Gå til innhold

AOpen lanserer 512 MB-kort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Antageligvis :green:

 

Ole Johan:

det var ikke vits å kjøpe et GF4 med 128mb ram for to-tre år siden heller..

så jeg har et GF4 TI 4200 med 64mb ram, og det er ikke GPU'n som er synderen når Doom3 og HL2 lagger.

 

Derfor kan det være greit å ha 512mb ram når Doom4 og HL3 kommer.

Men når det kommer får man antagelig bedre skjermkort til gunstigere priser...

Lenke til kommentar
Antageligvis :green:

 

Ole Johan:

det var ikke vits å kjøpe et GF4 med 128mb ram for to-tre år siden heller..

så jeg har et GF4 TI 4200 med 64mb ram, og det er ikke GPU'n som er synderen når Doom3 og HL2 lagger.

 

Derfor kan det være greit å ha 512mb ram når Doom4 og HL3 kommer.

Det blir for dumt å kjøpe et svindyrt grafikkort, bare for at det skal være framtidsrettet når det gjelder minnemengden. Det nytter lite å ha aldri så mye grafikkminne når Doom 4 og Half-Life 3 kommer, om ikke grafikkprosessoren henger med - noe den sannsynlig ikke kommer til å gjøre.

 

 

Grafikkminne er blitt oppskrytt gjennom tidene av elektronikkbutikker som Elkjøp og Expert, der de skriver "256MB DEDIKERT GRAFIKKMINNE!!! LØP OG KJØP!" Dette har påvirket unge mennesker, og det som gjelder blant disse data-n00bene er faktisk så ensidig som:

  • Jeg har 2 GB RAM, du har bare 512 MB.
  • Jeg har 250 GB harddisk, du har bare 120 GB.
  • Jeg har en 3.4 GHz prosessor, du har bare 2.8 GHz.
  • Jeg har 256 MB grafikkortminne, du har bare 128 MB.

Til slutt: "Ergo, min PC er mye sterkere enn din, så blæ!"

 

Det er jo uhyre mange andre faktorer på komponentene som spiller inn. Elektronikkjedene har forenklet maskinvarespesifikkasjone så til de grader at mange blir lurt av de høye tallene akkurat på det stedet.

Endret av Ole Johan
Lenke til kommentar
Antageligvis :green:

 

Ole Johan:

det var ikke vits å kjøpe et GF4 med 128mb ram for to-tre år siden heller..

så jeg har et GF4 TI 4200 med 64mb ram, og det er ikke GPU'n som er synderen når Doom3 og HL2 lagger.

 

Derfor kan det være greit å ha 512mb ram når Doom4 og HL3 kommer.

Det blir for dumt å kjøpe et svindyrt grafikkort, bare for at det skal være framtidsrettet når det gjelder minnemengden. Det nytter lite å ha aldri så mye grafikkminne når Doom 4 og Half-Life 3 kommer, om ikke grafikkprosessoren henger med - noe den sannsynlig ikke kommer til å gjøre.

 

 

Grafikkminne er blitt oppskrytt gjennom tidene av elektronikkbutikker som Elkjøp og Expert, der de skriver "256MB DEDIKERT GRAFIKKMINNE!!! LØP OG KJØP!" Dette har påvirket unge mennesker, og det som gjelder blant disse data-n00bene er faktisk så ensidig som:

  • Jeg har 2 GB RAM, du har bare 512 MB.
  • Jeg har 250 GB harddisk, du har bare 120 GB.
  • Jeg har en 3.4 GHz prosessor, du har bare 2.8 GHz.
  • Jeg har 256 MB grafikkortminne, du har bare 128 MB.

Til slutt: "Ergo, min PC er mye sterkere enn din, så blæ!"

 

Det er jo uhyre mange andre faktorer på komponentene som spiller inn. Elektronikkjedene har forenklet maskinvarespesifikkasjone så til de grader at mange blir lurt av de høye tallene akkurat på det stedet.

Helt enig.

 

Men vi må ikke glemme at uten komprimering av texturer osv. så kan doom3 fint bruke 300 MB. Spørsmålet er vel om noen greier å se forskjell. Og som du sier så er det ikke noe poeng å kjøpe skjermkort med mer minne for å være fremtidsrettet. I fremtiden vil ikke GPU henge med uansett.

I fremtiden vil jeg skru ned minnekrevende funksjoner.. ikke fordi det ikke er plass i minnet men minnebåndbredden er for lav til å overføre allt uansett.

Lenke til kommentar
512 MB kan faktisk hjelpe ganske mye i ekstreme oppløsninger (f.eks. 2048*1536) med 4*AA. Derfor, hvis jeg først skulle gå for SLI, så ville jeg også ha kjøpt kort med 512 MB (per kort). Men med et enkelt kort ser jeg ikke helt vitsen, hvis en da ikke har planer for SLI senere.

Herregud! Finnes det noe som heter overkill, så er det fanden meg dette. :ermm:

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på er at så få av hardware entusiastene på dette forumet berømmer den utviklingen nvida og Aopen her strå i bresjen for. Alle nye produkter er dyre i forhold til ytelse, men utvikling er nødvendig, og selv om dere påstår at 256MB er nok så må utviklingen av skjermkor ligge i forkant av spill, hvordan skulle det vært hvis ikke.

 

Ser selv på dette som et mer eller mindre fantastisk gjennombrudd, etterhvert som raske kort med 512MB minne blir vanligere kommer dette til å presse prisene på like raske kort med mindre minne noe som er positivt.

 

Og foresten er dette et 6800 Ultra kort så noe raskere kjerne til å ta seg av de 512 MB med minne kan du fåreløpig lete lenge etter.

 

Meningen med innlegget mitt er egentlig at jeg må si meg skuffet på de forummedlemmene som kaller dette for unødvendig og overkil, hadde ingen utviklet overkil produkter ville vi ennå hatt pcer med 32MB minne og fargeskjem med 256 farger.

Lenke til kommentar
En ting jeg lurer på er at så få av hardware entusiastene på dette forumet berømmer den utviklingen nvida og Aopen her strå i bresjen for. Alle nye produkter er dyre i forhold til ytelse, men utvikling er nødvendig, og selv om dere påstår at 256MB er nok så må utviklingen av skjermkor ligge i forkant av spill, hvordan skulle det vært hvis ikke.

 

Ser selv på dette som et mer eller mindre fantastisk gjennombrudd, etterhvert som raske kort med 512MB minne blir vanligere kommer dette til å presse prisene på like raske kort med mindre minne noe som er positivt.

 

Og foresten er dette et 6800 Ultra kort så noe raskere kjerne til å ta seg av de 512 MB med minne kan du fåreløpig lete lenge etter.

 

Meningen med innlegget mitt er egentlig at jeg må si meg skuffet på de forummedlemmene som kaller dette for unødvendig og overkil, hadde ingen utviklet overkil produkter ville vi ennå hatt pcer med 32MB minne og fargeskjem med 256 farger.

Poenget er at et skjermkort med 521 MB minne pr i dag ikke har noen fordel over 256. Og i fremtiden når 521MB blir vanlig har vi raskere GPU'er som kan overføre de 521MB 60+ ganger i sekundet

det greier ingen skjermkort i dag...

Lenke til kommentar
Poenget er at et skjermkort med 521 MB minne pr i dag ikke har noen fordel over 256.

Nå har jeg ikke testet dette kortet, men jeg vil påstå at det vil ha en fordel blant annet i doom 3 på max instillinger på alt. Men det kan jo hardware.no teste ;)

Jeg tenkte på litt mer fornuftige bruksområder.. D3 uten komprimering ser ikke jeg noen forbedring i...

 

Båndbredden blir den begrensende faktor når det blir så mye minne

Lenke til kommentar

De raskeste skjermkortene har faktisk nok båndbredde til å lese 512 MB fra minnet 70-80 ganger i sekundet. Men i praksis vil en ekstremt sjelden aksessere hele minnet for å rendre ett bilde. En trenger ikke et toppkort for å utnytte 512 MB, en trenger bare et spill som bruker ~400 MB med teksturer. Størrelsen på teksturene har typisk veldig lite å si for hvor mye minnebåndbredde som brukes.

 

Men likevel, saken er klar: Disse kortene er foreløpig bare for spesielt interesserte med for mye penger.

Lenke til kommentar

Jeg kan tenke meg at ved hver økning av minne på skjermkortene, så var det alltid noen som mente at dette er jo overkill, hvem trenger 16 MB, når 8 MB drar alt idag.

Om x antall år når vi sitter på ett 2 Giga skjermkort, vil det fortsatt være folk som "whiner" om at vi trenger ikke 2.5 Gig kort, da våre nåværende 2 Gig kort drar alt.

 

Uten selskaper som pusher utviklingen forover, så ville de fleste her ha "kost" seg med voodo2 4 MB, og kjørt lada 0.6 Liter med 35 hester.

 

Ingen tvinger dere til å kjøpe disse (sikkert overpriste) kortene nå, men siden de har kommet\kommer snart, så vil merkelig nok de "dårlige" kortene med 256\128 MB synke i pris, og verden (og utviklingen) går videre.

Er ikke det rart gutter og jenter, at det går den veien, og jeg som trodde at skjermkortene stoppet på 256 MB jeg. :roll:

 

Sarkasme aktivert:

Hvem trenger DVD, når vi har CD?

Hva skal vi med nettbank, når vi alltid kan sette av en time eller to for å gå i banken?

Bredbånd, hmmmf. Modemet mitt klarer jo og vise de samme sidene på nettet.

O.S.V

Sarkasme deaktivert.

Lenke til kommentar
Herre så dumt! Det er ingen spill den dag i dag som krever langt i fra så mye grafikkminne. Spill som Half-Life 2 har jo ikke behov for mer enn 64 MB grafikkminne. Det blir for dumt å tro at 512 MB grafikkminne er bedre enn 256 og 128 MB i spill.

64MB vil ikke engang holde til framebufferet i 1600x1200 med 4xAA (man ville ikke kunne kjøre med disse instillingene med 64MB VRAM). Det er flere spill i dag som drar nytte av 256MB med høy oppløsning og AA, inkl Half-Life2. Spill som kan ha nytte av 512MB VRAM i dag er Doom3 og Everquest 2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...