Gå til innhold

Linux og GNU

Anbefalte innlegg

En ting jeg har fundert på lenge er at folk løper rundt og kaller GNU/Linux (eller GNU) for bare Linux, dette er et problem som besøker meg ofte og jeg er sikker på at flere føler det slik. Det er både forvirrende og smittende for andre å bruke en slik ekkel feil ofte i dagliglivet; Så vennligst, les denne: http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html og send den videre til alle som trenger en oppvekker.

Jeg er på ingen måte frekk, dette er et problem på lik linje med "hacker" og "cracker" og så lenge vi nekter å bruke rett ord så blir vi ikke kvitt problemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En ting jeg har fundert på lenge er at folk løper rundt og kaller GNU/Linux (eller GNU) for bare Linux, dette er et problem som besøker meg ofte og jeg er sikker på at flere føler det slik. Det er både forvirrende og smittende for andre å bruke en slik ekkel feil ofte i dagliglivet; Så vennligst, les denne: http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html og send den videre til alle som trenger en oppvekker.

Jeg er på ingen måte frekk, dette er et problem på lik linje med "hacker" og "cracker" og så lenge vi nekter å bruke rett ord så blir vi ikke kvitt problemet.

"Ekkel feil"... :roll:

Lenke til kommentar
There really is a Linux, and these people are using it, but it is not the operating system. Linux is the kernel: the program in the system that allocates the machine's resources to the other programs that you run. The kernel is an essential part of an operating system, but useless by itself; it can only function in the context of a complete operating system. Linux is normally used in a combination with the GNU operating system: the whole system is basically GNU, with Linux functioning as its kernel.

:roll:

GNU hadde ikke fungert særlig godt uten Linux heller...

Lenke til kommentar

Først og fremst vil jeg understreke at det er RMS som hevder at en bør si "GNU/Linux", ikke Linus Torvalds. Jeg synes det blir galt når noen påberoper seg en del av æren til noe de ikke står for.

Selvfølgelig, jeg overser ikke det faktum at GNU har vært en viktig organisasjon for Linux' utvikling og popularitet (kanskje spesielt gjennom GPL). Allikevel: Det eneste jeg har av GNU-programvare på maskinen min er coreutils, gcc og gdb. Jeg støtter Linus helhjertet når han sier at han ikke ser noen grunn til å kalle det GNU/Linux med mindre en bruker en GNU-basert distribusjon; noe jeg definitivt ikke gjør.

Frem til den dagen Linus kaller det GNU/Linux (noe jeg tror aldri vil skje), vil det i mitt hjerte hete Linux, og jeg vil fortsette å kalle det Linux om jeg så er den nest siste i verden som gjør det.

Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært for gnu tror jeg ikke Linux(kjernen) hadde blitt hva den er i dag. Men uten linux ville nok utviklingen av hurd gått fortere, (eller en anne løsning ville blitt funnet) og vi vill nok hat et GNU-operativsystem likevel. MEN det vil kanskje sett veldig annerledes ut !!

Lenke til kommentar
Ubetydelig 'problem' i mine øyner.

Synes det bare virker som GNU vil ha creds, noen de selvsagt fortjener, men synes bare hele situasjonen er teit.

Kommer til å si Linux til den dagen jeg dør.

Du misforstår, leser du linken jeg postet så finner du ut at Linux er navnet på kjernen og IKKE operativsystemet, å bruke galt navn fører til forvirring.

Lenke til kommentar
Du misforstår, leser du linken jeg postet så finner du ut at Linux er navnet på kjernen og IKKE operativsystemet, å bruke galt navn fører til forvirring.

...i følge RMS. Kjernen heter utvilsomt Linux -- hva man vil kalle selve operativsystemet blir vel en personlig preferanse inntil Linus sier noe annet.

Viser for øvrig til signaturen min, som er hentet fra et intervju med Linus i dokumentaren Revolution OS.

Det er raskere (og enklere) å si GNU.

For det er på iiingen måte å gi credit til gal gruppe mennesker... :roll:

Endret av Myubi
Lenke til kommentar

Jeg støtter fullt ut RMS' holdning i denne saken. Hva er vel OSet, som til daglig går under navnet Linux, uten GNU?

Selvsagt er kjernen viktig, men hva skulle du enn gjort uten cat, echo, cd, bash, fdisk, dd, osv osv osv i det uendelige? For ikke å snakke om all den GPL-lisensierte programvaren som implisitt har med GNU å gjøre.

Selv skriver jeg nesten alltid GNU/Linux, men jeg må innrømme det ER vanskelig å si og/eller gjøre seg forstått overfor ikke-innviede.

Det jeg tror mange reagerer på er RMS' standhaftighet. Han vil aldri vike et sekund på sine prinsipper, og pga. dette ser mange på ham som en sta fundamentalist.

Det at han ikke vil vike på "små" prinsipper som GNU/Linux versus Linux som navn på OSet, betyr ikke at han har det som en livsviktig fanesak som går foran alt annet - det betyr rett og slett at han ikke godtar noe kompromiss. Slike folk trengs. Og slike folk misforstås alltid.

Lenke til kommentar

Jeg har selv prøvd å skrive GNU/Linux i det siste, men iogmed at det sjelden blir brukt er det lett å bare smette inn et kort "Linux" isdedet.

Det er jo ikke heeelt feil å si Linux, _alle_ vet jo at en egentlig mener GNU/Linux. Hvis man bare hadde sagt "GNU" ville de færreste forstått hva det handlet om.

Men så til et nytt spørsmål, hva er riktigst av å si "GNU" og "Linux"?

I mitt hode vil det bli "Linux", pga. det er selve hovedstammen i OS-et, skyt meg om jeg tar feil... :)

Lenke til kommentar
Ved å bare benyttet navnet GNU vet en ikke om det er snakk om GNU/Linux eller GNU/Hurd.

Personlig så kaller jeg GNU/Linux for Linux i dagligtale for ikke å skape forvirring blant dem jeg snakker med, og unngå ett langt foredrag om Linux sin historie.

Nevn èn person som bruker GNU/HURD og ikke vet om/skjønner denne navnekonflikten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...