Gå til innhold

Harddiskopptager spørsmål når man har Parabol

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har Parabol med en canal digital tuner og en viasat tuner. Vurderer innkjøp av harddiskopptager men er noe jeg da lurer på... Går det f.eks an å ta opp fra viasat og se på canal digital..evt vis a vis...? :roll:

En annen ting.... når jeg ser på viasat kanaler må jeg skru av canal digital dekoderen for at det skal fungere.. virker som tuneren til canal digital overstyrer viasat..noen som har noe ide til tips?

Har parabol med 2 hoder (til info)

mvh

Frode

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei :)

Jeg har Parabol med en canal digital tuner og en viasat tuner. Vurderer innkjøp av harddiskopptager men er noe jeg da lurer på... Går det f.eks an å ta opp fra viasat og se på canal digital..evt vis a vis...? :roll:

En annen ting.... når jeg ser på viasat kanaler må jeg skru av canal digital dekoderen for at det skal fungere.. virker som tuneren til canal digital overstyrer viasat..noen som har noe ide til tips?

Har parabol med 2 hoder (til info)

mvh

Frode

For å kunne ta opp fra Canal Digital mens du ser på Viasat må tunerene være koblet hver for seg (ikke via loop-through som jeg antar at du har nå).

Dvs. at du må ha 2 utganger på parabolhodene og 2 ledninger inn - en til hver tuner.

Det finnes nok ingen vei utenom å skru av/på dekoderne for å bytte kanal mellom leverandørene.

Lenke til kommentar

Heisan

Stream: Var ute å sjekka parabolen igår.... jeg har 2 hoder der ledningene går inn i en koblingsboks merket A-B inn og UT. Er poenget at jeg skal "hoppe" over denne koblingsboksen og kjøre ledningen rett fra hodet og inn i tuneren.. i såfall hvilken hode går til hvilken tuner.. viasat / canal digital.

Og hvis så er tilfelle at dette funker.. hva om jeg da kjøper en trådløs sender.. kan man da sitte å se på viasat på ett rom og canal digital i ett annet da.. tenker da på en slik:

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...s_vartypes_text

Trenger litt mer hjelp her :9

Takk takk

mvh

Frode

Rettet opp litt leifer å slang på en setning :)

Endret av Falcon1975
Lenke til kommentar

Hva slags paraboltuner har du?Har du to tunere i boksen,kan du normalt ta inn viasat og CD på begge tunerene."Koblingsboksen" er en switch(diseqc),som switcher mellom de to LNB-hodene du har,og må være der.

For å ta opp en kanal på harddisk,og se på en annen samtidig,trenger du 2 stk paraboltunere eller 1 med 2 tunere innebygd,2 separate diseqc switcher med 2 innganger,2 separate LNB-hoder med dobble utganger.

2 stk LNB med 2 utganger

lnb_dual.jpg

2 stk switch, 2 inn,1 ut

diseqc2x1.jpg

Endret av egmur
Lenke til kommentar

Hei

Jeg kjører med 2 tunere....

CD tuneren min er en Pioner og Viasat er viasat tuner :roll: som er koblet mot hverandre...

Skjønte ikke helt greia her.. jeg har 2 hoder.. så det holder ikke?? jeg må ha 2 hoder med 2 utganger på hvert hode??

Noen som gidder å ta det litt step by step for meg...

mvh

Frode

Lenke til kommentar

Det burde gå å koble hvert sitt LNB-hodet(1 utgang),dirkete(uten switch)mot hver sin tuner.Da vil du kunne se CD på den en tuneren og Viasat på den andre,helt uavhengig av hverandre.

Men noe særlig god praktisk løsning,vil jeg ikke kalle det.

Endret av egmur
Lenke til kommentar
Det burde gå å koble hvert sitt LNB-hodet(1 utgang),dirkete(uten switch)mot hver sin tuner.Da vil du kunne se CD på den en tuneren og Viasat på den andre,helt uavhengig av hverandre.

Men noe særlig god praktisk løsning,vil jeg ikke kalle det.

Dette er i hvert fall den enkleste løsningen - du trenger bare å trekke en ekstra kabel inn i stua og slipper å kjøpe nye hoder og ekstra switch.

Alle kanalene til Viasat sender fra posisjonen 5 grader øst, og Canal Digital fra 1 grad vest.

Når du står bak antennen og ser på hodene vil da venstre hode være til Canal Digital og høyre hode til Viasat.

Så kan du trekke ledning direkte fra hvert hode og inn til den enkelte tuner.

Du kobler da begge tunerne til videoen/harddiskopptakeren i hver sin scart-inngang (hvis videoen har 2 scart-innganger + 1 utgang som går til tv'en).

Da skal du kunne se på en Viasat-kanal mens du spiller inn fra en Canal Digital kanal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...