svamp Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 (endret) Hei I stad slo jeg på den stasjonære pc'en min. Alt virket normalt. Så satt jeg i et par minutter, og da begynte plutselig et eller annet å "brøle" inni kabinettet. Hørtes ut som en dieselbil som akselererer hardt... Grov lyd som gikk fortere og fortere Så slo maskinen seg av på vanlig måte ("Windows avsluttes.." og alt det der), og lyden gikk saktere før den stoppet helt et par sekunder etter at pc'en var helt avslått. Jeg åpna kabinettet og sjekka at ingenting kunne ha hindret vifta i å gå rundt, men den var fri. Kanskje en HD som lagde lyden? Har ikke turt å slå på igjen, sitter på laptopen nå Er det trygt å slå på pc'en igjen? Skulle gjerne ha brukt den i dag nemlig... Noen som vet hva dette kan ha vært? EDIT: Nå har jeg startet den, og den virker normal nå. Men tør ikke å la den stå på når jeg går ifra.. Da slår jeg heller av og på igjen. Men tar fremdeles veldig gjerne imot forslag til hva dette kan ha vært! Endret 16. mars 2005 av svamp Lenke til kommentar
Sadfez Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 (endret) Prøv en annen cpu vifte. Mulig at lagret i cpu viften er gåent. Endret 16. mars 2005 av Toffenl Lenke til kommentar
nah Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Som Toffenl sier, sjekk viftene, mest sansynlig prosessorviften eller chipsett viften.På chipsettviften er det et oljelager og når det går tørt lager det grusomt fæl lyd. Ikke noe man kan gjøre med dette, ihvertfall ikke som holder i lengden. Bare bytte viften. Sjekk også systemviften og viften i strømforsyningen. Har erfart at viften i PSU har laget en lite fin lyd da den sang på sine siste vers.. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Dra ut ATX-kontakt, pluss alle kontakter til harddisker og lignende. La bare viftene være tilkoblet, og skru på (kortslutt ATX-kontakten som vist her) Lenke til kommentar
svamp Skrevet 18. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2005 Takk for forslag, alle tre. Jeg hører jo at alle viftene går nå, så er det noen vits å "jumpstarte" da? Ville ikke den rare lyden ha vært der om det var noe som var gåent? Kanskje jeg bare skal ta backup og vente på krasjet Lenke til kommentar
nah Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Hvis lageret er gåent i en av viftene, vil ikke lyden nødvendigvis alltid være der. Hos meg var den svært sporadisk, men viften var gåen den... Lenke til kommentar
cptCory Skrevet 19. mars 2005 Del Skrevet 19. mars 2005 Du har ikke en tiger i pc'n vel ? Lenke til kommentar
svamp Skrevet 19. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2005 (endret) Nei, den rømte sammen med dronten i kjøleskapet i forrige uke. Nah: Når du sier at viften var gåen, mener du da oljelageret, eller at vifta ikke gikk rundt i det hele tatt? Om CPU-vifta ikke hadde gått, hadde det vel ikke tatt mange minuttene før prosessoren brant. Om PSU-vifta ikke hadde gått hadde jeg vel ikke kjent noe luft som kom ut bak. Ergo går begge mine enda. Men kan den som "bråkte" stoppe når som helst, slik at den bør skiftes nå? Regner med at GPU-viftestopp ikke hadde ført til avslutning av windows, så den har jeg utelukket. Endret 19. mars 2005 av svamp Lenke til kommentar
nah Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 Sorry for sent svar... Lageret var gåent ja, og vifta stoppet. Dunket borti den og så gikk den en stund for så å stoppe igjen. Byttet den og deretter var problemet borte... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå