Gå til innhold

kode inn blogg, hvordan?

Anbefalte innlegg

jasså, forsøker du å kapre tråden min mens jeg er på ferie hva?... neida :p jeg lurer på det samme :)

"Kapre" tråden, du ...

Jeg fant ut at det egentlig ikke finnes noen enkle måter å skreddersy bloggermotorene. Det jeg gjør nå, er å fikle og rote med koden til jeg får det slik som jeg vil, og det er vel den beste metoden. Et greit tips: Let deg frem til et "tema" eller en ferdiglagd utforming til bloggmotoren som ligner designet på utgangpunktet ditt, så sparer du deg en del jobb.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal komme med et tips om et godt bloggingsystem: www.movabletype.org

I løpet av de siste årene tror jeg at jeg har vært innom det som finnes av blogs/CMS: More_groupware, Drupal, Wordpress, Mambo, PHP Nuke, B2Evolution, Nucleus, Serendipity, Textpattern, etc...

Men det var alltid noe som var "feil", ikke minst med tanke på å kode det inn i et eksisterende design. Så kom jeg over MT. Her er det bare å blogge i vei i et gjenkjennelig webgrensesnitt. Og så bruker du MT-tags (akkurat som html-tags) for å plassere blogteksten (og alt annet mellom himmel og jord) akkurat der DU vil ha det. F.eks., la oss si at du ønsker å sette inn de fem siste innleggene dine i kategorien "hardware" på et bestemt sted:

<MTEntries>

<MTEntryBody lastn="5" category="hardware>

</MTEntries>

Poink! Da ligger det der. Jeg tror det Wordpress fungerer litt på samme måte.

Fordelen (for meg) var at det var skrevet en egen bok om blogging vha. MT: The Movable Type Bible. Ja, jeg er en slik en som liker å kunne sette meg ned i fred og ro og planlegge... :D

Samme hva du ender opp med å velge: plukk et som "føles riktig". Jeg kjempet f.eks. med Mambo i flere måneder før jeg godtok at det ikke gjorde det jeg ville (eller det kunne sikkert gjort det, men gudhjelpemeg for et tungvint system...).

Lenke til kommentar

Bare et delvis urelevant spørsmål: Jeg får så store forskjeller på utseendet i IE og Opera. Jeg vet at dette er et veldig kjent fenomen, men kan noen si meg hvilke eventuelle irritasjonsmomenter som forårsaker så store forskjeller når koden er den samme? Ingen feil eller andre "gjengangere" som folk opplever i IE hele tiden, kanskje? Viser forresten Opera informasjonen mer "korrekt"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...