Gå til innhold

Nybegynner på D70

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt meg Nikon D70, og har prøvd meg litt frem, med vekslende hell. Jeg synes spesielt innefotografering er vanskelig, bildene blir blasse og hudtoner blir kalde. Blitsen gjør at alt blir litt kjedelig. Jeg har forsøkt å ta bilder med portrett på natt-modus og fargene blir herlige, men da blir bildet uklart selv om jeg har kamera stødig (fordi motivet er i bevegelse). Tips?

Jeg lurer også på om hvilke bøker jeg bør lese for å lære meg bedre fotografering.

Hvilket billedredigeringsprogram er det beste?

På forhånd takk for hjelpen! :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv med andre lyskilder enn blitsen. Når du tar bort blitsen, må du sette andre kilder til. - lamper, vindu - ett eller annet. Sett opp ISOhastigheten for å kunne bruke kjappere lukker. Prøv deg frem.

F828

Lenke til kommentar

Noen tips til fotografering inne:

-Utnytt det lyset som er, vinduer osv. Sett hvitbalansen manuelt, så unngår du gule bilder

-Ikke nøl med å bruk høyere ISO

-Stativ fjerner kamerarystelser

-Bruk lyssterk optikk. En 50mm 1.4 eller 1.8 er ekstremt mye bedre enn feks 18-70mm kitobjektivet i dårlig lys!

Skal du bruke blitz, anbefaler jeg å kjøpe SB600 eller SB800, den kan du kjøre via taket eller noe, slik at du får et mer jevnt og mykere lys. Bruk av omnibounce (som følger med SB-800) hjelper også til.

At fargene på bilder tatt inne blir bedre med nattmodus, må ha noe noe med hvitbalansen å gjøre tror jeg. Jeg har selv aldri brukt annet enn A, P, S og M (hyppighet i den gitte rekkefølgen..)

Endret av kai_frode
Lenke til kommentar

Prøv å kombinere blitz og lengre eksponering. En svært nyttig teknikk som gir deg mye av det naturlige lyset og samtidig fryser eventuelle bevegelser. Hold inne blitz-knappen og vri hovedhjulet til det står SLOW eller (SLOW) REAR i displayet. Forskjellen på de to er når i eksponeringen blitzen går av, ofte kalt fremre og bakre lukkergardin.

Hvis du driver mye med innefotografering er en ekstern blitz som kan stilles oppover slik at du kan lyssette scenen indirekte virkelig tingen å satse på.

Lenke til kommentar
Jeg er også nybegynner på D70. Vil dere anbefale meg å gå for en 50mm linse til innebruk ? Dette blir vel kanskje litt offtopic, men men :)

Å bare benytte seg av naturlig lys er ingen hellig gral. En lyssterk 50mm har absolutt sine bruksområder, men blir lett plundrete å bruke i trange områder innendørs grunnet utsnittet som tilsvarer 75mm på D70. Resultatene vil også som regel være langt dårligere enn det du ville ha fått med en ekstern blitz som blir "bouncet" via tak eller vegger. Sigma har en rimelig modell som skal fungere smertefritt på D70. Prisguiden - Sigma Electronic Flash EF 500 DG Super.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Om du tar bilder (med blitz) til JPG kan det kanskje være en ide å sette "Image enhancement options" til "vivid" eller evt eksprimentere med "custom" settingene. Tar du RAW-bilder justerer du alt dette i Photoshop eller hva du nå importerer bildene med.

Bruker selv en SB600 på mitt D70. Når den står i-TTL + BL modus synes jeg bildene blir litt for lyse. Blir noe bedre med kun i-TTL.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...