Gule Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Eg ha nett gått til innkjøp av Canon Eos 20D! På full kvalitet så blir bileta rundt 2.7 mb i jpeg format. Er dette slik som det skal vær? På Mitt kompaktkamera Casio exilim Z4 på 4mpx blir bileta litt over 2mb. Kvifor blir då ikkje bileta frå 8 mpix dubbelt så store? Har eg gått glipp av noko her eller er alt normalt?? Lenke til kommentar
Møkkalasset Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Du kjører med større oppløysing.... = større size... men vist du stiller oppløysinga ned så tar bilda mindre plass Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Eg ha nett gått til innkjøp av Canon Eos 20D!På full kvalitet så blir bileta rundt 2.7 mb i jpeg format. Er dette slik som det skal vær? På Mitt kompaktkamera Casio exilim Z4 på 4mpx blir bileta litt over 2mb. Kvifor blir då ikkje bileta frå 8 mpix dubbelt så store? Fordi kameraene bruker forskjellig grad av komprimering på jpeg... Hvis du hadde sammenlignet et ukomprimert format, som f.eks. tiff, så hadde du sett at filstørrelsen ble dobbelt så stor.. Lenke til kommentar
uranus Skrevet 19. mars 2005 Del Skrevet 19. mars 2005 Kameraet mitt er 5.1 mp og når jeg kjører full kvalitet, blir bildene på 2.5 mb. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 19. mars 2005 Del Skrevet 19. mars 2005 Det er ikke noe X pixels = Y MB-formel ute og går. Hvor stort bildet blir (i MB) er avhengig av hvilken informasjon som er på bildet. Tar du bilde av et mørkt rom med blenderåpning på f32, får du et svart bilde. Dette tar mindre plass enn hva et "vanlig" bilde vil gjøre. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 19. mars 2005 Del Skrevet 19. mars 2005 Har funnet ut at gjennomsnittelig bruker 1mpx 0,50 mb, altså 8mpx ca. 4 mb pr. bilde. Men såklart det kommer jo også ann på hvordan oppløsning du har på, og om du har på superfin eller vanlig kvalitet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå