Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NGT, DC++, Netopia 3351 router og en Belkin router

Anbefalte innlegg

skaper hodebry for meg.

Maskinen jeg bruker er del av et nettverk her i huset, et trådløst et så dann, med en Netopia router koblet til en Belkin trådløs router som jeg igjen er koblet til.

Jeg har flere ganger prøvd å sette meg som aktiv bruker i DC++, uten mye hell. Men i dag trodde jeg at jeg var på rett spor

Denne guiden ble fulgt for å åpne en NAT-port:

http://pcfiksern.no/modules.php?name=News&...=article&sid=41

I og for seg greit nok, har sett lignende guider og prøvd dem, men uten hell.

Men i dag fulgte jeg denne og satte blant port 2500 åpen under NAT, med ekstern IP som den IP jeg er tildelt i nettverket, altså 10.0.0.3, og at det skulle være både TCP og UDP.

I DC++ satte jeg meg som aktiv og brukte den IP-adressen jeg blant annet fant på www.whatismyip.com, altså en 80... ett eller annet. I feltene for TCP-port og UDP-port satte jeg da 2500.

Tidligere har jeg ikke fått frem noe når jeg søkte i aktiv modus, men nå rant søkeresultatene inn. Problemet er jo bare at ingen av filene begynner å lastes ned.

Setter jeg noen annen IP i DC, så streiker det og ingen resultat kommer opp.

Jeg har og satt maskinen utenfor brannmuren i Belkin-routeren.

Noen hint?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noe grunn til at du skal ha 2 stk routere? Ikke heldig å NATe dobbet opp. NATing er tregt (ikke veldig, men litt) og kan lage endel småproblemer. Jeg anntar kanskje at den ene routeren er en trådløs router og at det er den trådløse funksjonaliteten du er ute etter? Da vil jeg isåfall anbefale å deaktivere router-funksjonen og kunne bruke den som trådløst accesspunkt.

Bruker du 2 routere så må du først gjøre en innstilling på den første routern som skal peke til router nr.2 som igjen må settes opp til å peke på din PC igjen.

Lenke til kommentar

Hvordan oppføre belkin routeren din som? (switch eller Router)

Hvis Router:

Da må du forwarde alle portene i Netopia ruteren til Belkin ruteren deretter må du forwarde belkin sine porter videre til din pc.

Hvis Switch:

Hvis porten er under 1024 slipper du å endre på filtersette i Netopia ruteren. Du forwarder bare NAT til ipen din.

Jeg anbefaler deg å bruke Belkin som switch så slipper du så mye styr.

Skyt meg hvis jeg tar feil :cry:

EDIT: endra litt på teksten

EDIT2:

Når det gjelder DC++ (Bruker selv DC++ og Netopia 3351)

Da skal innstillingene dine være på Passive mode i DC++

og port 1412 skal forwardes til din lokal ip (f.eks 10.0.0.2) Altså i NAT ikke filtersettet.

-Dette funker jalfall utmerket hos meg :thumbup:

Endret av ZaLzIce
Lenke til kommentar

Om Belkin-routeren er satt opp som switch eller router vet jeg ikke helt.

Det er 3 maskiner koblet trådløst opp mot den her i huset, jeg leier en leilighet her i huset og huseier disponerer de to andre maskinene.

Skulle visst ikke være helt lett dette. Hvordan jeg forwarder porter i Belink routeren vet jeg heller ikke helt, får logge meg på den og kikke meg litt omkring.

Endret av DaveGrohl
Lenke til kommentar

Bare pass på at DHCP er slått av og den motar DHCP fra Ruteren(netopia).

Så lenge du har tilgang til netopia ruteren (standard ip: 10.0.0.1) så skal dette være OK.

Nå vet jeg ikke helt hvordan belkin routeren fungerer... (aldri hatt en)

Men hvis du finner noe i meny siden som ligner på "Automatic Configuration - DHCP" da endrer du det til det. Hvis du også finne noe så ligner på dette "Router IP adr." så endre du det til 10.0.0.X (bare at det ikke er 10.0.0.1).

Woæh, håper du fatter dette :p

Som sagt skyt meg hvis jeg tar feil

Lenke til kommentar

Nei, nei...

Netopia Routeren skal ha på DHCP.

Hva er lokal ip adressen din?

Ser ut som du har kontakt med netopia ruteren jalfall.

Så da er det vel bare å forwarde porten til din lokal adr.

Tror belkin routeren har ikke noe med saken å gjør her :hmm:

Hvis jeg har forstått det rett så er det koblet opp slik:

Netopia -> Belkin -> PC1, PC3 osv.

---------------Wireless -> PC2,PC4 blalbla

Endret av ZaLzIce
Lenke til kommentar

Ja, oppkoblingen er slik du fremstilte, min lokale IP-adresse i dette nettverket er 10.0.0.3 ser det ut som. Jeg får ikke opp noen søkeresultat i DC når jeg bruker 10.0.0.2 eller 4 i NAT-server oppsettet.

Min eksterne IP er 80.202.45.153.

Lenke til kommentar

Da skal det se slik ut i NAT tabellen i Netopia ruteren:

|-10.0.0.3---------0.0.0.0-----------1412-------------|

Altså

External Service... 1412

Server Private IP Address: 10.0.0.3

Public IP Address: 0.0.0.0

Protocol... TCP and UDP

Internal Port Start: 1412

Håper dette hjelper

Lenke til kommentar

Hehe.

Ja, forsåvidt, men det er slik jeg har satt det opp allerede:)

Og i DC setter jeg altså den eksterne IPen som IP og 1412 i både TCP og UDP.

Fortsatt ikke noe nedlastning, selvom jeg får opp hauger med søkeresultat.

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg synes det set ut som du har gjort alt riktig jeg. Lurer på om det er DC++ kunskapene som er problemet, men mulig jeg tar feil. Har du sjekket at de du laster ned fra har noen ledige slotter? Hvis ikke vil ikke nedlastingen starte. Får du opp søkeresultater fungerer active mode akkurat slik den skal. Gå inn på download queue og høyreklikk på en fil der. Velg "Search for alternates" og add evt nye kilder til den gamle ved å høyreklikke på de nye og velg "download to...." og legg den så oppå din gamle fil. Da har den flere hosts å laste ned fra.

Håper dette hjelper.

Lenke til kommentar

Joda, DC++-kunnskapene står det bra til med, har vært passiv bruker i snart 2 år.

Jeg tipper det er Belkin-routeren som er problemet. Jeg kan stille min maskins IP, delegert av denne routeren, utenfor den innebygde brannmuren, i DMZ og da får jeg opp søkeresultat i DC. Fjerner jeg maskinen fra DMZ igjen får jeg ingen søkeresultat.

Men etter å ha rotet rundt i innstillingene på routeren er jeg like langt.

Virker som jeg må skaffe en egen internettoppkobling i leiligheten for å få dette til og det er det kanskje ikke verdt.

Lenke til kommentar

Du må forwarde portn fra NGT modemet til Belkin router. I tillegg må du forwarde porten fra Belkin til din lokale maskin. På belkin må du se etter Virtual Server, evt. Port Forwarding. Der forwarder du til din lokale ip, som du finner med ipconfig.

S.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...