Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan utstyr til brebånd via kabel?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1 maskin:

- Softvare brannmur, feks. Norton internett security.

- Nettverkskort

Flere maskiner:

- Softvare brannmur, feks. Norton internett security.

- Bredbåndsrouter, gjerne trådløs.

- Nok antall nettverkskort kablet/trådløs, et pr. maskin.

- Patchkabler, cat5(e) til hver maskin i riktig lengde om ikke trådløst.

Lenke til kommentar

Om du får kabel inn med coax så må du vel ha ein ruter\switch eller nettverkskort med støtte for coax.

Om du får internett på coax, så er det lettast å putte den i ein ruter som du sikkert må ha uansett og gå ut med cat5-kablar frå ruteren.

Lenke til kommentar

Jeg får via coax - der har BKK bare levert med en liten "duppeditt" med en coaxledningstump i ene enden så en plastboks med standard kabelhull i andre. Regner med at det sikker er noe en kan få kjøpt på clas ohlson til noen tiere.

Så etter den kjører jeg standard ustyr, slipper å tenke på at det ustyret må støtte noe som helst.

Lenke til kommentar

Får du internett via coax så har du modem.

Modemet du får fra din isp er nok hvis du kun skal ha 1 maskin på nett.

skal du ha flere maskiner trenger du

- router

- kabler

- nettverkskort.

router kan også være trådløst.

det er også anbefalt software brannmur på alle maskinene i nettverket.

Lenke til kommentar

Har ikke et modem, men en router med fast konfigurasjon. Får ikke signalet fra samme kabel som kabeltv - det er en seperat coax ved siden av i kontakten, så for mitt vedkommende så trengs det nok ikke modem fordi coax'n er et rent nettverk.

Poenget mitt var at dersom en kjøper den lille duppeditten, så kan en benytte hvilket nettverksustyr som helst, ikke avhengig av at boksen støtter coax, og da er jo utvalget mye større.

Lenke til kommentar

La meg gjette. Du har to utak for radio og TV på vær side, med et MM utak midt i mellom, men lit over?

I så fall er det de samme signalene der som i de to andre utakene. De operatørene jeg har vært borte i som leverer internett over kabeltv leverer med modemet du trenger. Da slike modem er omtrent umuligt å oppdrive andre steder.

Det MM utaket som har en F-plugg leverer ikke et 10Base2. 10Base2 er da det koax utaket vi hadde på de gamle nettverkskortene våre. (Koax-kabel, T-ledd og terminatorer. Koselige tider det ja.....)

Lenke til kommentar

Uttaket mitt er nesten som du har beskrevet. De to nederste er tv og radio, den ene over er bredbånd, den siste øverste er lik den som er merket "data" men den er merket "b" - sikkert ferdig strukket kabel som dingler løsti kjelleren til fremdtidige tilbud.

Som sagt, har ingen modem - men så er vel strengt tatt ikke bredbånd levert på samme kabel som tv kanalene. Se på bildet den "duppeditten" jeg snakket om.

Det går fiber til kjelleren av blokken, så er det kabler oppover til alle leilighetene. Regner med at BKK har en switch eller lignende i kjelleren hvor de kan kontrollere hastighet og hvem som skal tilgang.

post-61-1111170219_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...