Gå til innhold

Elkjøp butikk vs. Elkjøp nett?!?

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner at de klarer å selge varer billigere som nettbutikk,

men jeg har alltid brukt elkjop.no for å sjekke hva ting koster på elkjop Sandvika.

For enkelte ganger er det veldig greit å få varene med en gang.

Det er faktisk uinteressant hva en vare koster på elkjøps nettbutikk.

Når man fx går inn på "Sjekk om denne varen er på lager" så må det jo være mulig å finne ut hva varen koster i butikken du sjekker lagerstatus på??

Skulle kjøpe Sony Ericsson P910 for en stund siden, og da stod det at den kostet 5995, noe som var en grei pris.

Da jeg kom til elkjøp sandvika, kosta den 6495. Men Ekspeditøren var grei, og ga meg den for 5995 + 49 i porto

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elkjøp på nett er ofte billigst, og de tilbyr billig frakt, feks som vanlig brevpost.

Kjøper du en duppetings til 300 kroner, så er det greit å kunne velge frakt til 19 kroner.

Siste jeg kjøpte der var et videokamera som kostet 6000 på nett og 1000 kroner mer i butikken.

Mao: lite aktuellt med boikott :)

Lenke til kommentar

Hehe, for en tåpelig debatt. Skulle egentlig ikkje skrive meir, men fristelsen vart for stor.

Eg skriver kanskje litt dårlig, men grunnen til att eg uttaler meg er på grunnlag av det eg har lært. Folk som elsker Elkjøp vil det uansett være umulig å omvende, og du virker som en slik type Alastor.

Signerte med kva?

Filosofien til Elkjøp er å kjøpe inn stort og selge billig. Dette betyr att dei ikkje driver med hyppige innkjøp. På bakgrunn av dette, så lurer eg på hvor nettbutikken skal lagre varene sine viss dei ikkje ligger på sentral lageret?

Kanskje dei har eget lager, men da vil også lager kostnader oppstå. Dei vil heller ikkje ha små lager, da sjansen for å gå tom vil være stor. Går dei tom, så vil dei måtte venta til det neste bestillingspunktet til Elkjøp som en enhet. Er jo også denne måten dei kan dra nytte av stordriftsfordelen.

Eg skreiv også litt svada på dei forrige innelegget fordi eg synes heile debatten er tåpelig, og begrunnelsen var rett dårlig. Å si att nettbutikken ikkje har kostnader som husleige, vedlikehold osv. blir for dumt. Varehusene skal da vel ikkje sponse nettbutikken med å betale kostnadene, men ikkje få inntektene. (Forutsatt att nettbutikken ikkje har eige regnskap, noke den sikkert har). Eg tror ikkje mykje, eg veit. Hadde du studert det her, så hadde du jammen ikkje argumentert slik du gjer.

Er heilt på det reine att nettbutikken kan ha lavere priser, men store pris svinginger kan ikkje forsvarast når konsernet har varehus å forholde seg til også.

Hadde diskusjonen vært en annen nettbutikk som ikkje har utsalg, så hadde eg våre enig, men slik eg har oppfattet Elkjøp, så blir dette tilfellet litt annerledes.

Lenke til kommentar
Er denne nettbutikken en så stor suksess, og varehusene selger så lite, så legg ned heile varehuset og sats kun på nettbutikk. Utifrå det folk har sagt, så er dette det dere egentlig sier.

Selvfølgelig beholder man begge løsninger hvis begge tjener penger - det kan ikke bli mer elementært enn det. Av samme grunn som f.eks. ulike vaskepulvermerker i en butikk ofte kommer fra samme leverandør; man tilbyr ulike markeder ulik pris og sitter dermed igjen med mer totalt (selv om man tjener mindre på de billige merkene) enn hvis man bare hadde satset på ett marked.

Hvor mange års økonomisk utdannelse utover videregående sa du at du hadde?

Jeg har bare 4 men føler alikevel at jeg har brukbar innsikt i hva som faktisk koster penger - og dermed påvirker prisen - i forbindelse med å bringe en vare til torgs.

Lenke til kommentar

Har meir enn 4års økonomisk utdannelse, så det reint faglige kan eg.

Elementært ja, men att eg skreiv det der, betyr ikkje att dette er det eg meiner er rett. Eg oppsummerte kun kort utifrå det som blei skreve.

Du snakker om å dele markedet opp i ulike segment og drive prisdifferensiering.......vel, produktene er det samme, kun salgstmetoden som er ulik.

Herregud da mann, er vel ingen vits i å krangle om dette. Vi har sikkert samme syn på saken, men utifrå ulike utgangspunkt.

Behold begge så lenge det går i pluss, gjerne for meg, og heilt rett konkludert. Virket berre på det du skreiv att nettbutikken gikk så veldig mykje bedre enn varehusene,og da kunne det vært bedre å legge om strategien slik att inntjeningen vart enda bedre i nettbutikken. På den annen side, så vil det sikkert vere like lurt å beholde varehusene da dette er bedriftens ansikt.

Til slutt, så kan du jo lese mitt forrige innlegg vedrørende lagerkostnande og faste kostnader. Er slik eg oppfatter situasjonen i dette tilfellet, men dog ikkje andre nettbutikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...