Gå til innhold

Høytalerkabel?


Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd mange typer høytalerkabler, men resultatet ble det samme. Det som virkelig ga meg bedre lyd var når jeg ved et uhell glemte en knappenål i gardina. Ved å flytte denne rundt i gardinene noen dager kom jeg frem til at den perfekte posisjonen er 34.7 cm fra toppen og 15.34 cm fra høyre kant på den midterste av de to gardinene til venstre. Dette gjorde rett og slett underverker.

 

Etter tips fra en venn prøvde jeg også å kortslutte 1.5 meter av vannrøret i kjelleren (bare en ledning med to krokodilleklemmer). Dette ga ikke en så stor forbedring som knappenåla, men det er absolutt verdt et forsøk.

 

Tilbake til kablene.....

Har noen av dere testet ut vanlig TP-kabel (nettverkskabel) til høyttalerene? Kan bare annbefales..... Prøv både med skjermet og uskjermet ettersom dette påvirker lyden litt (skjermet gir noe skarpere diskant) Dessuten er det ganske praktisk fordi disse inneholder flere lederpar og kan derfor utmerket brukes til bi- og tri- wiring.

 

KAn bare si PRØV!!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-06-30 05:14, Hondaen skrev:

Yeah! konge den! slo meg bare merke i det som sto der: Dolby Digital AC-3 bit-rate: 384 kbit/s

Dette er jo dvd-video.


 

Dolby Digital (tidligere kjent som AC-3) har maks bitrate 640 kbps. De fleste filmer har imidlertid en bitrate på 448 kbps når de har DD5.1 eller bedre som lydspor. 384 kbps brukes også, særlig hvis filmen har flere lydspor eller masse ekstramateriale, men forekommer også uten dette.

 

 

Quote:


Ac3 er vel 6 kanaler, altså 384kbit/s for 6 kanaler ? :wink: 64kbit/s for en kanal men som benytter variabel bitrate da ?


 

Dolby Digital er ikke kun 6 kanaler, nei. Det er alt fra 1 (mono) til 8 kvasi-kanaler, se Dolby Digital EX.

Og som sagt: "Allokering" av bitrate til kanalene fungerer ikke slik (statisk og likt fordelt per kanal). Det går fint an å bruke 448 kbps til kun stereo, altså 224 kbps per kanal.

Lenke til kommentar

Noen som må absolut nekte på alt, selv om de ikke engang har prøvd det som blir diskutert.

 

Hi-fi kabler HAR noe å si for lyden. Å si noe annet vil bare bekrefte hans uvitenhet for elektronikk. Det er så mye som spiller inn akkurat her, så det er viktig med en god kabel. Hvor god, avhenger av anlegget. Bryr du deg ikke om ekte Hi-fi (high-end), vil du neppe høre den store forskjellen på en kabel til 30kr/m og 300kr/m, men er du som mange andre, at du virkelig nyter musikk og det god musikk kan gi deg, så vil du selfølgelig få mest ut av det du har av komponenter.

 

En god regel er at kabler burde tilsvare ca. 10% av anleggets verdi.

 

Eksempel: Overklokking av PC. Noen bruker utallige kroner og tid på å få mest ut av sin PC. Det holder ikke med et hvilken som helst vannkjølingssett eller vifte, de vil ha den beste, som kjøler mest slik at de får presset enda noen Mhz ut av prosessoren sin. Merkbart? Meget lite, men det er den siste lille tuningen som teller for den gruppen av mennesker. Noen vil kalle dette for sløsing av tid og penger, samt totalt bortkastet, men jeg vil kalle det en hobby, for mange en lidenskap.

 

Samme er det med Hi-Fi.... Man vil alltid jakte etter det lille bedre, det lille som gjør at grøsningene på ryggen blir bare litt større når favorittartisten spiller sin beste låt...

 

Gjorde selv en blind-test med to kabler fra AudioQuest, en til 75kr/m og en til 220kr/m med samme oppbygning på et anlegg i 15 000,- klassen. Stort sett klarte jeg ikke å høre forskjell, men på enkelte partier skilte de seg ut ved at den dyre ble klarere og mer detaljert. Selfølgelig vil et dyrt high-end anlegg vise forskjellen enda mer, men det var en artig test.

 

Låter anlegget litt for lyst, så kan det hjelpe å prøve med en kabel som er kjent for å gjøre lyden litt mørkere og omvendt. Derfor er det viktig å prøve på sitt eget anlegg, danne sine egne meninger.

 

Men jeg skal være enig at hi-fi butikker tar seg godt betalt for kabler. Provisjonen er relativ høy, men det finnes måter å komme utenom. Dette kreves litt egeninnsats, men kan være smart hvis det ikke står Kjell Inge Røkke på bank-kortet.....

Lenke til kommentar

Quote:


Har du noen gang sett et testresultat (forutsatt at det er minimum en dobbelt blindtest) av høyttalerkabler som gir overvettes dyre kabler et flatterende resultat? Ikke?

Hvis slike kabler skal være så mye bedre enn resten, hvorfor utfører ikke produsentene slike tester for å underbygge påstandene sine med noe matnyttig?


 

Beklager, men når du kommer med en sånn ytring så vil jeg tillate meg å kalle deg både dum og døv.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-30 20:32, b-duvaland skrev:

Quote:


Har du noen gang sett et testresultat (forutsatt at det er minimum en dobbelt blindtest) av høyttalerkabler som gir overvettes dyre kabler et flatterende resultat? Ikke?

Hvis slike kabler skal være så mye bedre enn resten, hvorfor utfører ikke produsentene slike tester for å underbygge påstandene sine med noe matnyttig?


 

Beklager, men når du kommer med en sånn ytring så vil jeg tillate meg å kalle deg både dum og døv.

 

Beklager, men når du kommer med en sånn lame ytring uten et eneste argument så vil jeg tillate meg å kalle deg både dum og tilbakestående.

Lenke til kommentar

Tara Labs har mange gode kabler i den prisklassen, Prism Omni og Prism Bi-Wire er gode eksempler (Begge selges hos HFK), sistnevnte koster 150,- pr meter. (8008 har bi-wire terminaler right?). Tror uansett ikke at det er vits i å kjøpe noen dyrere kabler enn det til 8008.

 

Det virker som om noen her tror at kabler er mindre viktig, men det er riv ruskende galt. Ingenting i et anlegg er bedre enn det svakeste punkt. Selv har jeg et par Dali Evidence 870 som fronthøyttalere og mellom disse og reciever bruker jeg Tara Labs Prime 500. Etter å ha byttet fra noen litt rimeligere kabler fra Monstercable, fikk jeg en Aha opplevelse, det var en vanvittig forskjell! Bassen ble skikkelig strammet opp og det hele ble mer "luftig", diskanten kom mye klarere frem. Det er vanskelig å beskrive med ord, man må nesten lytte selv.

 

Lyd er uansett subjektivt, det er ikke alle som har gehør, noen greier jo ikke å høre forskjell på et rack og et skikkelig high end anlegg, synd, for de går glipp av så mye.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-30 20:32, b-duvaland skrev:

Beklager, men når du kommer med en sånn ytring så vil jeg tillate meg å kalle deg både dum og døv.


 

Var det trumfkortet ditt? Da du ikke kan finne det jeg spør om, gjør du et latterlig forsøk på å provosere meg. Vel, det fungerer ikke.

 

Prøv heller å være saklig. Motbevis meg istedet for å ty til barnehagetaktikk.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-30 21:07, LarsC skrev:

Quote:


Den 2002-06-30 20:32, b-duvaland skrev:

Beklager, men når du kommer med en sånn ytring så vil jeg tillate meg å kalle deg både dum og døv.


 

Var det trumfkortet ditt? Da du ikke kan finne det jeg spør om, gjør du et latterlig forsøk på å provosere meg. Vel, det fungerer ikke.

 

Prøv heller å være saklig. Motbevis meg istedet for å ty til barnehagetaktikk.

 

 

Motbevise hva da? Motbevis heller meg, kan du finne en test hvor en billig kabel låter bedre enn en som er langt dyrere? Hvor som helst?

 

Hører du ikke forskjell på det, har du dotter i øra. Ikke vondt ment, men hvordan kan du si at det ikke er noe forskjell på kablene? Jeg har hørt forskjellen selv, på kabler til mange mange tusen, det er utrolig hvor mye påvirkning de har. Siden du spør etter tester, så skjønner jeg at du ikke har hørt et skikkelig highend system, da ville du nemlig hørt det selv.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-30 21:18, Hondaen skrev:

Quote:


Den 2002-06-30 20:41, b-duvaland skrev:

hondaen, tilbakestående kan du selv være.


Ta deg en tur på
f.eks, og prøv og post dine meninger der, jeg garanterer at du vil bli latterligjort.


 

hifisentralen ? Det er som gå i kirken og si at gud ikke finnes
:grin:

 

høh, den tok jeg ikke.

 

De fleste der er svært oppegående mennesker, og mesteparten er audofile beriket med meget gode kunnskaper om lyd.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-30 21:24, b-duvaland skrev:

høh, den tok jeg ikke.


De fleste der er svært oppegående mennesker, og mesteparten er audofile beriket med meget gode kunnskaper om lyd.


Uten at jeg vil begi meg inn på diskusjonen angående kabler, vil jeg bemerke at studiofolk (lydteknikere osv) ofte ser på audiofile som vel subjektive (ikke alle oppfatninger har rot i virkeligheten).

Lenke til kommentar

Riktig!

Gå og hør på etpar oppsett med ulike kabler.

Det var det jeg gjorde, helt fra "sytrådene" som du kan få med på kjøpet, opp til detpar hakk over dem jeg kjøpte.

 

Jeg kjøpte de kablene fordi de passet best til mitt anlegg, noe du også bør gjøre.

 

Og til de som har karra seg gjennom VK1 elektro, samt en smule fysikk:

Ja, det er mye fysikk med i bildet her, men også endel andre ikke - lineære fysiske egenskaper, som spiller inn. Med det mener jeg at det ikke bare er impedans som spiller inn på et signal, men også f.eks elektrontettheten i ulike deler av en leder, samt andre metalspesifikke egenskaper jeg har nevnt tidligere. Alt dette bestemmer hvilke signaler bass, diskant og mellomtone får.

 

Og som nevnt tidligere her; alt er subjektivt, og ikke alle har gehør. Noen synes et rack fra Elkjøp er himmelsk og helt ok, men det gjør altså ikke jeg.

 

Jeg bruker heller litt penger for å slippe at lyden som når trommehinnene høres ut som om den kommer fra bunnen av et gammelt blikkspann, istedet for en konsertsal...

 

Men det er nå meg da, andre kan gjøre som de ønsker, og jeg vil ikke kritisere dem for deres personlige valg.

 

Noe endel her på forumet burdte ta til etterretning...

Lenke til kommentar

Monster Cable har de beste kablene i verden, hvis du har et veldig godt Hi-Fi system (rundt 100000,-) er det absolutt verdt å kjøpe noen av de dyrere kablene fra Monster, men hvis ikke du har det mest High-Tech systemet så er det ikke nødvendig med Monster kabler

Lenke til kommentar

Du mener forhåpentligvis ikke med det at Cerwin-Vega! høyttalere er noe av det beste innen bass?

 

Ick. Stort mer svulmende bass skal du lete lenge etter. Men moro er det selvsagt :smile:

 

Jo, CV gir mye bass for penga. Med en litt for liten forsterker satt i loudness-modus, så blir det lett svulmende bass. Det er sant...

Men i mine CV V35-høyttalere, så er det ikke engang antydning til svulmende bass. Og her er det hornladet 18-tommer.

Med en skikkelig forsterker snakker vi ikke om svulmende bass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...