MRN Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Hei. PCen min "døde". Dette har jeg gjort: Flytta en gammel DVD-ROM fra den gamle PCen til den nye PCen. Jeg flytta rundt på litt strømkontakter, men tror ikke det har noe å si. Etter å ha romstrert (flytta rundt på ting), så starte jeg PCen på nytt. BIOS ser alt. Alle harddiskene (to sata), alle CD-ROMene (en CDbrenner og en DVDleser, alle i IDE). Ingen problem der. Så står det "Verifying DMI pool data" og det skjer hver gang noe hardware er endret, helt normalt. Så står det "Boot from CD :" to ganger, en gang for hvert CD-drev. Helt ok. Så sier det stopp. Ingenting mer skjer. Hm, tenkte jeg. Og det var da jeg sjekka om BIOS så alt, noe som det gjorde. Ny restart, samme resultat. Så jeg gikk inn i BIOS igjen og så på HD-boot-rekkefølga. HD ch4 starta før Hd ch3. Altså, 250 GB-disken starta opp før 120 GB-disken. Jeg har windows på 120 GB, men er 80% sikker på at Linux lå på 250 GB-disken. Uansett, jeg endra på rekkefølgen. Noe nytt skjedde. "Boot from CD :" kom opp to ganger, men så begynner GRUB. Det står noe sånn som dette: "Grub *blabla* stage1.5." "Grub loading, please wait" "Error 2" Deretter er det full stans igjen. Noen som har et forslag? Hadde vært takknemlig! Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Det som sannsynligvis har skjedd, er at du har endret hvilken disk som står først, og dermed prøver GRUB å loade seg selv fra den andre disken hvor den ikke er. Lenke til kommentar
MRN Skrevet 17. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2005 Nei. (selv om jeg fikk det samme forslaget før) Jeg legger til en DVD. Starter opp, ingenting skjer. Jeg endrer rekkefølge, GRUB prøver å loade. Jeg får liksom ikke gjort noe mer enn det der. Error 2 er forresten "2 : "Selected disk doesn't exist" This error is returned if the device part of a device- or full filename refers to a disk or BIOS device that is not present or not recognized by the BIOS in the system." Kilde: http://www.uruk.org/orig-grub/errors.html Ingen fare for at jeg har mista all data på diskene vel? Det hører rart ut, siden grub i det hele tatt finnes. Eneste løsninga jeg ser, er å finne XP-disken min (som var lettere sagt enn gjort), og ta en Recovery Console og en "bootcfg /rebuild" (Kilde: http://www.linuxforums.org/tutorials/1/tutorial-3573.html ) Lenke til kommentar
MRN Skrevet 17. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2005 Eller "jo". Det som jeg tror har skjedd er at DVD-ROMen som er PATA har "tatt" plassen til en av harddiskene. Det som før var en HD, er nå en DVD-ROM. Da er jo spørsmålet. Om jeg napper ut DVD-ROMen, vil da den SATA-disken som har mista "posisjonen" sin, ta den tilbake? Eller vil SATA-diskene fortsatt være der de er nå. Jeg tror det siste, egentlig. At SATA er dynamisk "når det er nødvendig". Det vil si at det ikke hjelper å plugge ut DVD-ROMen. Hva tror dere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå