Gå til innhold

ny spill-pc, max 12000

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal kjøpe ny pc først og fremst til spill, og skulle gjerne hatt litt hjelp.

Helst ikke over 12000. Dette har jeg fra før:

-Mus

-Tastatur

-Høytalere

-Skjermkort (Sapphire Radeon 9800XT, dette er vel bra nok?)

-120 gb harddisk

Mitt forslag utifra tester, anbefalinger osv:

-AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz Socket 939, 512KB cache, BOXED

-Asus A8N-SLI Deluxe, nForce4 SLI, Socket -939,S-ATA,Dual-GbLAN,Firewire,PCI-Ex16

-Seagate Barracuda 7200.7 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

-Chenbro Gaming Box Black/Silver 350W Strømforsyning

-Corsair TWINX1024-3200C2 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200C2 DIMMs

-NEC DVD recorder ND-3520A IDE White Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

-BENQ 19" LCD Monitor, FP937-12ms (99.L0G72.RSE)

Jeg har nesten ikke vært borti overklokking, så dette trenger ikke å være første prioritet ved valg av deler.

Vifter har jeg null peiling på, så kom med forslag!

Ellers lurte jeg litt på hovedkortet. Noe som passer bedre? f.eks. dette: MSI K8N NEO2 Platinum-54G, nForce3 250U 54G, Socket-939, SATA, GbLAN, ATX, AGP8X ??

Burde jeg bruke integrert nettverks -og lydkort?

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første jeg lurer på er om skjermkortet ditt er AGP eller pCI-Express. Sannsynligvis er det AGP, og da kan du ikke kjøpe et hovedkort med støtte for SLI, i alle fall ikke det du har valgt. SLI er for PCI-Express. (Det finnes visstnok hovedkort med støtte for begge deler, men jeg vet ingenting om tilgjengeligheten og kvaliteten på disse.)

Lenke til kommentar

Ja, det andre hovedkortet er nettopp det jeg ville anbefale deg å kjøpe. det er selvfølgelig litt uheldig å kjøpe et AGP-system nå, men siden du først har skjermkortet, har du vel egentlig ikke noe valg. Det vil bli produsert flere skjemkort for AGP uansett, så du kan oppgradere den biten senere.

Til dette hovedkortet ville jeg anbefale deg prosessoren du har satt opp, altså Winchester-utgaven. Minne: Crucial Ballistix 3200, 2 x 512MB. Rent bortsett fra ved ekstrem overklokking er det dette som fungerer best på dette hovedkortet.

Resten ser greit ut. Riktignok vet jeg ikke med strømforsyningen. Og for såvidt heller ikke skjermen. Har du lest tester av den?

Lenke til kommentar

bureaucrator:

Hva har strømforsyningen å si da? Kan det være komponenter som ikke tåler 350 W?

Benq skjermen har jeg sett at har scort bra i flere tester (spesielt til spillling), bl.a. HER og den selges nå for 3500 kroner.

bax: det blir jo helvetes dyrt da. skjønner seff at det lønner seg, men vil det lønne seg for meg å kjøpe det nå? Ca hvor lenge vil jeg "overleve" med 9800XT til spill?

Lenke til kommentar
bax: det blir jo helvetes dyrt da. skjønner seff at det lønner seg, men vil det lønne seg for meg å kjøpe det nå? Ca hvor lenge vil jeg "overleve" med 9800XT til spill?

Skal klare å smekke sammen noe til 12000 da..

Det spørs hvilke spill du spiller. 9800XT sliter vel endel med alt på MAX på spill som HL2 og Doom3...

Lenke til kommentar
Ja, kommer jeg under 12000 skal jeg hvert fall vurdere det. Medregnet betalingen jeg får ved å selge 9800XT, burde det jo gå helt fint faktisk :yes:

Det du gjør er å gå ned til 3200+ iallefall =)

Et lite minutt i BIOS, så har du klokket den til 3500+ hastighet.

Lenke til kommentar
bureaucrator:

Hva har strømforsyningen å si da? Kan det være komponenter som ikke tåler 350 W?

Benq skjermen har jeg sett at har scort bra i flere tester (spesielt til spillling), bl.a. HER og den selges nå for 3500 kroner.

Strømforsyningen har mye å si for stablititeten til systemet. Det jeg mente å si var bare at jeg ikke vet om den strømforsyningen er av den typen som plutselig går i stykker eller er ustabil. Kanskje den er helt ok, jeg vet bare ikke. i utgangspunktet er det selvfølgelig ingen grunn til å være skeptisk. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...