Gå til innhold

kode inn blogg, hvordan?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kan man bare bruke html og css?

Bare hvis du ønsker å bruke statiske sider, og få 5000% mer jobb.

har aldri brukt noe blogscript før jeg...

men jeg skriver alikevel en vanlig nyhet på kort tid. slik:

1.åpne en fil.

2.kopiere det forrige innlegget.

3.fjerne alt i det forrige innlegget untatt relevant kode.

4.skrive innlegget, lukke programmet (notepad hvis det absolutt må gå kjempefort) og laster opp filen.

som sagt har jeg ikke prøvd å skrive noe innlegg i med et blogsystem. men jeg kan gjette på at det blir noe lignende:

1.åpne en nettleser

2.gå til en adresse og klikke seg fram dit man skal.

3.skrive innlegget på samme måte som her på hardware. med en slags form for forumkode osv... :thumbdown:

4.lukke nettleseren. evnt surfe videre :p

min metode høres enklest ut. men jeg vet ikke :shrug:

Lenke til kommentar

Jeg ser fryktelig mange benytter seg av overnevnte bloggsystemer, og jeg driver også for øyeblikket med å utvikle min egen blogg. Problemet jeg nå står overfor, er hvordan jeg skal få bloggen i samme utforming som sidene mine. Jeg bruker Wordpress, men jeg klarer ikke fatte så mye av innholdet av koden i "theme"-filene. Finnes det noen enkle metoder å endre på Wordpress' utforming? Hvordan gjør folk det? Har dere i det hele tatt noen tips å gi meg? Siden min er svært enkel; den har kun én midtstilt kolonne, samt en "header".

(Jeg leter i skrivende stund etter veiledninger o.l., så ikke gi meg den søk-på-Google-refsen med en gang)

Lenke til kommentar

Jeg har blogg, uten noen form for skript sådan. Skriver innlegg rett i en tekstfil.

Pakker bare overskrift inn i <h2>*</h2> og innhold inn i <p> og </p> og lagrer, så er alt i orden. Tekstfilen hentes frem på siden ved hjelp av en liten linje php. :p

Tar meg like lang tid som det ville tatt å logge inn, trykke på legg-til-innlegg eller hva en nå må ha måttet trykke på, så skrive innlegget.

Eneste 'haken' er at jeg må ha en ssh-klient tilgjengelig for å komme inn på serveren for å så redigere filen med min favoritt tekst-editor for unix og unix-lignende systemer(heretter referert til som *nix).

Men iom. at jeg alltid har med meg enten usbstick eller mobiltelefon, så har jeg alltid en sshklient tilgjengelig. :p

11:42PM /home/Neophus % cd /usr/local/www/data
11:42PM /home/Neophus % nano blog
*redigere fil*

Så er siden oppdatert med mitt nye innlegg.

Så det å påstå at statiske sider er mindre praktisk eller treigere, er å ta hardt i.

Men såklart, min metode forutsetter at en har siden på en server med *nix og har ssh-tilgang til enhver tid. Så i dette tilfellet kan jeg bare påstå at det er praktisk og lettvint for meg.

Lenke til kommentar

Etter det jeg forstår er dette en ganske så omfattende prsess, men det kan gjøres enklere ved enkelte "plug-ins". Er det i så fall noen "bloggere" her som kan gi meg noen hint til hvordan "skreddersyingsprosessen" kan gjøres lettere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...