Gå til innhold

Stor ytelsesforskjell mellom PC3200 og PC4400

Bone

Anbefalte innlegg

Hei!

Ser at de har forskjellig hastighet, men, hvor stor er egentlig den fysiske forskjellen (i realiteten) mellom PC3200 og PC4400 -RAM?

Eller mellom PC4200 og 4400, for den del..

Hva med disse; OCZ 1024MB Dual Channel Gold E.L... Vil de gi noe bra "fart"? Skal ikke overklokke noe (er i hvert fall planen)..

Det sto bl.a. dette nederst på siden;

NB ! I skrivende stund (2/5-04) er det bare Asus P4C800 Deluxe og Asus P4C800E-Deluxe som støtter dette minnet på disse frekvensene, men i løpet av kort tid vil selvsagt flere hovedkort støtte dette.

Hva vil alternativet mitt bli da?

Leste et sted at; PC-4400 512 x 2 kit (2,5-4-4-8) 550 MHz

2,5 + 4 + 4 = 8 (burde bli), men gjelder dette bare overklokking?

Svar gjerne med litt enkle ord, da jeg ikke kan pårope meg noen fullstendig oppdatert kunnskap på området! :blush:

Takk for svar! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2,5-4-4-8 er timingen på minnet.

Hvis du ikke overklokker vil det ikke være noe poeng i å bruke pc4400 minne fremfor pc3200 minne. Da er timings viktigere.

Om du klokker ønsker man å kjøre minnet synkront (1:1) med frontsidebussen på prosessoren. (400mhz pc3200 ddrminne kjører egentlig på 200mhz, men siden det er Dual Data Rate- minne, så regnes det som 400mhz)

Håper du ble litt klokere på dette :)

Lenke til kommentar
Ganske enkelt : PC3200 minne hvis du skal kjøre på standard frekvenser. PC4400 hvis du skal overklokke. Hvis du skal overklokke bør du vite hva du driver med også da, ellers får du mest sannsynlig bare en ustabil PC.

Hadde egentlig ikke tenkt til å overklokke, rett og slett fordi jeg ikke vil ende opp med et ustabilt system.. Også har jeg igrunnen ikke overklokket siden jeg måtte flytte om på noen jumpere på hovedkortene i 80386/486 -tiden..

Så det at den ene har 400 MHz og den andre har 550 MHz har ikke noe å si hvis man ikke overklokker?!

Lenke til kommentar
Ganske enkelt : PC3200 minne hvis du skal kjøre på standard frekvenser. PC4400 hvis du skal overklokke. Hvis du skal overklokke bør du vite hva du driver med også da, ellers får du mest sannsynlig bare en ustabil PC.

Hadde egentlig ikke tenkt til å overklokke, rett og slett fordi jeg ikke vil ende opp med et ustabilt system.. Også har jeg igrunnen ikke overklokket siden jeg måtte flytte om på noen jumpere på hovedkortene i 80386/486 -tiden..

Så det at den ene har 400 MHz og den andre har 550 MHz har ikke noe å si hvis man ikke overklokker?!

Nei, minnet vil kjøre på samme frekvens som FSB på hovedkortet. Det er først når du øker denne (overklokker), minne med høyere hastighet er aktuelt. Skal du kjøre default hastighet er det kun timings som har noe å si for ytelsen.

Endret av ^ViFtA^
Lenke til kommentar
Ikke vits å betale så mye får OCZ PC3200 Platinum Rev2 vis man ikke har tenkt å overklokke.

Les det Bone skrev over min post en gang til du...

Han skrev "Hva er det beste minnet hvis man ikke skal overklokke". Hva er vitsen med über-ram uten å overklokke? Du får marginal ytelsesøkning av timings. Kjøp heller billigere minne.

Herr Brun

Lenke til kommentar

Kingston HyperX 2-2-2-5-1 er blant de billigste TCCD-baserte minnebrikkene på markedet. Jeg har de selv, og de klokker ikke noe særlig. Men på standard PC3200-hastighet kjører de jo på de strammeste timings som normalt sett er mulig, så dette er gode brikker.

DU kommer uansett ikke til å merke forskjell mellom 2-3-3-6 eller 2-2-2-5, eller 2,5-3-3-10 for den saks skyld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...