Gå til innhold

Radiator - varmeregister eller "hjemmesnekra" ?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tenkt å anskaffe vannkjøling, og holder nå på med radiatoren. Jeg har et Arctic Cooling Silentium T1, og det er derfor ikke allverdens med plass.

Alt. 1

Jeg har funnet to steder jeg kan ha radiator (17 x 11 og 16 x 9, de to plassene overlapper hverandre). Den minste radiatoren jeg kan få tak i, er 24 x 13 cm.

Hvordan kan jeg løse dette?

Hvor stort kjøleareal trenger jeg? Kanskje jeg kan kappe den til og "lappe"? Tenker på gpu og cpu, Athlon XP 2000+ og GeForce Ti4400.

Alt. 2

Alternativ to blir å lage noe selv. Terje Bolling klarte det, og da er det vel ikke noe i veien for at jeg skal gjøre et forsøk.

Diabolito2k tenkte på dette, og da med kobbertråder surret rundt radiatoren. Hvordan vil dette fungere? Hvor mange meter med kobber trenger jeg? Vil kobbertrådene gi noen ekstra effekt? Hvordan skal jeg feste dem?

Har et kjapt, tenkt førsteutkast nederst her, men det er bare et designforslag.

Håper tegningen ikke er for rotete... nede er grunnformen, og oppe er grunnform + kobbertråder.

Mange spørsmål, men jeg håper noen tar seg tid til å besvare noen av mine spørsmål...

post-224-1110993557_thumb.jpg

Endret av meastp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer jo da også på hvordan det er med å ha radiatoren utenfor kabinettet, og spesielt når dette skal transporteres... noen erfaringer?

Noe annet en kunne ha gjort var jo to lange kobberrør som står parallellt med en halv meters mellomrom, og mange rør mellom disse med liten diameter... dette vil jo gi stor overflate.... (hvis det var dårlig forklart, så tenk deg et gjerde horisontalt = tykke rør (2), vertikalt = tynne rør (mange)...

EDIT: Fint, Økonom, da står jeg ikke alene! ;)

Endret av meastp
Lenke til kommentar

Å lage en effektiv radiator selv er nok veldig vanskelig. Grunnen til at "kjøperadiatorer" er så effektive, er den store overflaten de får med alle finnene. Så stor overflate er det vanskelig å lage selv. Radiatoren til Terje Bolling fungerte jo fint den ja, men så hadde jo han fordampningskjøling også. Og det hele ble mye større enn du har plass til i ditt kabinett. Så det beste du kan gjøre er nok å lete til du finner en liten nok radiator, eventuelt montere radiatoren på utsiden av kabinettet.

Lenke til kommentar

Dersom jeg skulle gå for Terje Bollings metode, ville jeg selvfølgelig ikke hatt den inni kabinettet.

Uten noen form for vifte holdt temperaturen på kjølevæsken seg mellom fire og åtte grader over romtemperatur, og altså uten en lyd. Alt var såre vel, og jeg brukte den hele vinteren gjennom.

Altså uten vann eller funktiget, bare luft...

Men tror du det holder med den radiatoren jeg evt. får plass til?

Endret av meastp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...