Gå til innhold

Formatere harddisk fra bootdiskett?

Anbefalte innlegg

En kamerat har en vrien harddisk som ikke vil samarbeide..(vet ikke helt hva det er, men jeg skal se på den imorgen). Har tenkt å ta med en bootdiskett og prøve å formatere den fra dos-modus. Kan jeg gjøre dette uten videre ved å skrive: Format C:\ fra A:\ eller må jeg skrive noe mer, eller ha et spesielt program for det på disketten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En vanlig boot diskett burde funke det.

Kommandoen finner du evt på boot disketten (help).

Tror kommandoen er format c: eller fdisk c eller noe slik. Finner det iallefall ut ved å lese DOS help file.

Hvorfor ikke boot'e fra Windows cd når du først skal formatere c: ?

Lenke til kommentar

Når du skal formatere c: må du legge inn os på nytt etterpå. Da er det like greit å bruke windows cd'n. Når du kommer til der instalasjonsprogrammet spør hvor du vil instalere sletter du c: partisjonen, og lager en ny partisjon. Den vil formatere i neste skritt.

Lenke til kommentar

Tja, dersom partisjonen har NTFS filsystem så blir det værre, da vil du bare få beskjed om at den ikke kan finne noen harddisker.

Edit: Isåfall så er løsningen til petterg best :)

Endret av jh_
Lenke til kommentar

Du må gjøre disketten om til en oppstartsdiskett

1 sett inn diskett in A:

2 klikk min datamaskin, velg A:

3 gå til fil->formater

4 velg "oppstartdisk for ms-dos"

så må du sette floppy først i boot rekkefølgen i bios på maskinen du vil formatere, sleng i disketten, start opp maskinen og skriv format c:

men du formaterer i FAT format med å gjøre det slik.

Hvis du har winXP, er det vel lettere å boote fra CD, velg ny installasjon og vil da få opp endel formaterings valg...hvis det er systemdisk du vil formatere da.

Ellers høyreklikker du på min datamaskin, velg behandle->diskbehandling->velg hvilken disk, høyreklikk og velg formater.

Lenke til kommentar
eller fdisk c eller noe slik

Ok, takk for tipsene. Han påstår at harddisken er helt ødelagt, men vi får se hva vi får til..hva er det det "fdisk"-programmet gjør forresten?

Det gir deg mulighet til å slette og opprette partisjoner.

Lenke til kommentar

er disken ødelagt bør du vel kjøre en lowlevel formatering. Jeg har mulighet til det fra bios på en av mine maskiner, så jeg har ikke brydd meg med å finne program. Det er sikkert noen andre som kan foreslå egnede programmer.

Lowlevel formatering tar 1-2 minutter pr GB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...