Gå til innhold

Opptak til master studier


femfulle

Anbefalte innlegg

På tide å tenke litt på framtida.

 

Vurderar å gå ei ingeniørutdanning og ta ein master (sivilingeniør) etter det.

Korleis føregår opptak til master studium?

Er det opptaket basert på karakterar fra VGS eller på karakterar frå bacelor studiumet?

Eller er det heilt andre ting som bestemmer opptak på masterstudiumet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På tide å tenke litt på framtida.

 

Vurderar å gå ei ingeniørutdanning og ta ein master (sivilingeniør) etter det.

Hvorfor dele det opp i to på denne måten? Hvis du tenker på siv.ing fra NTNU kan en begynne rett på NTNU uten å gå via ingeniørhøyskole, må da ta videregående.

Korleis føregår opptak til master studium?

Er det opptaket basert på karakterar fra VGS eller på karakterar frå bacelor studiumet?

Eller er det heilt andre ting som bestemmer opptak på masterstudiumet?

Begrepet mastergrad er i Norge litt tvetydig. Til gjengjeld er dette med titler en utrolig het potet jeg ikke vil røre...

 

Poenget er at utenfor Norge tar man mastergraden (typisk 1-2 år) etter fullført bachelorgrad (typisk 3-4 år). Mastergrad i Norge fungerer på en litt annen måte, ofte er det ett studium som leder hele veien fren til en mastergrad, du bør kontakte lærestedet for mer detaljer. Obs: inntakskrav har hatt en uheldig tendens til å endre seg år for år i Norge.

Lenke til kommentar

Ja, å gå rett på ein 5 årig studium hadde nok vært det beste, men eg har dessverre ikkje gode nok karakterar til å komme inn på ntnu, derimot har eg høyrt at ein igjennom høgskulen i kongsberg kan ta ein dataingeniør utdanning som kvalifiserar direkte til siv.ing. studiumet (4,5 året) på ntnu, derfor lurte eg på som avgjorde inntak på det studiumet.

 

Det er nok ikkje den beste måten å gjere det på, og det er heller ikkje sikkert at eg kjem til å søke meg til ntnu når den tida kjem.

 

Takkar for alle svar :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...