JBlack Skrevet 19. mars 2005 Del Skrevet 19. mars 2005 Jeg ser du har lekt deg med dybdeskarpheten. En av fordelene med skikkelig utstyr, er at man kan bruke stor blenderåpning, få liten dybdeskarphet, og på den måten isolere elementer og la dem tre klart ut fra bakgrunnen. Ofte når jeg sitter med kamera i hånda og venter på noe annet (f.x et annet motiv i form av en fugl eller dyr), så sikter jeg på alt mulig rart rundt om og knipser mange slike bilder. Selv om jeg liker bildene, så er de ikke så spennende fotomessig. Jeg vet ikke om det er dette du har tenkt her, men du har ikke lykkes helt. Siden fargen til greinene er så lik fargene til bakgrunnen, så går de fortsatt i ett. Grenene trer ikke klart frem. For å få til dette må du enten endre slik at grenene trer frem mot en annen farget bakgrunn, eller du må ha enda større blenderåpning slik at bakgrunnen blir enda mer uskarp. Eller du kan bruke større tele. Bakgrunnen gir dybde i bildet, men det i seg selv løfter ikke dette bildet. Det blir litt for intetsigende, og det skjer bare på ene siden av bildet. Og for å skille mellom begrepene: Dybde i bildet får du ved at det er elementer i bildet som gjør at selv om man ser på et flat bilde, så ser man at det i motivet er forskjell på avstanden til forskjellige motiv. Dybdeskarphet er hvor stort intervall man har som er i fokus. Dersom både forgrunn og bakgrunn er i fokus, noe man kan få til ved vidvinkel og/eller liten blenderåpning, så har man stor dybdeskarphet. I ditt bilde der bare et lite intervall er skarpt, noe man får med stor blenderåpning og/eller tele, er liten dybdeskarphet. En fordel med speilrefleks i forhold til kompaktkamera er at man har større brikke/film/optikk, og man har bedre mulighet til å ta bilder med liten dybdeskarphet. Dette kan heve mange bilder, eksempelvis portrett, ved at man får fokus på det man ønsker å fokusere på, og ikke alt annet. Stå på videre og knips mye. Eksperimenter. Da vil du lære mye. Lenke til kommentar
m-momr Skrevet 19. mars 2005 Del Skrevet 19. mars 2005 jeg synes det er et veldig bra bildet. stå på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå