blacktower Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 The irony, oh the irony: http://www.dagbladet.no/kultur/2005/03/15/426294.html Den britiske avisa Guardian skriver at det er første gang Vatikanet går ut for å avkrefte innholdet i en bok. Erkebiskop Tarcisio Bertone av Genova er ingen hvem som helst. Han er kirkens øverste leder i Genova, samtidig som han er kardinal og følgelig en av pavens nærmeste medarbeidere. Bertone har jobbet tett sammen med en av pavens mulige arvtakere, Joseph Ratzinger, med å gjennomgå boka. Boka er overalt, og det er en stor risiko for at mange som har lest den tror at fablene i den er sanne. Men han mener de kanskje er mest opprørt over at den katolske kirken blir framstilt som de som forsøker å skjule sannheten, og heller ikke så glade for hvordan sekten Opus Dei blir framstilt. Sekten har da også gitt ut en 127-siders uttalelse hvor de peker på alle feilene i boka, og minner da også leserne om at Da Vinci-koden er fiksjon. Her er det vel igrunn bare en passende kommentar: :!: Prøv en gjennomgang av denne boken neste gang: Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Forstår ikke hvorfor noen kan være så mye i mot en roman... Lenke til kommentar
T.L Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Forstår ikke hvorfor noen kan være så mye i mot en roman... Problemet er jo at mange tar boka som mer enn en roman, og tror på innholdet. Lenke til kommentar
Acrid Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Problemet er jo at mange tar boka som mer enn en roman, og tror på innholdet. Da Vinci-koden, Bibelen... Detaljer Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Fordi forfatteren skriver fremst i boka at alt er basert på fakta. Derfor tar mange det så seriøst. Det er tilogmed skrevet bøker som steg for steg plukker fra hverandre Dan Brown sine konspirasjonsteorier og beviser at det er bare tull. Lenke til kommentar
viranth Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 For det første så er det IKKE Dan Browns konspirasjonsteorier, dette er teorier som har ligget ute i mange mange mange år, han har bare laget en historie av noen av dem. For det andre så skjønner jeg ikke hvorfor de tar for seg Da Vinci koden, Engler og Demoner ville jeg trodd at Vatikanet syntes denne var et mye større "angrep" på dem om de synes Da Vinci Koden er så ille. Og det er tross alt ingen som kan bevise det ene eller det andre i noen av teoriene. Kirken/vatikanet sier at det de sier er sant, men alle vet at de drepte og brant alt som kunne si annet for bare noen år siden. Lenke til kommentar
Kimius Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 jeg har mer tro på hovedkort manualen enn bibelen. den har liksom en tendens til å bevise seg gang på gang. manualen sier at ledningen skal den veien, og så virker det jo! bibelen sier at gud skapte verden for ca 6000(?) år siden, og så finner forskere ut at verden ble skapt for milliarder av år siden. manualen sier at viften skal kobles der, og så virker den. bibelen sier at man skal elske alle som sin bror, og så sier kirken at alle som ikke tror enten går til helvete, eller skal brennes. tror jeg holder meg til manualen, jeg. Lenke til kommentar
kag Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 jeg har mer tro på hovedkort manualen enn bibelen. den har liksom en tendens til å bevise seg gang på gang. manualen sier at ledningen skal den veien, og så virker det jo! bibelen sier at gud skapte verden for ca 6000(?) år siden, og så finner forskere ut at verden ble skapt for milliarder av år siden. manualen sier at viften skal kobles der, og så virker den. bibelen sier at man skal elske alle som sin bror, og så sier kirken at alle som ikke tror enten går til helvete, eller skal brennes. tror jeg holder meg til manualen, jeg. Strengt tatt så har du mer tro på bibelen enn hovedkortmanualen din, tatt i betraktning at du ikke lengre tror på det som står i manualen, etter å ha prøvd ut noe som står der, men vet med sikkerhet. Beklager, hadde bare litt lyst til å være fryktelig anal. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Vatikanets reaksjon bekymrer meg mindre, de har på mange måter invitert til det og har seg selv å skylde for den slags fantasier. Men det bekymrer meg at så mange fascineres av alle slags konspirasjonsteorier, enten det er at amerikanske myndigheter gjemte UFO'er eller at Jesus har etterkommere i Frankrike. Vi har en verden som bare såvidt henger på hengslene, med krig og sult og andre håndgripelige problemer. Men folk flest leter heller etter spøkelser i bokhylla. Vi hadde hatt en langt bedre verden hvis folk brukte sin intellektuelle energi der den var til nytte. Geir Lenke til kommentar
b-real Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Vatikanets justere jo sannheten når det passer dem selv...så hvorfor de skal begynne å whine nå.. Lenke til kommentar
_Glory_Host Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 jeg har mer tro på hovedkort manualen enn bibelen. den har liksom en tendens til å bevise seg gang på gang. manualen sier at ledningen skal den veien, og så virker det jo! bibelen sier at gud skapte verden for ca 6000(?) år siden, og så finner forskere ut at verden ble skapt for milliarder av år siden. manualen sier at viften skal kobles der, og så virker den. bibelen sier at man skal elske alle som sin bror, og så sier kirken at alle som ikke tror enten går til helvete, eller skal brennes. tror jeg holder meg til manualen, jeg. hvor skal jeg begynne? Bibelen sier ikke at jorden ble skapt for ca. 6000 år siden. Den beskriver bare skapelsen av menneskene. Og historien om adam og eva tas av mange som et symbol på at menneskene svikta Gud. Bibelen sier at man skal elske sin bror? Riktig! Bibelen sier at tror man ikke havner man i helvete? Riktig! Men jeg tror du har misforstått litt her! For det som står i bibelen er at du har en sjanse! Hmm,for å si det sånn: Generellt så kjører alle på motorveien, men etter 90 år rett fram på veien, kjører veien ut et stup,og det er slutten. Men så kommer en gubbe som kjører så fint så (ja, jeg mener Jesus ) Han sier,du! jeg vet om en vei som går rett ved sia her, utenfor motorveien! Den er smal og svingete,og hvis du ikke holder konsentrasjonen oppe, så havner du sansynlig vis ut i grøfta, og du kjører på motorveien igjen. Men klarer du å følge veien helt ut, så kommer du til ei bru, den brua går over det stupet som alle andre detter ut i, følger du brua over, så kommer du til en motorvei på andre siden, hvor veien er perfekt og evigvarende! heh,vart kanskje litt mye det? men,men. (off topic og kanskje? ) Men,om da vinci koden: Dan tar utgangspunkt i mange forskjellige kilder. Mange tar det som står i boka som god fisk. Men,for å ta et eksempel: Han skriver at Jesus var gift med Marie Magdalena. For i den oprinnelige greske bibelen, står det at Jesus dro med sin ledsager Maria M. Men problemet er at "ledsager" ordet på gresk er oversatt feil i Dans kilder. Der er det oversatt til ektemake, mens en proffesor i gresk har uttalt seg om dette, og han sier at ordet som brukes(husker ikke hva det var) betyr venn, følgesvenn. Altså ikke noe som har med å være gift. Har flere argumenter,men gidder ikke skrive mer hvis ingen vil høre noen flere. Lenke til kommentar
Penneknekt Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 Vatikanets reaksjon er i mine øyne forståelig. De har i senere tid måtte se seg slått tilbake fra den ene skansen etter den andre. Det jeg derimot ikke fatter, er hvordan så mange mennesker har latt seg fascinere av en middelmådig spenningsroman. Verden vil bedras. Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 Vatikanets reaksjon bekymrer meg mindre, de har på mange måter invitert til det og har seg selv å skylde for den slags fantasier. Men det bekymrer meg at så mange fascineres av alle slags konspirasjonsteorier, enten det er at amerikanske myndigheter gjemte UFO'er eller at Jesus har etterkommere i Frankrike. Vi har en verden som bare såvidt henger på hengslene, med krig og sult og andre håndgripelige problemer. Men folk flest leter heller etter spøkelser i bokhylla. Vi hadde hatt en langt bedre verden hvis folk brukte sin intellektuelle energi der den var til nytte. Geir Sant, men dessverre så kan man ikke flytte kunnskap på samme måte som penger og fysiske ting. Men nok om det. Det er jo ikke akkuratt overraskende at vatikanet raser mot boken, de har jo alltid vært litt sære. Det som er mer skremmende er de som tar boken som sannhet. Hadde ei i klassen som nevte eksempler fra boken i historietimen, gjett om historielæreren ble forbannet da. Men på en annen side så trenger vi at noen ser ting fra en annen vinkel. Hadde ikke folk gjort det så hadde vi trodd at Adam og Eva var de første menneskene. Lenke til kommentar
_Glory_Host Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 Vatikanets reaksjon bekymrer meg mindre, de har på mange måter invitert til det og har seg selv å skylde for den slags fantasier. Men det bekymrer meg at så mange fascineres av alle slags konspirasjonsteorier, enten det er at amerikanske myndigheter gjemte UFO'er eller at Jesus har etterkommere i Frankrike. Vi har en verden som bare såvidt henger på hengslene, med krig og sult og andre håndgripelige problemer. Men folk flest leter heller etter spøkelser i bokhylla. Vi hadde hatt en langt bedre verden hvis folk brukte sin intellektuelle energi der den var til nytte. Geir Sant, men dessverre så kan man ikke flytte kunnskap på samme måte som penger og fysiske ting. Men nok om det. Det er jo ikke akkuratt overraskende at vatikanet raser mot boken, de har jo alltid vært litt sære. Det som er mer skremmende er de som tar boken som sannhet. Hadde ei i klassen som nevte eksempler fra boken i historietimen, gjett om historielæreren ble forbannet da. Men på en annen side så trenger vi at noen ser ting fra en annen vinkel. Hadde ikke folk gjort det så hadde vi trodd at Adam og Eva var de første menneskene. Jepp, bra at noen skjønte at allt som står i bibelen må tas bokstavelig talt. Alt på leses med en klype salt. Alt er jo ikke god fisk. Som sagt heller ikke da vinci koden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå