Tokse Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 (endret) Lydkortet mitt(ESI Waveterminal192M) har en egen styrekonsoll i Windows der man kan velge latency-verdier fra en liste, fra 48-2048 sample. Hva betyr dette? Det pleier å gå bra å velge 256 sample her. I programmet Adobe Audition, som jeg hovedsakelig bruker til å spille inn musikken min, er det egne bufferinnstillinger på opptak og avspilling. Dette er ganske krevende så jeg må opp i 3 sekunder på opptak og 2 sekunder på avspilling(avhengig av hvor mange kanaler det spilles inn på, går best på 1) for at musikken skal flyte uten klikking og avbrekk. Samplingfrekvens velger jeg forskjellig for hver lydfil, som regel 44100. Er det Adobe Audition eller styrekonsollen til lydkortet som avgjør latency?Forresten noen andre som har noen erfaringer eller råd om kortet? Endret 18. mars 2005 av Tor79 Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Latency ang. lyd er vanligvis det tar for lydkortet og PCen og prosessere input-signalet for så å sende det ut igjen. Så vidt jeg husker støtter ikke Audition softsynths (Cool Edit gjorde ikke det), men la oss si at det gjør. Latency er da den tiden det tar fra du trykker ned en tangent til det kommer lyd. Hvis du setter latency til 256 buffers vil du få en latency på 256 / 44.1 = 5.8 ms. Men å kjøre med lav latency hvis du ikke har behov for det er ikke nødvendig. Du kan prøve å sette den til 2048 og se om det går bedre. Jeg er ikke videre kjent med bufferinnstillingene i Audition. Er dette skrive- og lese-buffere? Lenke til kommentar
Tokse Skrevet 17. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2005 (endret) Jeg er ikke videre kjent med bufferinnstillingene i Audition. Er dette skrive- og lese-buffere? Vet ikke helt, men jeg forstår det slik ifølge hjelpefunksjonen: Det er et visst antall buffer, 10 er default. I tillegg kan man velge størrelsen på bufferene for avspilling og recording i antall sekunder. Programmet sier at det er forskjellig ut ifra lydkort hvor mange buffere man bør ha, og at man bør eksperimentere på det. Hvis man opplever klikkelyder bør man sette opp antallet sekunder buffer. Hvis man f.eks har 3 sekunder buffer på avspilling, og man setter opp lyden midt i tracket, tar det 3 sek. før det registreres og man hører det. Endret 17. mars 2005 av Tor79 Lenke til kommentar
arela Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 hei Jeg bruker standard innstillinger i Audition. Dersom jeg av en eller annen gunn trenger lavere latency så forandrer jeg det i egenskaper på lydkorter. Dette vil da virke inn på alle programmer som benyttes. Merk også at ved forskjellig sampling frekvens, får du forskjellig latency. f.eks bruker du 25ms "forsinkelse" ved 44,1kHz, så er "forsinkelsen bare 12ms ved 96kHz. Så lenge alle spor blir spilt inn med samme kilde, f.eks ved opptak av flere instrumenter live, så spiller ikke denne forsinkelsen særlig rolle. Det er først når du blander midi og audio at det kan oppstå "lettere avvik". Jeg foretrekker sikkerhet fremfor å tyne systemet med low latency, og kjører ofte med 25ms på 44,1kHz. Har da et nærmest ubegrenset system (>20 spor samtidg opptak) Det største problemet med PCI lydkort er faktisk hovedkortet, og måten PCI bussen virker med hensyn til timeouts etc. Dette lager klikk i audio opptak Jeg bruker Creamware kort, og vet om mange som har måttet bytte hovedkort for å få systemet til å virke tilfredstillende. derfor - firewire-kort neste gang Lenke til kommentar
Tokse Skrevet 21. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2005 Det største problemet med PCI lydkort er faktisk hovedkortet, og måten PCI bussen virker med hensyn til timeouts etc. Dette lager klikk i audio opptak Ja, det er det jeg også har fått inntrykk av.. Jeg hadde et socket A, VIA KT133-hovedkort fra 2000 før og da fungerte Waveterminal192M-lydkortet helt elendig, med klikking, avbrekk og støy i både opptak og avspilling.. Når jeg byttet til et nyere socket A, VIA KT266 fra 2003 fungerte det mye mer stabilt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå