Gå til innhold

DDR2 og DDR dimm. Hva er forskjellen?

haarod

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jaok, har ikke noe bedre å ta meg til. :)

Den største forskjellen er at DDR2 har noe som kalles "4-bit prefetch", som gjør at den kan lese/skrive 4x så fort som vanlig DDR som bare har 1-bit (knekk en finger om jeg tar feil).

DDR2 har også en layot med 240pins i motsetning til vanlig DDR1 sine 184pins, også bruker DDR2 ca. halvparten så mye spenning som DDR1 med sine 1,8v.

Tilgangstidene er også ca. dobbelt så "trege", noe 4-bit prefetch egentlig skal veie opp imot, men gjør ikke det helt. Så DDR2 yter vel ca. likt som DDR1 opptil DDR2 667. (Mulig det har endret seg med alt nytt som har kommet av DDR2 og DDR1 i det siste).

Teoretisk sett leverer DDR2 dobbelt så mye data som DD1, men pga. dårlige tilgangstider blir den mengden halvert igjen, dermed går det opp i opp.

Kommer ikke på noe mer fornuftig å forklare nå, gjerne si ifra om jeg tar feil eller legg til masse noen. :)

Lenke til kommentar

SDRAM har 1-bit prefetch kan man si

DDR har 2-bit (ene D'en i DDR står jo for Double)

DDR2 har 4-bit (D for Double x 2 ;) )

Dette betyr på norsk: SDRAM kan overføre data en gang per Hz, DDR kan overføre to ganger mens DDR2 kan overføre hele 4 ganger så mye data som SDRAM, rent teoretisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...