Shulgin Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 (endret) Hei, Som en avslutning før påske skal vi tiendeklassinger danse foran resten av skolen. Vi har holdt på å øve en stund nå, og vi på gruppa fikk en liten tanke kvelden før som kan løfte litt på troverdigheten: "Dansen" har nesten handling. Det er den klassiske greia med riddere som skal redde prinsessa fra dragen. Jeg er dragen, og drager spruter flammer. Nei takk, ikke noe brennende ræl ut av munnen, men en sprayboks og et stjernerap for eksempel? Jeg har aldri drevet på med denslags før, men jeg vet vel at det funker. Saken er bare den at jeg skal holde på med dette i et minutt foran tre hundre stykker, og jeg vil helst ha høyrehånda mi på plass sånn at jeg kan gjøre franskleksene mine når jeg kommer hjem. Er det noen sjanse for eksplosjon liksom? Kommer det an på åssen sprayboks en bruker? På forhånd takk. Det er ikke så mye vits å svare etter midnatt dessverre. PS: Vanskelig å få tak i stjernerap. Tjaaaa? Lighter? Endret 16. mars 2005 av sanoj_20 Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Tja, må innrømme at jeg har lekt meg med sprayboks før..... Aldri hørt om at dette har gått galt, så det skal vel gå greit. Men visse forholdsregler er vel greie å ta: * Ikke spray sammenhengende lenge, da boksen / dysa kan bli vel varm. (Med kjipe konsikvenser. *Bruk en god arbeidshanske. (Så er du iallefall litt beskyttet.) *Ikke bruk en malingsboks... (Prøvde dette da jeg var 12. med medfølgende blå ovn..... ) Lenke til kommentar
Even. Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Alltid like gøy med sånn flammekaster (tenke tilbake på sin pyromane barndom) *Ikke hold for lenge...maks 20 sec...den kan brenne innover og av og til er det litt greit med 10 fingre. *Anbefaler sånn deodorant (axe f.eks) med gass trykk da den ikke setter noen merker slik som maling osv. Men alle bokser med gasstrykk funker Det enkleste er jo å "trimme" en lighter og få en litt heftig flamme på den. Du bare river av den sorte greia og løfter det hjulet der du justerer flammen opp slik at du kan spinne "evig" på det. Bare i tilfelle du ikke visste det Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 (endret) Vil på det sterkeste fraråde noen fra å gjøre dette. @sanoj_20: Greit nok at du setter deg selv i fare, men tenk på dem som er rundt deg. Tenk hvis denne boksen eksploderer og på en eller annen måte skader ansiktet til en av de andre rundt deg for livet? Det står klart og tydelig på slike bokser at man skal holde de unna flammer. Ja, jeg (og de fleste andre) har lekt med slikt i barndomsåra, men fordi om det sjeldent går galt, så betyr ikke det at det er trygt. Er du en smule smart i hodet ditt så dropper du det... Endret 17. mars 2005 av anth Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Kan jo alltids trene litt med tennveske/lampeolje-i-munnen-for-så-å-sprute-på-noe-som-brenner trikset da! Gjort det mange ganger og det funker fint! Ha bare litt tennveske/lampeolje i munnen, blås og trekk hodet tilbake! Men hvis du synes dette er for risikabelt (noe jeg ikke mener det er, men du får avgjøre) så issoler den boksen godt i tilfelle den skulle ekslodere! Bruk issolasjonsteip og snurr rundt så mange ganger du har råd til! Hvis den skulle eksplodere vil du uansett kjenne det, men det vil dempe eventuelle hull og splinter en god del! Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 (endret) Jeg mener man bør respektere advarselen på en sprayboks. Og ihvertfall hvis man har tenkt å gjøre dette i det offentlige rom. Endret 17. mars 2005 av anth Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 (endret) Kan ikke tenke meg du får lov å bruke en sprayboks tett opptil ansiktet. Det står helt klare advarsler på boksene om ekstrem brann/eksplosjonsfare. Vi du virkelig risikere å svi av deg halve trynet/fingre, evt. skade noen andre på scenen bare for den lille fillescenen der? Det gamle fakirtrikset med olje i munnen og fakkel ødelegger emaljen på tennene veldig fort. De som driver med det har nesten ikke hele tenner igjen i kjeften. Men bare for en gang går det sikkert greit. Tror ikke det smaker noe godt men.. Sprayboks vil jeg ikke anbefale. Tar den fatt og brenner innover plutselig (pga for varm spraydyse) eksploderer boksen i hånda di på null komma niks. Endret 17. mars 2005 av Bitex Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Men hvis du synes dette er for risikabelt (noe jeg ikke mener det er, men du får avgjøre) så issoler den boksen godt i tilfelle den skulle ekslodere! Bruk issolasjonsteip og snurr rundt så mange ganger du har råd til! Hvis den skulle eksplodere vil du uansett kjenne det, men det vil dempe eventuelle hull og splinter en god del! vil ikke det bare gjøre eksplosjonen sterkere? vet bare att når vi teipa inn kinaputtene skikkelig ble det kraftigere eksplosjon.. Lenke til kommentar
Th0mas Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 vil ikke det bare gjøre eksplosjonen sterkere? vet bare att når vi teipa inn kinaputtene skikkelig ble det kraftigere eksplosjon.. Grunnen til at de teipede kinaputtene sprengte kraftigere var vel at trykket ble større inne i kinaputten da kruttet antente. Tviler på at du klarer å øke trykket som oppstår ved antenning av brennbare gasser i en metallboks ytterligere v.h.a isolasjonsteip Et annet spørsmål er om teipen klarer å holde tilbake splintene. Du må nok bruke en god del teip iallefall. Personlig hadde jeg nok droppa hele greia. Axe odøren ville vel forpestet hele scenen og salen, i tillegg til at diverse ting kunne tatt fyr, og i verste fall kunne hele boksen sprengt. Kjipt hvis det skjer iallefall Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 17. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2005 (endret) Det var på oppfordring fra en hel gjeng hobbypyromaner på dansegruppa at flammene skulle til. Flammen var liksom bare for å proklamere at "hei, jeg er dragen", og det var ikke mer enn noen raske fjerdedelssekunder med flamme gjennom hele greia. En smilende gym- og naturfaglærer i tillegg; han oppdaget utstyret før oppstart, og ignoransen hans gjorde hele greia ganske udramatisk. Jeg vet ikke hvem som er badguy her, men dette holder jo folk på med til stadighet uten følger får jeg inntrykk av? Å sette seg i bilen med gamlefar er vel gjerne like farlig? Endret 17. mars 2005 av sanoj_20 Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Dette er demoralisering... Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 17. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2005 Ja, det var det jeg ville frem til. Jeg følger heller ikke advarslene som har førstesideoppslag i samtlige spillmanualer heller; som for eksempel å spille kontinuerlig i mer enn en time. Ved flere anledninger har jeg dessuten anvendt mens jeg var trøtt! Jeg vet ærlig talt ikke hvilke advarsler jeg skal ta seriøst lengre. Å få bokser fylt med franske kroppsgasser til å spy flammer er vel en ganske populær hobby over hele landet? Noen som vet hvor lite sannsynlig det er at fingre begynner å fly? Gratulerer med livet til dere som har prøvd dette da, bevares! Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 (endret) Tvers gjennom barnslig sagt. Mitt siste innlegg i denne tråden! Endret 17. mars 2005 av anth Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 17. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2005 Jeg beklager på det sterkeste hvis jeg sa noe galt. Poenget er at jeg ikke satte andre i fare enn meg selv, og at jeg vil ha annet å forholde meg til i viktige avgjørelser enn flate advarsler. Ikke ETT moderne menneske følger halvparten av de advarslene de blir møtt med. Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Advarslene er der av en GRUNN! Selv om det var liten sjans for at noe hadde gått galt, så er det en mulighet for det. Å ignorere alle advarsler er rett og slett dumt, da de som oftest stemmer. Om det står "meget brannfarlig" på en sprayflaske, setter du den da rett ved siden av en glovarm ovn? (bare for å ta et eksempel) Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 18. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2005 (endret) Advarslene er der av en GRUNN! Naturligvis. Problemet med advarsler i dag er dog at brukeren ikke vet hvor god grunnen er. Da må en foreta prioriteringer og gjetninger og annet virrvarr som en gang innimellom kan medføre det verre. Selv om det var liten sjans for at noe hadde gått galt, så er det en mulighet for det. Det er alltid mulighet for at noe går galt! Å ignorere alle advarsler er rett og slett dumt, da de som oftest stemmer. Jeg ignorerer ikke alle advarsler, jeg prioriterer dem. Det er to veldig forskjellige ting. Igjen, ikke ett vestlig menneske kan muligens overholde alle regler og advarsler som faller på deres skuldre. Det er klin umulig. Noen av dere kjører sikkert bil; hvor mange regler har dere egentlig brutt? Hvor mange kommer dere til å bryte? I bilen setter man endog andre mennesker i fare. Å presse ut en forferdelig klagesang fordi jeg i en åpen gymsal antente en sprayboks for et bittelite øyeblikk – helt uten mennesker rundt meg – det er absurd. Hva jeg gjorde var forsvarlig. Dere kan jo forestille dere hvor betryggende det er når NaMi-læreren selv synes det hele var ganske morsomt. Nå, dette er et vitenskapsforum. Det jeg egentlig er interessert i å vite, er hvor stor sjansen er. Jeg baserte det jeg gjorde i går på hva jeg har sett: små barn som lurer seg inn i skogen med en sprayboks og en lighter. De vokser, pyrrer her og der innimellom. Nå går de i klassen min, og kan ennå ikke berette om et eneste forbaska pang. Akkurat som jeg har spilt dataspill under trøtthet uten varige men. Altså, noen som med litt grunnlag kan fortelle meg hvor godt dagens spraybokser er sikret mot eksplosjon? Hvor stor er faren? Endret 18. mars 2005 av sanoj_20 Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 (endret) Mange advasler er bullshit... kan f.eks ta den som henger på tastaturledningen min: Advarsel om helsefare Se under tastauret Denne etiketten må ikke fjernes Greit nok, det står noke greier om alvorlige helseskader... wuhu! farlig! Endret 30. mars 2005 av Cornel Lenke til kommentar
Havon Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Altså på den måten du beskriver så går ikke sprayboksen av med mindre den er konstruert slik, flammen drar seg ikke gjennom dysen og antenner gassene inne i beholderen sån uten videre. Men hvis den hadde gått av ville det ikke ha sett helt bra ut nei, iallefall om man hadde teipa den med teip Den gjør trykket mye større. Har selv lagt en sprayboks inne i en metallbeholder m lokk (1.5mm stål) og "mista" den oppi et lite bål. Beholderen ble sprengt i filler og slengt 20m lenger bort. Men det hadde ikke vært noen andre en deg som hadde blitt skadet. Spray bokser splinter nemilig ikke. Noe jeg har utført utalige forsøk på Og spregkraften er begrenset men hvis du er så dum at du teiper den igjen blir trykket mye større å kan forårsake mer skade. Men du var nok helt trygg Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Man skal ta forholdsregler uansett hvor lite farlig det er. Er det risiko til stede, ja så er det det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå