Gå til innhold

Hvordan vinne en diskusjon?


Winters

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vold er det mest slagkraftige argument, i dobbelt forstand. De som driver mye med forhandlinger er klar over dette derfor er det hyppig brukt av huleborere, mafia og politikkere.

 

--- Man bør ha gode argumenter. Forbered deg godt. Er det et emne ha god oversikt / kunnskap som du skaffer deg. Legg deg tidlig så du ikke sovner så ligger du å tenker på saken din i noen timer, det gjør jeg. Personlig får jeg aldri sove om nettene så...

 

--- Du må være rask på replikken og også i toppen. Bruk gjerne motstanderens argumenter til din fordel. Sitter gjerne motstanderen, Gud, Jesus, Bibelen eller andre kjente persjoner. Hvis du ikke klarer det må du iallfall avfeie argumentene, noe som bør gjøres med god argumentasjon.

 

--- Innleggene bør være gjennomtenkte og ha en god oppbygning. Si først kort hva du mener. Ha en hoveddel hvor du argumenterer for dette og til slutt avslutter du med: Derfor mener jeg det.

 

--- Poengter argumentene godt

 

Advarsel: Innlegget er dårlig formulert og skrevet i all hast!

Lenke til kommentar

Bruk ord som du vet personen ikke skjønner et kvekk av.

Pleier å gå bra når frøkna skal diskutere ting. :p

 

Og ikke prøv å diskuter noe med religiøse, er umulig når de bare skal dra inn "guddommelig" tullball.

 

Ellers kan man jo forsikre seg ekstra ved å ha (eller late som du har) ekstremt stor vite om temaet. ;)

Lenke til kommentar

Aller først:

Violence is the first refuge of the incompetent ~ Isaac Asimov

 

Så.. vold er ikke løsningen (i alle fall om du er over 10 år gammel)

 

Lettest er det å vinne en diskusjon hederlig:

Ha godt kjenskap til det du diskuterer og baser dine argumenter på fakta.

 

Om du ikke kan dette, så burde du egentlig ikke diskutere emnet i det hele tatt, det finnes noen sleipe triks, som f.eks. å ta motstanderens argumenter, vri på meningen uten å forandre fremtoningen og så bruke dette mot han.

Men det kreves god erfaring for å gjøre dette. Og uansett så er det ikke særlig pent eller moralsk - kan dog brukes som en siste utvei.

 

Men.. diskusjoner vinnes som oftest av personen som har rett. Om man ikke kan diskutere, så er mitt råd å holde seg uten for det. Så får du la oss som kan gjøre det, gjøre det ;)

 

Ps: kan ikke fatte hvorfor man ikke skulle ha en diskusjon med en jente? :hmm:

Endret av Glortelion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...