Gå til innhold

Påskekrim - deres planer?

Anbefalte innlegg

Som vi alle vet, går vi atter en gang mot selve høytiden for oss som er glade i bøker, nemlig påske. Hva er vel egentlig bedre enn en uke innendørs med tekoppen på bordet og krimboken i fanget? Lite, spør du meg.

Det vanskelige valget er likevel ikke til å unngå: Hvilke bøker skal man lese? Selv har jeg vurdert de følgende:

- Hellig blod, hellig gral

- Engler og demoner

- Sirkelens ende

Noen som kan anbefale en av disse fremfor de andre? Har lest da Vinci-koden tidligere, og alle de tre bøkene jeg har listet opp her spinner visstnok på en måte rundt samme tema. Spørsmålet er hvor jeg skal begynne ...

Synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har tenkt veldig mye på om jeg i år også skal finne en krimbok. Har utrolig store problemer med å finne meg en bok jeg har lyst til å lese.

Har nok ikke lest noen av disse bøkene (er vel voksenbøker? Tror jeg holder meg til de for de litt yngre fortsatt.:))

Håper jeg finner meg en bok...

Lenke til kommentar

Ja, det har jeg ikke tenkt på engang. Skal besøke familie i Molde i ferien, og i og med at det ikke skjer alt for mye der, må jeg skaffe meg litt lesestoff.

Skader definitivt ikke om det ikke er veldig tunge bøker, hverken i den ene eller andre formen ;) Tips?

Lenke til kommentar

Også må vi jo ikke glemme bøkene til den fantastiske Jo Nesbø! Det finnes jo ikke bedre krim! Star med Flaggermusmannen, så tar du Kakerlakkene, går via Rødstrupe og Sorgenfri, før du runder av med den hittil siste, nemlig Marekors. Dette blir jo selvsagt lesing til langt utpå våren (vel, det kommer jo mye an på lesehastighet, men du rekker iallfall ikke alt i påsken), men bøkene var mitt siste leseprosjekt, og jeg er utrolig fornøyd med dem.

Det ble forresten til at jeg kjøpte Sirkelens ende av Tom Egeland, sammen med Døde menn går på ski av Knut Nærum. På den første stod det på omslaget at boken var "perfekt som påskekrim" (sitat: Dagbladet). Det gjorde utslaget. Nærum-boken snublet jeg over ganske tilfeldig, men handlingen i den er visstnok lagt til påsken, og den skal være både spennende og morsom på samme tid. Har i tillegg skaffet meg et par nye DVD-filmer, så nå er jeg snart klar for påskeferie.

Lenke til kommentar
(...) sammen med Døde menn går på ski av Knut Nærum. På den første stod det på omslaget at boken var "perfekt som påskekrim" (sitat: Dagbladet). Det gjorde utslaget. Nærum-boken snublet jeg over ganske tilfeldig, men handlingen i den er visstnok lagt til påsken, og den skal være både spennende og morsom på samme tid.

Jeg leste den i påsken i fjor, og likte den veldig godt. Den gikk forøvrig også som påskekrim på radioen da.

Lenke til kommentar
(...) sammen med Døde menn går på ski av Knut Nærum. På den første stod det på omslaget at boken var "perfekt som påskekrim" (sitat: Dagbladet). Det gjorde utslaget. Nærum-boken snublet jeg over ganske tilfeldig, men handlingen i den er visstnok lagt til påsken, og den skal være både spennende og morsom på samme tid.

Jeg leste den i påsken i fjor, og likte den veldig godt. Den gikk forøvrig også som påskekrim på radioen da.

Ah. Godt å høre. Oh boy, jeg ser frem til denne påsken.

Lenke til kommentar
Som vi alle vet, går vi atter en gang mot selve høytiden for oss som er glade i bøker, nemlig påske. Hva er vel egentlig bedre enn en uke innendørs med tekoppen på bordet og krimboken i fanget? Lite, spør du meg.

Støttes.

Det vanskelige valget er likevel ikke til å unngå: Hvilke bøker skal man lese?

Klassisk påskekrim skal være en whodunnit (fagspråket her er naturligvis engelsk). Agatha Christie er god, men blir litt ensformig i lengden. Prøv gjerne en Lord Peter Wimsey-bok av Dorothy L. Sayers.

Ellery Queen er også god.

Lenke til kommentar

Jeg er som alltid usikker på hva jeg skal lese denne gangen. Har lånt en bok som heter det flamske maleriet (e.l.) som virker ok. Ellers liker jeg godt de gode gamle i påsken som Agatha Cristie, Sir Arthur Conan Doyle (sherlock homes). Liker godt britisk krim.

Alle tips mottas i alle fall med takk. Alltid artig med nye impulser. :)

Lenke til kommentar
Klassisk påskekrim skal være en whodunnit (fagspråket her er naturligvis engelsk). Agatha Christie er god, men blir litt ensformig i lengden. Prøv gjerne en Lord Peter Wimsey-bok av Dorothy L. Sayers.

Ellery Queen er også god.

Takker dere alle for tipsene om forfatterne, som jeg ikke hadde noen særlig kjennskap til fra før.

Kjenner til begrepet whodunnit, ja, og jeg har lest noen slike tidligere. Husker jeg syntes at Agatha Christies And Then There Were None (nevnt tidligere i tråden, men da under den norske tittelen Ti små negerbarn)var utrolig bra da jeg leste den i julen for 1 1/4 år siden. Spesiell bok og vanvittig godt laget plott. Det sies at det er det mest komplekse mysteriet Christie har pønsket ut, og det sier vel sitt.

Det ser ut til at Døde menn går på ski også er en slik whodunnit, selv om den er så spekket med klisjeer at den ikke kan oppfattes som noe annet enn en parodi på en klassisk krimbok. Vel, jeg har ikke lest ferdig ennå, så vi (jeg) får se.

Lenke til kommentar
Kommer til å lese Ken Follett På fluktens vinger har bare bra erfaringer med ken, vet dere! :)

Har lest en bok fra han, Nålen, han skriver skikklig bra og det var sinnsykt vansklig å legge fra meg den boka da jeg leste i den. Anbefaler den virklig!

Lest ti små negerbarn nå, den var mye, mye bedre enn det jeg hadde trodd.

Lenke til kommentar

Leste ferdig Døde menn går på ski på tirsdag, og startet da på med Sirkelens ende. Nærums bok er kjempebra, og kan anbefales for alle. Den er klisjéfylt så det holder, men ikke verre enn at den fungerer godt som krimbok. Den er tidvis morsom, uten at det blir så latterlig at det ødelegger for selve mysteriet. Slutten er klassisk og veldig bra.

OK, greit nok. I går besøkte jeg en bokhandel, og ble møtt av en svær vegg fylt med Da Vinci-koden, Engler og demoner og Hellig blod, hellig gral. Jeg, svake mennesket, kjøpte selvsagt Engler og demoner - og klarte ikke annet enn å begynne å lese den. Hadde ikke kommet så langt i Sirkelens ende ennå, så jeg bestemte meg for å utsette lesningen av denne.

Så nå er jeg mer enn godt i gang med den nye Brown-boka, og synes den er kjempebra så langt. Det er jo opptil flere som har hevdet at den er bedre enn Da Vinci-koden, og det skal man kanskje ikke se bort fra. Jeg synes alltid det lover godt når en bok starter med et kart, og denne boken åpner med kart over Roma og Vatikanstaten ...

Endret av TwinMos
Lenke til kommentar

Da er påsken stort sett over.

Ble i dag ferdig med Engler og demoner av Dan Brown. En fantastisk leseopplevelse, om jeg så må si. Boken har mye mer fart og særlig spenning enn Da Vinci-koden, nesten så det blir litt vel mye til tider. Men for all del, jeg vil anbefale den til ... de fleste, egentlig. Alle som liker den type mystikk og konspirajonsteorier som ble introdusert i Da Vinci-koden, vil trolig elske denne også.

Jeg kom som sagt så vidt i gang med Sirkelens ende av Tom Egeland også, men den ble da altså utsatt til fordel for Engler og demoner. Får vel ta førstnevnte også snart ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...