Gå til innhold

Problem med MSI K8N Neo4 Platinum

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp oppgradert PC'en min, og smelt inn følgende hardware:

- Hovedkort: MSI K8N Neo4 Platinum

- Prosessor: AMD Athlon64 3500+

- RAM: 2x512mb TwinMOS PC3200 DDR-DIMM

Problemet mitt er at jeg ikke får PC'en til å starte opp; når jeg slår på strømmen, står den bare og snurrer på viftene uten at noe egentlig skjer. Jeg har brukt diagnoseverktøyet som følger med (USB-dingsen med fire LEDs), og på den lyser nr 1 og 4 gult, mens 2 og 3 er røde, og ifølge manualen skal det bety at prosessen stopper opp idet den skal vise logoer o.l. på skjermen. Det vil altså si at den er ferdig med å sjekke både prosessor, harddisk og minne, og at det derfor ikke kan være noe i veien med de. Jeg har også resetta BIOS, tatt ut BIOS-batteriet og satt det inn på nytt, veksla på RAM'en (nå står det en brikke i den grønne sloten nærmest CPU'en, som er slot 1). Harddisk, brenner og DVD-ROM er koblet i henholdsvis IDE1 og IDE2, så det skal også være riktig. En annen merkelig ting er at jeg ikke får åpnet hverken DVD-ROMen eller brenneren, de svarer ikke når jeg trykker på knappen. Hvor relevant det er aner jeg dog ikke :p

Det kommer ikke så mye som et pip eller liten protest fra PC'en idet jeg starter opp, den bare sveiver igang alle viftene (CPU, hovedkort, skjermkort) og lar det stå til. En annen ting er at den skrur på seg selv når jeg slår på bryteren til strømforsyninga (den slår jeg alltid av når jeg skal fikle inni der, i tillegg til at jeg tar ut strømledningen).

Er det noen som har noen gode forslag til hva jeg bør gjøre/prøve?

Edit: For informasjons skyld kan jeg vel også nevne at det sitter et Radeon X800 Pro i maskina, og det er det eneste kortet som sitter i; skal heller bruke det integrerte lydkortet og nettverkskortet.

Endret av mumbo-jumbo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha, ok dette er for dumt :!:

Jeg fikk endelig maskina til å funke, faktisk går den som ei klokke. Og det som viste seg å være feil var rett og slett at jeg hadde satt i CPU'en feil! I stedet for å gjøre det på den riktige måten, nemlig å løfte festehaken, sette på plass CPU'en og legge spaken ned igjen, la jeg bare CPU'en på plass og festa kjøleblokka oppå. Jeg lukta lunta da jeg fjerna RAM'en og starta maskina uten at den sa eller gjorde noe som helst mot det :p

Så CPU'en overlevde heldigvis den noe røffe behandlingen, og PC'en maler som en katt etter litt om og men med plassering av RAM-brikkene. Bare le av meg, kom igjen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...