Haugen Skrevet 27. juni 2002 Del Skrevet 27. juni 2002 har lurt på en del ting.... Hvordan vet jeg hvor mye FSB skal stå på i BIOS? er ikke FSB hastigheten alt på maskinen snakker sammen på? viss jeg har en SDRAM brikke som er PC100mhz.. kan da prosessoren kjøre på 133? og når jeg ser på en prosessor så står det gjerne 266mhz eller 200mhz.. har liksom fått et intrykk av at FSB`en i bios skal stå på halv parten av d som står på CPU`en.. f.eks en CPU med 266mhz skal stå på 133 i bios å en med 200 skal stå på 100? vet ikke så mye om emne.. d er derfor jeg spørr... visst noen har noen sider der disse spørsmålene er allerede besvart så tar jeg gjerne imot URL.. tar gjerne imot annen nyttig info om emnet også.. :razz: <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Haugen på 2002-06-28 01:02 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: Haugen på 2002-06-28 01:02 ] Lenke til kommentar
Haugen Skrevet 28. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2002 en ting til... hvordan vet jeg egentlig hva volten skal stå på i bios? Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 28. juni 2002 Del Skrevet 28. juni 2002 jeg svarer i tykk skrift har lurt på en del ting.... Hvordan vet jeg hvor mye FSB skal stå på i BIOS? er ikke FSB hastigheten alt på maskinen snakker sammen på? Jo, i prinsippet, men nå har det kommet funkjsoner så man kan styre agppciram og cpu individulet viss jeg har en SDRAM brikke som er PC100mhz.. kan da prosessoren kjøre på 133? Ja, sett fsb på 133 og finn instillingen til minne. Sett denne på dram clock=cpu-pci eller cpu-33 og når jeg ser på en prosessor så står det gjerne 266mhz eller 200mhz.. har liksom fått et intrykk av at FSB`en i bios skal stå på halv parten av d som står på CPU`en.. f.eks en CPU med 266mhz skal stå på 133 i bios å en med 200 skal stå på 100? riktig!, du må hovedkort som er designet for dette vet ikke så mye om emne.. d er derfor jeg spørr... visst noen har noen sider der disse spørsmålene er allerede besvart så tar jeg gjerne imot URL.. Lenke til kommentar
Haugen Skrevet 28. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2002 Quote: riktig!, du må hovedkort som er designet for dette så FSB`eni bios skal stå på halv parten av d CPU`en sier? slår dette aldri feil? Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 28. juni 2002 Del Skrevet 28. juni 2002 altså, på systemer opptil PIII så er system bus = FSB, idet senere ser vi økning av intern FSB i forhold til sys.bus. Eks. de nye P4 cpuene har en 4x internFSB i forhold til sys.bus (400100) De instillingene som gjelder (ca) pr. idag er 100/133 og 166 mhz DDR333 er f.eks 166mhzx2 ehhh.... er det noen som kan forklare dette litt nøyere...er litt stressa nuh.. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 28. juni 2002 Del Skrevet 28. juni 2002 La meg ta et eksempel ... En Amd XP har "266Mhz bus" står det. Det er bare litt sant. Den kjører _egentlig_ på 133Mhz, MEN den kan overføre data to ganger per Hz, noe som i effekt blir det samme som å ha 266Mhz bus med EN overføring per Hz. Det er nemlig det "DDR" i DDR SDRAM står for, nemlig "Double Data Rate" SDRAM. Denne måten å gi hastighet på kan fort bli forvirrende om man ikke har tunga rett i munnen. Men som oftest står det gjerne spesifisert bak at det er DDR-hastigheten, eller den effektive hastigheten, som blir oppgitt. EKS : GF4-ti4600 Skjermkort med minnefrekvens 600Mhz DDR(med 300Mhz bak i parantes elr.no) Intel P4 har "quad-pumped" bus ... det vil si 4 data-overføringer per Hz, i effekt det samme som en 400Mhz bus med EN data-overføring per Hz. Nå har det seg slikt at 400Mhz _høres_ mye kulere og kjappere ut en 100Mhz, så det er derfor man skriver det. Du lurte også på hva volten skulle stå på i bios. Det lureste(hvis du ikke vet) er å sette den på auto. Da sier cpu ifra selv hvilken spenning den skal ha. Min AMD Tbird skal ihvertfall ha 1,75V på kjerna, så det ligger rundt der på din også. :wink: Om du kan kjøre 100Mhz ram på 133Mhz FSB avhenger av hovedkortet. Det er på mange hovedkort mulig å stille minne og fsb hver for seg (DRAM = CPU -33 som nevnt tidligere her). Derimot vil en sånn innstilling gi lavere ytelse BÅDE pga lav minnebåndbredde OG det at fsb og minnet kjører på forskjellige frekvenser. Så mens din AMD XP har 2100 MB/sek ut, klarer bare SDRAM på 100Mhz å ta imot/levere 800MB/sek ... dette kan fort bli en flaskehals. For å få til en sånn innstilling må du naturlignok starte maskina første gang med en fsb på 100Mhz (så rammen henger med), så skru opp fsb til 133Mhz, mens du stiller riktig RAM-frekvens(DRAM = CPU - 33). Så kan du boote maskina normalt igjen. Alle rambrikker i maskina di vil nå kjøre på 100Mhz, så om du har evt en 133Mhz i tillegg, vil denne fremdeles kjøre på 100Mhz. Håper det gjorde tingene litt klarere ... (eller bare enda verre) :razz: EDIT: fjerna noen skrivefeil, sikkert flere igjen _________________ "Når blodet renner fra ben og armer, og gørra spruter fra dine tarmer... da er det godt å værra dau." [ Denne Melding var redigert av: ufo på 2002-06-28 20:20 ] Lenke til kommentar
Haugen Skrevet 28. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2002 men hvor høy er FSB`en (heter det fsb på ramen?) på en DDR 2100 brikke? Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 28. juni 2002 Del Skrevet 28. juni 2002 PC2100 minne kjører på 133Mhz med DDR overføring => effektivt 266Mhz. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå