Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fra analog modem til ADSL. Hva trenger jeg? Pris?

Anbefalte innlegg

Ja jeg skal gå over fra analog modem til bredbånd (ble ADSL, siden lyse enda ikke har bygget ut her).

Hva trenger jeg da for å få bredbåndet opp?

Da mener jeg f.eks. isdn telefon osv.?

Trenger virkelig hjelp her. Må ha en komplett liste til fredag.

Takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du trenger er et vanlig 10/100 nettverkskort hvis du ønsker å bruke kabel. Hvis du ønsker å kjøre trådløst må du ha trådløs bredbåndsrouter pluss støtte for trådløst nett i PC'n din(innebygget i de fleste bærbare, PCI-kort fåes eller USB)

Endret av skille22
Lenke til kommentar

Er så koselig å komme hjem til mange nyttige svar :)!

Jeg skal ha bredbånd fra NextGenTel (Surf 1024).

Jeg har hørt så mye om at man må ha ISDN telefon og hele pakka jeg skjønner dere.

Så det eneste jeg trenger er routeren? (Pluss nettverkskabeler, nettverkskort da)

Det med bredånd, at siden man er tilkobla hele tida og kan ringe samtidig, hvordan vikrer egentlig det?

Lenke til kommentar

Du får en splitter i pakken fra NGT den skal stå ved "inngangen" av tlf. linja - før første tlf. den skiller tlf. trafikk og ADSL (ulike frekvensområder?) derfra går det et par kabler til tlf. systemet og et annet par til "ADSL-Modemet".

Kjører en kun ei maskin klarer en seg med "ADSL-Modemet" og kabel til maskina (inn på nettverkskort), kjørte 2 maskiner inn på ADSL "boksen" vi fikk fra NGT ei stund (1 - 1,5 år).

Det kipe var at ADSL boksen vi fikk kun hadde RJ11 (analog tlf.) inngang for ADSL nettet, mens alle andre tilkoblinger var RJ44 (vanlig nettverkskabel), en liten tur til en elektrobutikk "ordnet" en Y-kontakt med RJ44 inngang og RJ11 "plugg" (inn i "modemet")

"ADSL-boksen" er en Thomson Speed Touch 510i

- Support hos nextgentel skjønte lite da eg ba om en kabel eller overgang fra RJ 44 til RJ11 kabel, fikk en komplett RJ11 kabel, funka dårlig i 44 koblinga på veggen (splitteren).

Eg la opp systemet når vi først fikk ADSL (BlueCom gjør det selv pakke), åpna veggkontakten før ISDN boksen (fikk ISDN i 95/96) "fant" kablene som gikk til boksen, fikk laget "kabelstubber" med RJ44 plugg fra veggen til splitteren, splitter til ISDN boks og fra splitter ned i veggen til et ledig kabelpar som gikk videre til ADSL boksen i "hula mi".

Fikk ADSL opp å gå og uka etterpå kom Bravida på døra og skulle legge opp, først "nekta" de å lage noen "kabelstubber" siden det var jobben Deres - fant heller ingenting i "timelista" om at De skulle gjøre monteringsjobben hos oss - fikk de laget hos et PC firma i nabolaget. Telenor/Samarbeispartnere (Bravida) :thumbdown: De "belønner" tlf. kundene sine med "Særavgift" når de ringer noen med IP telefon, koster mindre å ringe Australia enn Austevoll 4 mil herfra - "kutta forholdet mitt" til Telenor ved årskiftet - IP tlf. nå... :w00t:

Endret av HAG
Lenke til kommentar
Noen som vet hva det koster å få en montør til å gjøre alt for deg?

Kan jeg velge om jeg vil ha montør eller ikke?

personlig har jeg aldri betalt noe ekstra for at en montør skal gjøre noe som helst som har med internetten min å gjøre, kan være at jeg har hatt flaks men :)

om du bare tenker på å sette det opp så er det jo det som er "innstallasjonsavgiften" som du betaler :)

/daC!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...