Gå til innhold

Finnes det et diagnosealternativ til SMART for WD

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har 2x74GB WD Raptorer i raid0. For noen dager siden sluttet den ene av de helt å virke. Den "spolet opp", men ble ikke lenger sitt i bios, selv etter div av/på med både strøm og sata kabler, av og på med pc strøm og alt jeg kunne tenke på å prøve.

Måtte bare innse at den var defekt, og søkte retur hos Komplett. Men pga svart dårlig plass i kabinett (vann pumpe,slanger osv) som gjør det vanskelig å få den ut, tenkte jeg å teste en siste gang før demontering. Den hadde da vært frakoblet noen dager. Og overaskende nok, var plutselig alt i orden... :innocent:

Jeg har så restoret alt med Ghost og backup'er, og alt har virket fint i 3 dager nå.

Men det som gjør meg litt bekymret/ i tvil om hva jeg skal gjøre, er at jeg 2 ganger tidligere har fått feilmelding fra "Intel storeage utillity" at en disk har feilet- ta backup snarest!

Begge gangene dette har sjedd har vært under spilling av FS9 som har endt i blåskjerm- restart- denne feilmeldingen på samme disk i raidet. Har forøvrig disse 2 gangene ikke merket noe til feilen, annet enn den feilmeldingen. Og det er heller ingen informasjon om hva slags feil det er.

Jeg er for en ting litt i tvil om hva som kom først av høna og egget...FS9 er ikke det mest stabile spillet jeg har sett, og om spillet crasher fordi raidet feilet, eller om raidet feilet fordi spillet crashet er jeg jammen ikke sikker på...?

Men til det jeg egentlig lurer på; finnes det noe annen måte enn SMART for og sjekke feil på en raptor?

Og er det slik at feil logges i selve HD'en eller er det software som styrer det.

Jeg er ikke kjent med SMART heller, men har forstått at det kan fortelle noe om hvilke feil som har oppstått.

Problemet er at jeg ikke har anledning til å enable smart på diskene i raidet, kun på den som sitter på IDE kanal. Har Everest Home, og det kommer ingen info i det hele tatt på Raptorene.

Takker for alle råd tips for hva jeg bør gjøre (hvis noe...)

Det jeg VET er at det i alle fall da disken brått takket for seg, var godt og varmt rundt den, sansyneligvis varmere enn det bør være. Dette problemet er nå rettet, men hadde vært greit å vite hva som forårsaket alle problemene, så jeg slipper en sånn runde til :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for de tipsene. Men dessverre får jeg samme problemet her også, med diagnoseverktøyet fra WD får jeg faktisk nesten ikke noe info i det hele tatt. Den så ikke de fysiskske diskene. Raidet kom opp som 2 "usb drive" en på 40 og en på 100GB, som jo er slik jeg har partisjonert raid. Testen ble bestått, men får altså ikke noe informasjon :dontgetit:

Det som gir meg mest info er Intel Application Accelerator storeage utillity, som vel er software til Raid controlleren ICH6R.

Jeg har som nevnt ingen mulighet til å angi smart monitoring for sata i bios heller HK er Asus P5GD1.

Da finnes det kanskje ingen mulighet utover den infoen Intel utillityen gir da eller?

Er veldig i tvil hva jeg skal tro/ gjøre. Er jo veldig unødvendig å bytte en disk som er 5mnd gammel. Men samtidig er det jo litt rart at den samme disken har feilet flere ganger :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...