brazir Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Noen spørsmål. Har satt opp en trådløs router/gateway som da sikkert har rekkevidde over til f.eks naboen. Dersom han finner oppkoblingen, kan han bare bruke linja mi da? Hvordan hindrer jeg i så fall dette? Kan jeg definere brukere som har lov til å koble seg opp? Skjønner ikke bæra jeg,, så jeg er takknemlig for alle svar Lenke til kommentar
e321 Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Hei Går utifra at du kommer inn i instillingene til routeren din.. og kan finne frem der iogmed at du har satt opp nettet...: Aktiver WEP. Det er kryptering på nettet ditt. Du må angi en nøkkel som er passordet. Dette må oppgis på alle maksiner som skal koble til trådløst. Du kan også bruke filtrering på MAC/IP adresser. Da lager du en liste over f.eks de MAC adresser som skal få tilgang til nettet....Der legger du til maskinene dine.. Du kan også skru av SSID broadcasting. Da vil ingen finne nettverket ditt Husk og bytt brukernavn til routeren(dvs. at admin/admin ikke fungerer ) Spør hvis du lurer på noe.. Tror det er en sticky tråd om dette også Lenke til kommentar
Iceythe Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 (endret) en enkel måte er å bruke WEP kryptering. det skal du kunne finne på innstillingene til routern. da kan du enten generere nøkkel eller skrive selv, så blir du spurt etter nøkkelen når du prøver å logge på det trådløse nettverket neste gang. du kan også bruke MAC filter for å bare gi tilgang til enkelte pc'er. du må heller ikke glemme å forandre passordet på innloggingen til routern. du skal også kunne fjerne SSID broadcast så kommer den ikke opp når man søker etter nettverk. men du kan fortsatt koble til om du skriver riktig SSID. edit: eheh e321 var kjappere enn meg. Endret 16. mars 2005 av inventum Lenke til kommentar
hsvindle Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Bruk WPA hvis routeren din støtter det. WEP suger, tar utrolig kort tid å knekke en WEP kryptering hvis det er trafikk på nettverket ditt! Lenke til kommentar
johnped Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Dette må oppgis på alle maksiner som skal koble til trådløst Hvor skrives wep nøkkelen opp på de forskjellige maskiner..? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 sikkert mye gjentakelser men dette er det jeg har gjort disable broadcast av ssid mac filtrering skrudd av dhcp server og satt fast ip WPA kryptering Enda passord på routeren Endra ssid til noe sjukt vanskelig Thats it =) Lenke til kommentar
brazir Skrevet 16. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2005 Takker for alle svarene. Har fixet det nå, men oppdaget et annet problem. Lenke til kommentar
aron Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 sikkert mye gjentakelser men dette er det jeg har gjort disable broadcast av ssid mac filtrering skrudd av dhcp server og satt fast ip WPA kryptering Enda passord på routeren Endra ssid til noe sjukt vanskelig Thats it =) Det er jo noe kluss å ha fast IP om du drar med deg den bærbare til andre ip-soner.... Dhcp er jo standard... Da må innstillingene endres hver gang, om du ikke har XP pro og setter opp alternative ip settings. Ellers er jeg enig i at fast IP er å foretrekke om du er ekstra paranoid.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå