Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Linksys Wireless-G Router WRT54G


Anbefalte innlegg

Norking1 skrev:

 

"Det finnes jo så mange firmware typer ute på nettet..... Mange sier også at dette med å skru opp power ikke hjelper på rekkevidden. Noen som har en 100% sannferdig erfaring med dette?"

 

Bare skru opp power uten gjøre noe med antennen er meningsløst, jeg har vært radioamatør (B-lisens når jeg var 14) lenge, og jeg kan fortelle deg at uten en god antenne kommer du ikke langt. Bokstavelig talt.

 

Det at man øker sendestyrke har sine fordeler, men også sine ulemper. Man vil bla drastisk øke sjansen for slå inn på andre brukere, lage forstyrrelser for andre.

 

Jeg ville prøvd en ny antenne først, det er ingen hemmelighet at de medfølgende antennene er dårlige.

 

Selvfølgelig kommer man (litt) lengre bare med skru opp styrken, men man har mye mer igjen for det ved og prøve annen antenne først.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Norking1 skrev:

 

"Det finnes jo så mange firmware typer ute på nettet..... Mange sier også at dette med å skru opp power ikke hjelper på rekkevidden. Noen som har en 100% sannferdig erfaring med dette?"

 

Bare skru opp power uten gjøre noe med antennen er meningsløst, jeg har vært radioamatør (B-lisens når jeg var 14) lenge, og jeg kan fortelle deg at uten en god antenne kommer du ikke langt. Bokstavelig talt.

 

Det at man øker sendestyrke har sine fordeler, men også sine ulemper. Man vil bla drastisk øke sjansen for slå inn på andre brukere, lage forstyrrelser for andre.

 

Jeg ville prøvd en ny antenne først, det er ingen hemmelighet at de medfølgende antennene er dårlige.

 

Selvfølgelig kommer man (litt) lengre bare med skru opp styrken, men man har mye mer igjen for det ved og prøve annen antenne først.

Vet du hva loven i Norge sier om Channel og dIB/MW?

Jeg skrudde en gang på 170MW og Channel 13, den ødela forbindelsen til tven som er ca 3 meter i fra.

Tror den "Force kicke" ut naboens router signal.

Lenke til kommentar

Hei igjen...

 

 

Jeg driter vel i hva loven sier...Jeg skal prøve å få til et funksjonelt nettverk TRÅDLØST. Og med mine erfaringer av det utstyret som fins på markedet i dag er dette omtrent komplett umulig. Enten blir det sinnsykt dyrt eller så må en kable, og da blir det plutselig ikke trådløst lenger. Derfor er jeg villig til å bryte loven litt på dette punktet. Jeg er derfor heller ikke interesert om å høre historier om trådløse nettverk av noen som kjenner noen som igjen kjenner noen som har fått til noe som egentlig virker bare halvveis... Derfor deler jeg mine sannferdige historier her...se her hva jeg har skrevet:

 

Hei..

 

Dette emnet synes jeg er svært interssant. Har selv et ganske spesielt "nettverk"

 

Følgende oppsett: *Tiscali 2056-256

 

 

1stk dlink 624+ 54mbps påmontert ant 0800 dlink rundstråle antenne på møne som sender trådløst til 2stk naboer. Den ene naboen bor ca 40 m unna i luftlinje. Han har bærbar pc og dette fungerer stabilt og utmerket hos han. Den andre naboen bor ca 60 m unna. Han har også bærbar, men må sitte på kjøkkenet for at dette skal virke stabilt. (kjøkkenet er nærmest antenna). Her ønsker jeg å finne på noe lurt. Noen som kan hjelpe?

 

Videre har jeg en dlink 624 108mbps som er plassert hos nabo nr 3. Denne er kablet fra min 624+ 54mbps med ca 70 m ledning. Denne sender trådløst i hele hans hus. Dette fungerer også utmerket. ( han har en stasjonær og en bærbar)

 

Videre har jeg 1stk topcom wbr254g 54mbps som også er koblet på dlink 624+ via kabel. Denne er plassert ca 3 meter fra 624+ og sender trådløst i hele mitt hus. Jeg har 2stk leieboere som er koblet på denne. Fungerer utmerket.

 

Selv er min stasjonære pc koblet på 624+ via kabel, min bærbare er koblet på topcom routeren trådløst.

 

Vi har en policy om at det meste av downloading skal gjøres om natta, og på denne måten fungerer nettverket veldig bra hos alle til "enhver tid".

 

Det jeg egentlig lurer på er om det går an å sette opp en repeater som fungerer 100% på kjøkkenet til nabo nr3, slik at han kan motta og videresende signalene i hele hans hus. Noen som veit om en repeater som med 100% stabilitet kan videresende signalene fra di-624+ routeren?

 

 

 

DETTE ER MITT NETTVERK, MEN SYNES DET BLIR LITT VEL MYE OPPLEGG OG ER DERFOR INTERESERT I Å KANSKJE PRØVE UT LINKSYS ROUTERENE HVIS DISSE FUNGERER STABILT OG HAR EN SENDE EFFEKT LITT UTOVER DET VANLIGE.

 

 

Ha en god påske alle sammen....!

 

mvh NorKing1

Endret av NorKing1
Lenke til kommentar

Her e mitt oppsett.. som funka veldig bra! har Rate på 20 mbps til naboen med kryptering og Xmit Power på 251 så funka ta her fett... va borte med naboen som bur rett attmed og fikk inn begge signala med eit stykt lite drit kort... ei blei faktisk imponert.... men så måtte ei bære prøve å sjå kor langt ei klare med begge ruterne... med fri sikt over ei mark så klarte ei 1 km med en Rate på 12mbps

 

Ei bruka Firmware Version: Alchemy-6.0-RC6a v3.01.3.8sv

post-61-1111623397_thumb.jpg

Lenke til kommentar
http://www.linksysinfo.org/  her er det endel firmware å teste. Selv bruker jeg som jeg har skrevet tidligere hyperWRT firmwaren.

Har du den original HyperWRT eller den som jeg bruke som er Hacked/Modifisert av en annen, så Power tranmit kan gå ut over 200MW?

Min erfaring er at transmission power 68 mW gir høyest og mest stabil mbps.

 

Har lest mye på forumet dslreports.com om endring av signalstyrken på WRT54G.

 

Man oppnår lavere forbindelseshastighet ved å sette for høye txpower verdier.

 

Det viser seg at de fleste erfarer svært liten endring i målt signaleffekt på en trådløs enhet som befinner seg ulike steder i samme bygning, som feks. ett pcmcia kort. Mange får høyere og mer stabil hastighet med lavere txpower.

 

Jeg har testet og erfart det samme. Ved å senke power fra 84 til 68 har jeg nå en stabil hastighet på 48-54 uansett hvor jeg befinner meg i huset. Med høyere txpower faller hastigheten oftere til 36. Med lavere powersetting har jeg stabilt 64% signalstyrke i underetasjen istedetfor ustabile 50-68% med txpower 84.

 

Har også forsøkt å sette signalstyrke på pcmciakortet mitt ned til 50% istedetfor default 100%. Dette for å unngå støy. Har fortsatt stabil 48-54 hastighet.

 

Men txpower over 84 har jeg ikke forsøkt. Men tviler nå på om det gir stabil forbindelseshastighet og da er hensikten borte. Har du en link til denne modifiserte versjon av hyperWRT? Jeg har funnet en linuxmodul for linksys software: Batbox. Men jeg vet ikke om den fungerer med WRT54G 2.2 og siste versjon firmware.

Lenke til kommentar

NorKing1:

 

Hei,

 

Din nabo har følgende alternativer for og oppnå en bedre dekning i sitt hus:

 

-Kjøp to Linksys WRT54G, bruke uorginal firmware og sette den ene opp som bridge(På kjøkkenet til nabo nr3). Den andre settes opp som et vanlig akksesspunkt.

 

-Kjøp en Linksys WRT54G, bruk uorginal firmware og sett denne opp i WDS. Denne videresender da signalet, men du vil da oppnå ca. halve hastigheten av det første alternativet jeg skrev. Folk har delte meninger om denne måten, vet heller ikke om det fungerer med forskjelige produsenter på routerene. Men tror det skal gå.

 

-Siste alternativet er å bytte ut din dlink med en WRT54G, å plasere en repeater\signalforsterker på kjøkkenet hans. Av denne typen:

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=42057

 

Personlig bruker jeg det første alternativet, denne fungerer bra til mitt bruk. Hvis jeg hadde vært deg, hadde jeg valgt det første eller det siste alternativet. Det første gir sannsynlighvis best resultat. Mens det siste er det enkleste.

 

Har forøvrig hørt ulike meninger om WDS, har ingen personlig erfaring om dette.

 

mvh, ATG

Lenke til kommentar

Hei ATG....

 

 

Har tenkt på det alternativet med linksys repeateren, men den fungerer visst dårlig sammen med d-link produkter se:

 

http://www.dinside.no/php/art.php?id=116018 (i bånn på erfaringer)

 

 

Dlink har faktisk en repeater med samme spec, men den selges ikke i norge.

 

http://www.dlink.com/products/?pid=267

 

 

Har også muligheten å sette opp feks:

 

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=33753 som en repeater

 

Denne er igjen litt dyr, men ser ut som det blir sånn, siden disse linksys routerene ikke har samme antenne plugg som dlink. (bruker jo en dlink Ant 0800 på møne)

 

Men takker for svar....!

 

Hilsen en som er rød i trynet etter en skidag på påskefjellet...

 

NorKing1

Lenke til kommentar

Dette med disconnect problemer har med hvilken hardware revisjon du har av boksen

 

utrag fra en tråd på linksysinfo.org forumet: http://www.linksysinfo.org/modules.php?nam...=asc&highlight=

 

CDF0 = WRT54G v1.0 ADM6996L Chip

CDF1 = WRT54G v1.1 ADM6996L Chip

CDF3 = WRT54G v1.1 ADM6996L Chip

CDF5 = WRT54G v2.0 ADM6996L Chip

CDF7 = WRT54G v2.2 BCM5325EKQM Chip

CDF8 = WRT54G v3.0 BCM5325EKQM Chip

 

CGN0 = WRT54GS v1.0 ADM6996L Chip

CGN1 = WRT54GS v1.0 ADM6996L Chip

CGN2 = WRT54GS v1.1 BCM5325EKQM Chip

CGN3 = WRT54GS v1.1 BCM5325EKQM Chip

 

The WRT54GS v2.0 (serial number unknown) has a BCM5325EKQM Chip

 

NOTE: Using the 192.168.1.1/SysInfo.htm as a guide to what Hardware version you have is INCORRECT !!!!! most report v2.0 (WRONG for our needs)

 

boksene med BCM5325EKQM chippen har dette problemet.

 

Mange som har dette problemet. Jeg har selv 2 slike wrt54g, 1 2.0 og 1 2.2 boks.

 

2.2 boksen har disse problemene og 2.0 boksen er fjellstø

Lenke til kommentar
Dette med disconnect problemer har med hvilken hardware revisjon du har av boksen

 

utrag fra en tråd på linksysinfo.org forumet: http://www.linksysinfo.org/modules.php?nam...=asc&highlight=

 

CDF0 = WRT54G v1.0 ADM6996L Chip

CDF1 = WRT54G v1.1 ADM6996L Chip

CDF3 = WRT54G v1.1 ADM6996L Chip

CDF5 = WRT54G v2.0 ADM6996L Chip

CDF7 = WRT54G v2.2 BCM5325EKQM Chip

CDF8 = WRT54G v3.0 BCM5325EKQM Chip

 

CGN0 = WRT54GS v1.0 ADM6996L Chip

CGN1 = WRT54GS v1.0 ADM6996L Chip

CGN2 = WRT54GS v1.1 BCM5325EKQM Chip

CGN3 = WRT54GS v1.1 BCM5325EKQM Chip

 

The WRT54GS v2.0 (serial number unknown) has a BCM5325EKQM Chip

 

NOTE: Using the 192.168.1.1/SysInfo.htm as a guide to what Hardware version you have is INCORRECT !!!!! most report v2.0 (WRONG for our needs)

 

boksene med BCM5325EKQM chippen har dette problemet.

 

Mange som har dette problemet. Jeg har selv 2 slike wrt54g, 1 2.0 og 1 2.2 boks.

 

2.2 boksen har disse problemene og 2.0 boksen er fjellstø

Hvordan kan man finne ut av hvilken chip som sitter i ruteren? Har lyst til å bestille en slik, men ønsker da med versjon 2.0

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vil bare fortelle om min nylige aha-opplevelse med min WRT54G v2.2:

 

Kjøpte den for 1-2 måneder siden samtidig som jeg fikk ny fiber-linje på 4 Mbit/s. Hver gang jeg brukte DC++ og hadde til dels mye trafikk (bruker kabel mellom ruter og PC), drev ruteren og restartet seg (og jeg ble disconnected). Dette var frustrerende nok i seg selv, men enda værre var det at den også låste seg helt etter en time eller to. Jeg fikk hverken kontakt med hverken ruter eller "omverdenen". Prøvde det meste av firmware og ulike innstillinger, men ruteren sluttet ikke med reboot og låsing. Så sendte jeg mail til Linksys support, og endelig fant jeg løsningen på problemet:

Fjerne alt av brannmurer (slik som Norton o.l.) på PC'en!

Det falt meg aldri inn at dette var årsaken, men der tok jeg altså feil. Det kan godt være at dette er den største selvfølge for de fleste her allerede, men for meg var det i alle fall en ny og nyttig erfaring.

Lenke til kommentar

Vet ikke om dere har løst problemet, men som det ble skrevet i en tidligere post her så MTU være stillt inn riktig, veldig mange som har problemer pga feil MTU, i de fleste tilfeller skal denne være 1482 eller lavere, standard på D-link er 1500, så derfor har mange problemer med ustabile routere derfra.

 

Så sjekk konfig'en til routeren din, du skal ikke se bortifra at det hjelper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...