Gå til innhold

To-knappers mus fra Apple?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

apple er design, ingen ting annet, det er bare noe treigt dritt som ser bra ut :thumbdown:

Hallo! det er enormt dyrt!

Det er to ting jeg liker med apple og det er mp3 spillerne og de smarte flatskjermene deirans, med skjerm og pc i eit...! det er jo eit pluss men ellers er det lite bra med apple ja.!

men ontopic. haha er det ikke litt upraktisk med en knapp?

Endret av Litejk
Lenke til kommentar
apple er design, ingen ting annet, det er bare noe  treigt dritt som ser bra ut  :thumbdown:

Hallo! det er enormt dyrt!

Det er to ting jeg liker med apple og det er mp3 spillerne og de smarte flatskjermene deirans, med skjerm og pc i eit...! det er jo eit pluss men ellers er det lite bra med apple ja.!

men ontopic. haha er det ikke litt upraktisk med en knapp?

Høres ut som du virkelig har peiling på dette...

Med fare for å starte nok en forbannet MAC/PC-diskusjon:

Det med kun design:

Ser ikke noe negativt i at maskinen ser bra ut. For mange, f.eks meg, er design og kvalitet minst like viktig som ytelse. Og når man kan få i både pose og sekk så hvorfor si nei.

For å ta det med dyrt:

Apple iBook, billigste konfigurasjon: 8790

Tundra 1551, billigste konfugurasjon: 8990 + OS og frakt

Disse to er omtrent tilsvarende i ytelse og pris

Mini-mikro-sammenligning:

iBook:

+Bedre byggekvalitet/design

+ Bedre batterilevetid

+ Bedre skjermkort

- Mindre og tregere HD

- Dårligere garanti

Det som er negativt på ibook er da positivt på tundra og omvendt.

Så dyrt kan du vel ikke kalle det.

Det med tregt:

Vanskelig å sammenligne på tvers av plattformer, PC har nok et lite overtak hvis man ser på testresultater, men i praksis er det veldig liten forskjell. Spillytelse er elendig, det skal jeg innrømme.

Det med en knapp:

Skal innrømme jeg savnet scrollefunksjonen/fram-tilbake-knapp i begynnelsen. Nå bruker jeg bare touchpaden med en knapp. Hvis behovet melder seg kan jeg alltids koble på gamlemusen min. Men når et os er bygget opp til å kun bruke en knapp, så er det det ikke noe behov for en til. Scroll er likevel fint å ha, savner det litt, men på de nye powerbookene er det nå kommet scrollemulighet på padden så da er det problemet løst.

Så to knapper er egenlig ikke nødvendig savner ikke høyreklikk, kun scroll. Apple kunne heller lagt inn et sånt touchsensitivt scrollehjul som logitech hadde på en av de bærbar-musene som ble testet på HW for litt siden, da hadde de sluppet å ødelegge det rene designet med et stygt scrollehjul.

Prøver på ingen som helst måte å servere noen som helst mac-propaganda, bare svarer på unødvendig kritikk fra en som tydeligvis ikke har prøvd mac så mye.

Edit: Mr.Lee: Kan si meg litt enig der, men det høyest oppe på ytelsesskalaen er alltid overpriset.

EditII: Beklager til tider elendig formulering. Er trøtt som fy.

Endret av gordito
Lenke til kommentar

Dette er kanskje ikke så veldig overraskende, Apple har jo tydeligvis bestemt seg for å få folk til å switche. Med noe mer enn bare reklame. Det å hive noen av særhetene på dynga vil gjøre dem godt tror jeg!

[spekulering]

De gjør sikkert sånn at man kan scrolle ved å holde begge knappene inne eller noe sånt, man kan jo scrolle ved å legge to fingre på touchpaden på powerbookene.... Isåfall kommer sikkert muligheten for dette med Tiger. Også da kan de jo likesågodt lansere musa sammen med Tiger :p Flotte greier!

[/spekulering]

Lenke til kommentar
Skal innrømme jeg savnet scrollefunksjonen/fram-tilbake-knapp i begynnelsen. Nå bruker jeg bare touchpaden med en knapp. Hvis behovet melder seg kan jeg alltids koble på gamlemusen min. Men når et os er bygget opp til å kun bruke en knapp, så er det det ikke noe behov for en til.

Jeg er helt og holdent enig. Da jeg begynnte å bruke mac (hver dag) for ca et halvår siden meldte behovet for "høyreklikk" og scroll seg ganske fort. Jeg må si at jeg savner scroll enda, selv om dette er fikset på touchpaden på min nye PowerBook.

Høyreklikk derimot er noe jeg aldri bruker lengre. Operativsystemet er bygd opp på en slik måte at man rett og slett ikke har behov for å høyreklikke. Mye av dette fordi Apple rett og slett er konge over hurtigtaster. Det finnes nemlig hurtigtaster til alt. Litt av poenget med hurtigtaster og én knapp er tross alt at man skal bruke musen så lite som mulig, slik at profesjonelle brukere (som bruker maskina hele tiden) skal unngå musesyke osv.

Jeg skal være enig i at Apple har tapt kampen om spillene, og det er kanskje like greit. Man kjøper tross alt ikke en Mac for å spille på den (selv om jeg ikke hadde hatt noe i mot å KUNNE gjøre det). Etter at jeg begynnte å bruke mac har jeg fått en ekstremt mye bedre arbeidsflyt i alle programmene i hele adobepakken, og jeg kan på ingen måte si at jeg har angret et sekund på at jeg forlot Mr. Gates og gjengen.

Men det er ikke det at jeg har noe i mot en vanlig PC. Jeg har riktignok kvittet meg med den gamle arbeidsstasjonen min, men det er opptil flere pc'er i huset. PC har sine fordeler, og sine ulemper. Mac har sine fordeler, og sine ulemper. Ferdig med det.

(En liten digresjon; Bortimot alle macbrukere har en gang brukt pc over lengre tid, eller er borti pc'er i det daglige. Bortimot alle macbrukere vet også hvordan man bruker en pc, og har brukt en mye. Få pcbrukere har en gang brukt mac over lengre tid, eller er borti mac i det daglige. Få av pcbrukere vet hvordan man bruker en mac, og har brukt en mye. Likevel vet de fleste pcbrukere at pc er best, og at Mac suger geiteballer.

Merkelig det der.)

Lenke til kommentar
Ser ut som mange ikke forstår hvorfor det tok så lang tid for Apple å lage en mus med 2 knapper. Dette er fordi musene til Apple ikke er rettet til folk som vanligvis henger rundt på forum slik som dette. Poenget med en knapp er jo at den skal være så brukervennlig som mulig. Dessuten er hele musen en stor knapp, som gjør det vanskelig å bomme på knappen ;) Dette høres kanskje litt dumt ut, men for eldre mennesker eller yngre mennesker (3 år eller mindre) så er macene lettere. Dere burde prøve å lære noen unge eller eldre folk som aldri har drevet med data hvordan en driver med dataen. Dere vil fort finne ut at det er lettest å få dem til å skjønne mac computers enn PC'er. Dessuten så vil dere også merke at slike mennesker vil ha problemer med å gå over til PC'er senere fordi de er mer tungvindt å bruke.

Det høres veldig dumt ut. Da kunne de vel laget egne mus for gamlinger og 3-åringer, og to-knappers-mus til 98 % av alle databrukere? Det virker for meg som om apple-brukere altfor ofte er villig til å bortforklare og unnskylde svakheter ved apple.

Lenke til kommentar
Det høres veldig dumt ut. Da kunne de vel laget egne mus for gamlinger og 3-åringer, og to-knappers-mus til 98 % av alle databrukere? Det virker for meg som om apple-brukere altfor ofte er villig til å bortforklare og unnskylde svakheter ved apple.

Det er akkurat som tipp-ex sier. Mac OS X er bygget opp på den måten at det bare er behov for 1 knapp på musen. Den enesete grunnen de har support for 2 knapper i OS X er fordi folk som går fra PC til Mac skal kunne jobbe slik de er vant til. Men Apple ønsker er at de etter hvert slutter å bruke en mus med 2 knapper og heller starter å bruke en mus med 1 knapp. I mange tilfeller er det raskere i OS X å droppe musen til alt foruten posisjonering og heller bruke tastaturet, arbeidsflyten blir bedre og du spare tid på å bruke denne metoden. Hadde det vært mulig for folk å kjøpe en Apple mus med 2 knapper så ville det vært mange som droppet ideen om en 1 knapp mus for sine Macs. Mange prøver for første gang OS X med muligheten for å bare bruke en 1 knapp mus og lærer seg fort det, mens andre vil beholde stilen til Apple og lærer seg å bruke en 1 knapp mus. Det er derfor Mac holder på ideen om at det bare skal finnes 1 knapps mus som er et Apple produkt.

Dette er ikke bortforkalringer eller unnskyldinger for svakheter ved Apple produkter, men det er slik at når det kommer til innovative ideer så er vanligvis Apple foran Win og Linux.

Lenke til kommentar

Apple er ikke noe serlig gode på å lage mus. HAr selv en PowerBokk (konge maskin) med en Bluetoothmus fra Apple. Den er ekstremt dårlig, "hakkete" og henger ikke med i "svingene". Det eneste gode er den lange rekkevidden, minst 15 meter.

I tillegg er sluker den batteri og bruker tid på å koble seg opp.

Og, den er DYR.....

Ikke å anbefale :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...