tenkte jeg skulle sette den opp som ftp-server slik at jeg kan få tak i ting fra andre steder. den lokale ip'n til serveren er 10.0.0.5 og 10.0.0.1 er ip'n til netopiaen. Men det jeg usikker på er hva ting NAT og filteret skal settes til, 10.0.0.0.1 ell 5. Prøvt litt av hvert med får d ikke til å funke.

Vet hvordan man åpner porter etc så har ikke noe med det og gjøre. :p

Håper noen kan hjelpe meg med dette.

MVH

Leben

Edit: regner med at nat skal settes til 10.0.0.5 :)

Endret av Leben
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal åpne filteret for alle ip'r så skal source og dest ip være 0.0.0.0 og subnet 0.0.0.0. Mao. så slipper alle ip pakker til port 21 gjennom.. Og i NAT setter du 10.0.0.5 ja.

Evt. kan du bruke din eksterne ip som dest ip. Men det spiller egentlig ingen rolle.

S.

Lenke til kommentar

selvom jeg setter d sjurba sier så kommer jeg meg ikke inn på ftp'n. Skjønner ikke helt hva annet jeg kan ha gjort feil da dette funka for noen mnd siden og eneste forskjellen er at d er 6 pc'r tot på nettet og ikke 2 som d var da. Andre tips anyone?

Leben

Lenke til kommentar

Sikker på at serveren din har ip 10.0.0.5 da? Sjekka ipconfig?

Bruker du endringssidene til NGT for å sette opp? Eller logger du rett inn på netopian? Hvis du går inn via telnet, er du sikker på at du redigerer rett filterset? Dvs. det som er aktivt? Du kan i såfall sjekke ved å gå inn via endring.nextgentel.com..

Hvis du fortsatt er helt stuck kan du evt poste et skjermbilde av endringssidene, både filter og server siden.

S.

Lenke til kommentar

Sikker på at serveren har den adressen ja, bruker ipconfig :) Logger meg rett inn på netopiaen ja. Det som er rart er at den funket da d var færre pc'r her. Eneste jeg har endret er fra 10.0.0.3 som serveren hadde da, til 10.0.0.5 som ipconfig sier den har nå. Kjører BlackMoon ftp-server som sier den logger seg på 10.0.0.5 og er vellykket. Se om jeg får slengt ut noen skjermbilder i løpet av kvelden. Takk for hjelpa :)

Leben

Lenke til kommentar
Porter under 1024 må i tillegg åpnes i filteret. Tror du finner mer hjelp på hjelp1.net eller noe sånt.

Det er vel feil. Porter under 1024 er åpne. Altså er det porter over 1024 som må åpnes i filtersettet.

NAT skal settes til den ip'n som server står på. I ditt tilfelle 10.0.0.5.

Men sjekk om port forwardinga i filtersettet er satt til yes på den porten du har satt i ftp-programmet.

Lenke til kommentar
Det er vel feil. Porter under 1024 er åpne. Altså er det porter over 1024 som må åpnes i filtersettet.

Her er du nok ute å sykler. I NGT defaulte filter finner du disse to linjene:

#   Src                Dst             Prot.  S-port  Dest-port  On  Fwd FR
12 0.0.0.0         0.0.0.0          TCP   NC      >1023       Yes Yes No
13 0.0.0.0         0.0.0.0          UDP   NC      >1023       Yes Yes No

Her står det at dest port > 1023 er åpne. Alle andre er stengt med mindre de er eksplisitt åpnet av andre regler i filter settet. Som f.eks de reglene som åpner port 23 (telnet) for enkelte 217.13 adresser(NGT).

I dette filtersettet skal du ha en linje som er omtrent slik:

?? 0.0.0.0         0.0.0.0          TCP   NC      =21           Yes Yes No

Hvis du har det må du sjekke at det er dette filteret som er aktivt. (Wan Configuration->Display/Change Connection Profile...->IP Profile Parameters...->Filter set) Evt. se hvordan det ser ut på endring.nextgentel..

S

Lenke til kommentar
I dette filtersettet skal du ha en linje som er omtrent slik:

?? 0.0.0.0         0.0.0.0          TCP   NC      =21           Yes Yes No

Er helt likt som jeg har det, det andre du sa skjønte jeg ikke helt :p

Du kan ikke poste hvordan det ser ut i NAT, sånn det bør se ut?

Samme prob har jeg med webserveren også. (ikke skjønne at dette virket for 2 mnd siden) :no:

Leben

Endret av Leben
Lenke til kommentar

NAT skal vel se sånn ut.

+Private Address--Public Address---Port------------Protocol------+
    +----------------------------------------------------------------+
    | 10.0.0.5        0.0.0.0         21               TCP and UDP   |

Det jeg mente med (Wan Configuration->Display/Change Connection Profile...->IP Profile Parameters...->Filter set) er at i fra hovedmenyen når du fra hovedmenyen følger menyvalgene innover. Så må du sjekke at det filteret som er satt (Filter set..) er det samme som du har redigert på. (Mao. du kan ha flere filterset men kun ett som er aktivt). Så kan du også sjekke at NAT-Server.. er satt til rett liste også.

If all else failes! Reset routeren til factory defaults. Aktiver på nytt fra ngt sine aktiveringssider (aktivering.nextgentel.com?). Og prøv på nytt enten via endrings sidene eller vha telnet.

S.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...