Πεισιθάνατος Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Jeg skaffet meg dette albumet i går, og jeg ville bare sjekke folks meninger om dette albumet. Dette albumet rager høyt over alle andre album på min liste. Det kan ikke måles med noe, og det er bare det vakreste albumet jeg noensinne har hørt. Er det forresten noen som vet om Ásmegin skal på en konsertturne? Sida deres er ikke så veldig informativ og oppdatert at det gjør noe. Lenke til kommentar
Endre Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Ja, det er veldig bra! Men det finnes mye annet bra i mer eller mindre samme sjanger, feks. Lumsk og Windir. Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 http://www.asmegin.com/ Er det noe sted man lovlig kan laste ned små klipp (eksempler på musikken deres)? Eller må man kjøpe skiva sånn uten videre? Har ikke sett den i Min Lokale Platebutikk iallfall så jeg kan prøvelytte. Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 16. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2005 link til sida dems? Det står i signaturen min Vandalen: Jeg tror ikke det, dessverre. Hvis du finner en platebutikk som har plata kan du jo alltids prøvelytte der, men en slik platebutikk ville nok vært en butikk à la Sound Of Noise (Oslo). Butikker som Platekompaniet ol. vil nok ikke ha denne plata, for bandet er ikke videre kjent. Du kan jo prøve å finne en nettradio der låtene spilles. Endre: Jeg synes ikke Lumsk er så bra som Ásmegin. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Ett heidundranes album! Låtene "Af helvegum" og "Bruderov paa Hagstadtun" er skikkelige knalllåter. Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 16. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2005 Ett heidundranes album! Låtene "Af helvegum" og "Bruderov paa Hagstadtun" er skikkelige knalllåter. Efterbyrden og Op Af Blistertiern er mine favoritter. Alt er egentlig bra på den skiva. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 (endret) Meget bra skive. Kan ikke helt sammenlignes med Windir som en her skrev, men til en viss grad Lumsk som er blitt lovprist på dette forumet flere ganger. Men dette albumet er mye bedre enn Åsmund Fregdegjævar, det er helt sikkert. Edit: Og det ser ut til at de har fjernet klippene de hadde på siden, sammen med all album-art'en. Endret 16. mars 2005 av _Julenissen_ Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 16. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2005 Meget bra skive. Kan ikke helt sammenlignes med Windir som en her skrev, men til en viss grad Lumsk som er blitt lovprist på dette forumet flere ganger. Men dette albumet er mye bedre enn Åsmund Fregdegjævar, det er helt sikkert. De kan vel til en viss grad sammenlignes med tidlig Ulver, men det er ganske forskjellig for det. De kan til en viss grad sammenlignes med Lumsk og, men det er fortsatt ganske forskjellig. Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Hmm, må stikke innom platesjappa snart og skjekke om de har den. Lenke til kommentar
Yakamoto Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Falt pladask for de da jeg skaffet meg albummet deres for et år siden Lenke til kommentar
Endre Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Endre: Jeg synes ikke Lumsk er så bra som Ásmegin. Nei, det synes ikke jeg heller. Windir, derimot... nei, de kan ikke sammelignes direkte, Windir er jo et slags black metal-band, Ásmegin har bare noen elementer fra black metal. Men musikkstilene er likevel ganske nært beslektede. Men Storm kommer i samme bås, selv om musikken er ganske annerledes. Anbefaler alle som ikke har hørt det å høre albumet "Nordavind" fra 1994... som er det eneste albumet de laget (det ryktes at det kommer noe nytt). Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Er det noe sted man lovlig kan laste ned små klipp (eksempler på musikken deres)? Scream Magazine har klipp fra 5 forskjellige Ásmegin sanger på Downloads. Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 16. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2005 Endre: Jeg synes ikke Lumsk er så bra som Ásmegin. Nei, det synes ikke jeg heller. Windir, derimot... nei, de kan ikke sammelignes direkte, Windir er jo et slags black metal-band, Ásmegin har bare noen elementer fra black metal. Men musikkstilene er likevel ganske nært beslektede. Men Storm kommer i samme bås, selv om musikken er ganske annerledes. Anbefaler alle som ikke har hørt det å høre albumet "Nordavind" fra 1994... som er det eneste albumet de laget (det ryktes at det kommer noe nytt). Ásmegin kommer også med nytt album, ryktes det. Det albumet skal jeg ha fort som f... Hva ville du kategorisere Ámegin som for de som ikke har hørt det før, btw? Folk Metal med inspirasjon av Black Metal, Death Metal og Viking Metal? Neh, det blir litt dumt. Ásmegin er noe for seg selv. Folkemusikkinspirert, Norsk-patriotisk Metal skulle vel holde, hehe. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 De har litt av hvert, i og med at de har skiftet litt stil og bandmedlemmer flere ganger. Men de startet ut som et litt mer vinkingmetal-inspirert band (en slags mellomting mellom folk og black metal, med tekster inspirert av norrøn mytologi), men det meste kan kategoriseres som folk metal, med en litt hardere vokal enn de fleste andre folk metal-band. Lenke til kommentar
Aurgjelme Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Er det noe sted man lovlig kan laste ned små klipp (eksempler på musikken deres)? Eller må man kjøpe skiva sånn uten videre? Har ikke sett den i Min Lokale Platebutikk iallfall så jeg kan prøvelytte. de har den på www.recordworld.no for 145,- frakten kommer på 35, så det blir ikke noe dyrere enn om du skulle kjøpt den i en vanlig plate shappe. Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 16. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2005 De har litt av hvert, i og med at de har skiftet litt stil og bandmedlemmer flere ganger. Men de startet ut som et litt mer vinkingmetal-inspirert band (en slags mellomting mellom folk og black metal, med tekster inspirert av norrøn mytologi), men det meste kan kategoriseres som folk metal, med en litt hardere vokal enn de fleste andre folk metal-band. De er også inspirert av Peer Gynt på Hin Vordende Sod & Sø. Dessuten er de inspirert av Gammelnorge. 2. Bruderov Paa Hægstadtun Thi en Tørst; giv mig noget af hin brændende Børst! Idelig higende efter at druknes i udhungrende Qvider Lav Felen spille til Dans; Piger yndige jeg giver min Ans Ingerid, ingenlunde skal De nemme just hvor jeg lider Til Helved med Aslak Smed og jer Lunde-Bærmer med, der stummes i Hvisken og Nid Paa hin Tun hvo Dansen stod voldes nu mit vaage Taalmod Leiten er nær; velende I ere, Faafængt at begiære min Grid! Ingen Pige velig bestrider en gyntsks for en graanets Haand O, Ve og Lede; finnes her nogen yndige der kan volde Mon? Aat Gildes Tun blandt Hedalsfolket en Mø forkunn lod mig Hægstadbondens Datter blindt forsømme; for dit Leie kan jeg nys komme i sortladen Lys, thi over Mulmets Varulvham dit Blod at tømme! Brudgommen tryglende om hans saa kiærkomne Blom jeg fra Stabbur skulle hente; "Ingerid vil ei paa Laasen lette Klarer De bedaare hin Kiætte, vil De faa een Stud til dit Traa om De mi Ingerid vil hente!" Saa svandt Peer; blottet for Tilsyn noget mer hvorimod Tunet i Argskab skaaldet livlig op Men nu op i Skrænten steil de skielnet ham; og over hans Skulder; unge Ingerids Krop! Knoger hvidnes i Avind, der sværtes balstyrig hin Smeden attraaende efter eders Skiærsilds Hier; hvor Hinmanden selv giør op jer Bod i idel Bel, dog een ung Mø i hint Hurlumhei siauende tier: "Vil min Peer da attende til mig saa trofast vende? Hengiven skal jeg nu li, og aldrig til nogen anden søge Trøst; Vaar og Høst venter jeg dig for al Tid" 3. Huldradans - Hin Grønnkledde Kom til mín Heyrðu sál mína kalla Stend i skuggunum ok bíð Eftir þér Komþú, taktu mik með Rikið mitt bíðir Ek þrái þinn líkama Augu þín brosa - hendumar skelfa - komþu! Komþu maður, komþu til mín Allt mitt getur orðið þitt Komþu madur, komþu til mín Ek em allt sem þu villt fá Kastaþu frá þér lífi þínu, þinn sársauki ok veikleiki Leyfþu mér að sýna þér hvat gleði er Yfir Gjoll við vöndrum Ekki berjast i mófi mér - Ek véit þu vilt mik það er ákveðíð, þínn örlög em ék Komþu, komþu med til Helheims Komþu maður, komþu til mín Allt mitt getur orðið þitt Komþu maður, komþu til mín Ek em allt sem þu villt fá 4. Til Rondefolkets Herskab I begsorte Fieldkamre bløde, hvor Myriader af Øine vil gløde over kristenblodig Hold forkunn til hin vordende Sod og Sø Bragt til Rondefolkets Herskab, saa mellem Afaat og Troldskab, stiller Aases Enbaarne hen om at ægte Trolddrottins fagreste Mø I utaalelige flærrende Hyl, qvinende Jammer, hungrende Troldbørn legende ham rammer: "Flærr ham, bid ham, skiær ham, riv ham, lav os bryde disse skrøbelige Ribben an!" Fra Bjergthronen vældig fornemmer De fortrolige Broses kløgtige Tale: "Forhenværende Drot nu attraar efter en thi vaares beslaatte Æt at se til Der er intet Skilnad mellem Trold og Mand, skal Søn prud bære Hale, med de Tilsagn skiænkes min Datter og halve Troldriget i medgift dertil; Hvad udenfor Rondernes Grænser, sværg De aldrig mer enser, thi at kræve min Datters Gunst Dagslys væmmelig skal De sky Blivende Herre over min Flok; Peer, vær Dem selv - nok! Skiære Dem i Øiet skiævt saa alt Dem gildt tykkes i dunkel Vy" "Drukken Galmands Snak; at flærre Øiet et Hak, intet længer begiærende at raa over et Troldpak" "Min Peer, forsøm mig dog ei, thi før Aaret lier med Eders daarende Attraa mit Nors Far De bliver" "Løgn! Aabne Rondeporten, slipp mig hen ud! Løgnagtig er Førkiens utaalelige Sut" I Broses brændende infame Foragt over Hvad der Peer dog haver sagt, for tusind hungrende Troldbørn ham ubønhørlig saa bliver bragt: "Flærr ham, bid ham, skiær ham, riv ham, kast hans skrøbelige Skrot inn i Bjergvæg!" Disse tekstene har handling fra Peer Gynt, og det gir faktisk låtene mer sjel og mystikk. Det gammeldagse språket er også med på å bidra til sjel og mystikk. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Fullt klar over det. Ikke minst derfor passer de godt under "folk metal" Lenke til kommentar
Endre Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Ásmegin kommer også med nytt album, ryktes det. Det albumet skal jeg ha fort som f... Hva ville du kategorisere Ámegin som for de som ikke har hørt det før, btw? Folk Metal med inspirasjon av Black Metal, Death Metal og Viking Metal? Neh, det blir litt dumt. Ásmegin er noe for seg selv. Folkemusikkinspirert, Norsk-patriotisk Metal skulle vel holde, hehe. Kult, innen ikke så altfor mange måneder? Vel, det er jo folkemetal med elementer fra black og death metal. Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 17. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2005 Kult, innen ikke så altfor mange måneder? Vel, det er jo folkemetal med elementer fra black og death metal. Det sies at de kommer med nytt album i år... Ja, folkemetalen er i hvert fall bankers Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå