Gå til innhold

Høytalerkabel?

Anbefalte innlegg

Hvilken type burde jeg kjøpe?

Helst ikke så veldig mye over 100kr pr.m..

Supra Fly?

Monstercable?

Tara Labs?

Noen som eventuellt vet hvor jeg kan kjøpe disse?

Vet værtfall at Tara Labs blir solgt på Hifi-Klubben.

Har forresten Dali 8008 høytalere, så Dali Boa kabel er også kanskje ett alternativ? (90kr pr.m)

Takk for svar!

-WeeR-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nordost 2 flat til kr.75/m vil jeg påstå er det beste du kan få for pengene. Det at de er flate gjør dem enkle å gjemme under f. eks lister eller matter hvis du skal legge opp til bakhøyttalere i et hjemmekinoanlegg.

Hos HiFi-Centeret Finner du nok alt du trenger av både produkter og ekspertise. De er etter min mening bedre på HiFi enn HiFi klubben, men det er subjektivt...

Du har vel skikkelig signalkabeler?

Monster eller bedre?

Å bruke litt penger på signalkabler er lurt.

Du hører garantert forskjell fra sytrådene som er med til en kabel til bare 200 - 500 kr.

Lenke til kommentar

Valget av høyttalerkabel kommer ann på hvilke høyttalere du har.

Jeg ble anbefalt Tara Labs Prism Nexa av HiFiKlubben til mine Cerwin Vega AL 750mk2, på grunn av de var noe av det beste på bl.a. bassggjengivelse.

[ Denne Melding var redigert av: Tempus på 2002-06-28 11:00 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-28 13:26, LarsC skrev:

Avhengig av kablenes lengde og høyttalerenes impedanse, trenger du kabler som er minimum 2.5mm^2 til maksimum 4mm^2.

Ikke for å være frekk, men det har ingenting med saken å gjøre.

Det som er kritisk er renheten til kobberet og ensrettet kornstruktur, samt motstand mot kalddeformering og gode avspenningsegenskaper i materialet.

Av dette blir motstanden minmal, noe som er kritisk for god signalbæring.

Les gjerne det som står her. Har kablene selv og er umåte fornøyd. Leser du den generelle presentasjonen om hva en god kabel bør være, tror jeg nok alle kabelprodusenter sier seg enige. Van den Huul uttalte engang at alle kabler burde leveres med "best før" dato, siden oksidering forringer kvaliteten. Nettop derfor mener jeg at Nordost sine kabler er det beste en kan få, da disse har livstidsgaranti mot nettop dette.

-Og nei, jeg er ikke ansatt i HiFi-Center kjeden, bare en veldig fornøyd kunde.

Lenke til kommentar

Husk bare på at man ikke kan måle noen forskjell på disse ’superledningene’, som ikke kan henføres til almindelige verdier for motstand, induktans, kapasitans. Verdier som har lite eller ingenting med prisen å gjøre. Den menneskelige hørsel er fantastisk subtil, men samtidig lite objektiv. Vi hører det vi vil høre og utstyrets utseende og pris påvirker oss enormt. Mitt tips: Hold deg til det billigste du finner, bortsett fra:

1. Unngå de tynneste typene om avstanden er mer enn en meter. Det går mye strøm i en ht kabel, og ½ -1 ohm begynner faktisk å spise en del effekt og ødelegge en ellers bra dempningsfaktor (men ikke på en måte som får verden til å gå under. Forsøk et eksperiment med en meter av det værste du finner av gammel telefonledning: Jeg garanterer at ingen (utenforstående) vil høere forskjell. Grunnen til at lampeledning i sin tid fikk et dårlig rykte, var forresten at kobberet gjerne hadde en irr-belagt overflate og ofte ble festet ved en enkel skrueanordning, noe som ga dårlig kontakt).

2.Det viktigste er god kontakt! Bruk gode plugger. Den beste løsningen er gratis: Sett loddefliker på hoytaleren og forsterkeren og fest kabelen ved å lodde den fast! Ofte lite praktisk, selvfølgelig, kanskje mest for den audiofile fanatiker med tynn lommebok (og teknisk forstand). Selv mener jeg at de suverent beste plugger er den enkle typen: Et konisk stykke forgyllt metallrør men splitt. Den lar seg kile fast, har stor kontaktflate,er lett og lodde på. Leveres med praktisk sort og rød krympestrømpe, men kostet sist jeg så ca 50 på hifiasylet... (i disse sammenhenger må kraftig loddebolt og elektronikk-tinn benyttes: tinnet skal flyte ut med en gang og få en jevn og blank overflate)

PS. Kabelselgeren vil fortelle deg at tinn er fys-fysj. Det han ikke forteller, er at signalet passerer noen hundre loddepunkter inne i forsterkeren.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-28 14:19, Jalla skrev:

Quote:

Avhengig av kablenes lengde og høyttalerenes impedanse, trenger du kabler som er minimum 2.5mm^2 til maksimum 4mm^2.

Det som er kritisk er renheten til kobberet og ensrettet kornstruktur, samt motstand mot kalddeformering og gode avspenningsegenskaper i materialet.

Av dette blir motstanden minmal, noe som er kritisk for god signalbæring.

Øh, har ikke lederens tykkelse noe med saken å gjøre? Vet du hva du snakker om? Du, som har gått på hifi-bransjens svindelprodukt nr1: kabler til 4500kr. Våkn opp, du er hjernevasket.

Lederen/kabelen må være tilstrekkelig tykk/grov nok til å ikke fungere som en seriemotstand. Kabler solgt i hifi-butikker er (i beste fall) elektrisk ekvivalente med standard 2.5-4mm^2 kabler.

Men for all del, har du en dobbel blindtest å vise til, skal jeg lese med interesse jeg.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-28 14:19, Jalla skrev:

Quote:

no.alt.religion er ---> den veien.

Utrolig hva folk kjøper bare markedsføringsfolk bruker nok tech-uttrykk.

Lenke til kommentar

Quote:

Jeg ble anbefalt Tara Labs Prism Nexa av HiFiKlubben til mine Cerwin Vega AL 750mk2, på grunn av de var noe av det beste på bl.a. bassggjengivelse.

Du mener forhåpentligvis ikke med det at Cerwin-Vega! høyttalere er noe av det beste innen bass?

Ick. Stort mer svulmende bass skal du lete lenge etter. Men moro er det selvsagt :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-28 13:26, argon264 skrev:

no.alt.religion er ---> den veien.

Utrolig hva folk kjøper bare markedsføringsfolk bruker nok tech-uttrykk.

Vel, når man bruker perverst mye penger på korte kabler, må man kunne tro at det faktisk hjelper. :wink:

Eget forum for Audiofile?

Edit: Men pokker, slike kabler til Cervin Wega?

[ Denne Melding var redigert av: LarsC på 2002-06-28 20:00 ]

Lenke til kommentar

Kabler har sinnsykt mye å si, jeg vet, da jeg har hørt kabler i mange prisklasser, helt oppe i mange tusen. Det har SINNSYKT mye å si.

Det er en grunn til at man får kabler oppe imot 40.000kr for metern, selv om det kanskje er litt overpriset =)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-29 20:54, Kjetil Lura skrev:

Husk vi har ikke alle samme innteresse han bruker 4500 til kabler og du kan bruke 4500 til pc'en din,kablene til en høytaler er meget viktig,men eg tror at eg aldri kommer til å kjøpe kabler til 4500.

Det er ren fysikk, Kjetil. Har lite med interesse å gjøre.

Høyttalerkabler er en av hifibutikkenes fremste melkekuer.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-28 20:32, b-duvaland skrev:

Kabler har sinnsykt mye å si, jeg vet, da jeg har hørt kabler i mange prisklasser, helt oppe i mange tusen. Det har SINNSYKT mye å si.

Har du noen gang sett et testresultat (forutsatt at det er minimum en dobbelt blindtest) av høyttalerkabler som gir overvettes dyre kabler et flatterende resultat? Ikke?

Hvis slike kabler skal være så mye bedre enn resten, hvorfor utfører ikke produsentene slike tester for å underbygge påstandene sine med noe matnyttig?

Lenke til kommentar

Stiller meg 100% bak ols og LarsC sine synspunkt.

Er så mange hjernevaskede folk ute.. er skremmende. Men folk vil jo tjene penger, ikke sant ?

Mp3 er noe drit mener de fleste audio fantaster, mens de omfavner en dvd plate.. de vet vel ikke at en slik dvd plate er kodet i mpeg...128kbit i 6 kanaler på de nyeste. ( Variabel bitrate )

Tekniske uttrykk virker jo svært fasinerende på folk som ikke har peiling på hva det er for noe..

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-30 03:49, Hondaen skrev:

[....]

Er så mange hjernevaskede folk ute.. er skremmende. Men folk vil jo tjene penger, ikke sant ?

Verden vil bedras. Man hører det man vil høre.

Quote:

Mp3 er noe drit mener de fleste audio fantaster, mens de omfavner en dvd plate.. de vet vel ikke at en slik dvd plate er kodet i mpeg...128kbit i 6 kanaler på de nyeste. ( Variabel bitrate )

Uhm, svært få DVD-Video titler har med svært få unntak Dolby Digital eller DTS lydspor. Men du tenker kanskje på DVD-Audio?

(På DVD-Video er) Max bitrate for DTS er 1536 kbps (noe som vil etter din utregning gi 256 kbps), med det er dessverre lite utbredt. Og "allokering" av bitrate til kanalene fungerer ikke slik (statisk og likt fordelt per kanal). Det går fint an å bruke 448 kbps til kun stereo, altså 224 kbps per kanal.

De fleste audiofantaster jeg kjenner til synes ikke lydsporene (DTS og DD) på DVD-Video er noe særlig å lytte til.

DVD-Audio, SACD og vinyl er schlägere der i huset.

Edit: My name is Leif, Skrive Leif.

[ Denne Melding var redigert av: LarsC på 2002-06-30 04:15 ]

Lenke til kommentar

Meget bra tabell, det der. Legg merke til at DVD-Audio kan bruke hele 9.6 Mbps kun til lyd (absolutt maksimum bitrate for dvdavspilling er 10 Mbps).

[ Denne Melding var redigert av: LarsC på 2002-06-30 04:45 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...