Gå til innhold

SuSE 9.2 og DELL Laptop. Funker de sammen?

Anbefalte innlegg

Jeg har en Dell inspiron 510m som jeg vil bruke SuSE 9.2 på.

Jeg har derfor noen spm:

Er det mulig å få tak i drivere til skjermkort, lydkort osv?

Omtrent hvor stor plass vil denne distribusjonen ta hvis jeg skal bruke grafisk grensesnitt?

Er det noen som har erfaring med Linux på Inspiron?

Jeg har satt stor pris på svar angående dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar.

Da er det vel ikke noe å vente på? Jeg får ta meg tid til installasjonen i morgen. :D

Forresten... På min maskin er det to partisjoner som jeg ikke vet hva er. En er på 2.7GB og den andre på 78MB. Kan jeg slette disse med god samvittighet?

Lenke til kommentar
Takk for svar.

Da er det vel ikke noe å vente på? Jeg får ta meg tid til installasjonen i morgen. :D

Forresten... På min maskin er det to partisjoner som jeg ikke vet hva er. En er på 2.7GB og den andre på 78MB. Kan jeg slette disse med god samvittighet?

Hvis partisjonsoppsettet er likt på alle Dell-maskiner inneholder den største av de partisjonene et gjenopprettingsimage og den minste et minnetest-program. Så det kan være lurt å ta vare på i alle fall den minste.

Lenke til kommentar

OK, som jeg tenkte...

Jeg har allerede tatt backup av orginalt operativsystem med ghost, og installert XP Pro og tatt backup av det også. :-) man kan aldri være trygg nok!

Jeg forsøkte å installere SuSE 9.2 i dag. Jeg brukte installasjons CD (ikke DVD), men det oppstod problemer.

Når jeg kommer inn i installasjonsmenyen, ser den helt jævlig ut. Muspekeren blir blå, og vanskelig å se. Tekstrutene blir sorte, og det samme gjelder teksten. Jeg kan kun se teksten hvis jeg markerer den med muspekeren. Når jeg ser på monitoropsettet ser jeg at den er satt til generic monitor, men jeg får ikke forandret det.

Jeg har en 15" LCD med 1400 x 1050.

Er det mulig å få dette til å funke? Jeg tenkte kanskje om det er mulig å få samme installasjonsprogram med dårligere oppløsning eller tekstbasert?

Lenke til kommentar

Det er noe som heter "safe mode", men det valget ga det samme resultatet... sinnsykt irriterende.

Men nå som jeg har sett litt nærmere på oppstartsbildet, ser jeg at man nederst i bildet kan velge forskjellige ting med F-knappene. Med F2 kan man velge skjermmoduser. Den står på 800 x 600 som standard. Man kan også velge mellom 1024 x 768, VESA og Text Mode. Jeg prøvde 1024, men det funket like dårlig, så Text Mode var vel det valget som fuket best. Kanskje litt tungvint å ikke kunne bruke musa, men det er jo bare pirking.

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

Bra at det ordnet seg med deg. :)

Forresten, noen som har peiling på støtten for linux(slackware) på nye Hp-maskiner? Jeg har bestillt meg denne(siden er forbanna treig), og jeg vil aller helst ikke (les: ikke i det hele tatt) installere win på den.

:hmm:

Endret av huf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...