Gå til innhold

Viftestyring for de fattige

Anbefalte innlegg

Ja da bar d utpå igjen :p

Jeg prøvde meg for en 3 uker på noe lignende dette,men det var ingen som var i humør til å svare.

Jeg skal da lage en Viftestyring! :w00t:

Jeg har et TT tsunami kabbis så dette sier seg selv at må bygges litt inn i selve brønnen.

Derfor rev jeg da i stykker en gammel cd rom (dont worry geeks,it was for Dos)

og jeg har tenkt å bygge dette inn i den.

Men igjen tilbake til det med liten plass,jeg må da som sagt bygge inn i brønnen.

Dette tenkte jeg at jeg skulle fikse med å lage en plate lenger inn i cd rom boksen med brytere som knapt stikker ut av dekselet forran på pcen.

lys kan også skje inni her,men da må jeg vite hvordan jeg skal da koble dette;kan noen forklare meg?

Moving on.

Jeg har enda ikke gått til innkjøp av Brytere, ledninger osv fordi prisen skremte faenskapen ut av meg.

49 kr for en bryter :nei::hrm:

Så da lurte jeg på om det var noe på elfa, Men der er det jo vanskeliger å finne DET enn å finne hasj på rema 1000

Er det da verdt å bestille fra Elfa? medregnet pris frakt?

Kan noen da finne de beste billigste delene?

Jeg har også tenkt på "stillere" som jeg kan justere gradvis istedenfor bare tre hakk f.eks.

Vil dette bli dyrere/vanskeligere å montere?

Får vell hjelp av en kompiss som har ganske god peil på el så vi finner sikkert ut av d da :p

Siste spm; Hva trenger jeg av deler: dvs motstandere,ledninger osv.

Vil ikke sitte med et spm tegn over huet og: Kor faen er den ledningen? :dontgetit:

Endret av Rxj0n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm du må nesten spørre noen som har peiling på dette da :D ikke at jeg har det men det er en god del her inne som har peil på det tror jeg :p bare og vente på at riktig person skal skrive noe det vettu :p

men lykke til da...

legg ut bilder hvis det blir noe av :p

Lenke til kommentar
her har det blitt postet linker til noen enkle, og noen litt vanskeligere viftestyrineger. Det blir vel ikke så dyrt hvis du kjøper knapper på biltema(bil->biltilbehør->bilelektrisk->elektriske brytere) eller clasohlson(El og elektronikk/Svakstrøm/Lavvoltsbryter), er det ikke bare å søke på brytere hos elfa da? ville ikke tro det skal være så dyrt som 46.-, men du har kanskje vært hos thorsov(?)... Endret av z1Ob
Lenke til kommentar
her har det blitt postet linker til noen enkle, og noen litt vanskeligere viftestyrineger. Det blir vel ikke så dyrt hvis du kjøper knapper på biltema(bil->biltilbehør->bilelektrisk->elektriske brytere) eller clasohlson(El og elektronikk/Svakstrøm/Lavvoltsbryter), er det ikke bare å søke på brytere hos elfa da? ville ikke tro det skal være så dyrt som 46.-, men du har kanskje vært hos thorsov(?)...

Den første linken din fungerer ikke.

Sjekket på Biltema men de som er der er bare toveis, dvs at viftene kan bare styres av og på.

På clas ohlson er det bare en bryter som passer og den koster 49 kr og når jeg da skal ha 4 av de,er det nesten billigere å kjøpe ny styring .......

Thorsov???

Men Noen som vet noe mer?

Lenke til kommentar

hehe...det var jo faktsik meg som laget den tråden der :p

Men jeg sjekket alle de du sa, og jeg synes de gir veldig lite innblikk i hva du trenger (en liten sikringsboks, feks)

Det er ingenting eksakt

Så jeg er på jakt etter komplett liste MED linker og et koblinskjema :thumbup:

Lenke til kommentar
Men jeg leter fortsatt etter et sted med:

billige,gode leds

Billige brytere

Ledninger og motstandere osv

hvis du skal ha viftestyring som du kan justere viftene ved hjelp av knapper du kan skru på, står jo alt du trenger oppført i worklogen til Howard_(worklog)

Prisliste skal bli:

Cut'n paste fra eposten Alle priser er i us dollar og bestillt fra Futurelec ,pakken kom på 3 eller 4 dager, husker ikke helt. har også bestilt en del led's der nå, noen bryter og div stæsj.

Dear Håvard,

Many thanks for your order as shown below,

Qty ItemNumber Unit Price Total Price

----------------------------------------------------------

4 POT2KA 2K Logarithmic Taper Pot 0.50 2

4 LM317T LM317T - 1.5A Adj. Positive Regulator 0.65 2.6

4 TO220S TO220 Heatsink Small 0.30 1.2

8 POLHDR3 "3 Pin .100"" Straight Male Polarized Hdr." 0.08 0.64

4 POLHDRR3 "3 Pin .100"" Right-Angle Male Polarized Headers" 0.08 0.32

1 R220R14W 220ohm 1/4W 5% Carbon Film Resistor 0.10 0.1

1 R470R14W 470ohm 1/4W 5% Carbon Film Resistor 0.10 0.1

1 R330R14W 330ohm 1/4W 5% Carbon Film Resistor 0.10 0.1

1 EXPBRD Experimenters Board 1.50 1.5

----------------------------------------------------------

Sub-Total 8.56

Postage 4.00

Total 12.56

tror også at han la ut et koblings skjema, men hvis ikke du finner det kan du jo sende en pm til han og spørre om du kan få det...

edit: det ligger koblingsskjema på side 2...(her)

edit2: som jeg skriver i siste posten til Howard_, så har de noen stilige/fine hos elfa. De ligger: ••Elektromekanikk/Pneumatikk->•• Knapper/Ratt

Endret av z1Ob
Lenke til kommentar

Der ja...nå var d fart på sakene!

Men den greie howard har laget:

Er det med / uten de knappene forran (de som står på første bildet på posten)?

Hvordan har han koblet det videre fra "viftestyringene" til viftene...hva trenger jeg der?

Han har ikke bestillt leds ser jeg men sånn som jeg også har forstått det har han brytere som ikke stilles i hakk men i grader(hjul?)

Hvordan kan jeg da fikse dette tøft inn med leds?

ledninger?

Kankje en kort forklaring på tingene?

Endret av Rxj0n
Lenke til kommentar

ledninger kan du kjøpe på en bilbutikk, clasohlson, biltema osv. Du må ikke ha noen spesielle ledninger, eller loddetinn, det er du som velger tykkelse osv. Jeg kjøpte loddebolt og loddetinn på europris til en 70kr. 60.- for loddebolten, og 10.- for loddetinnet. ellers så bruker jeg bare ledninger fra gamle psu'er...

vet ikke om det er dyrere eller billigere, men de har like LED's på biltema, men det er bare blå og røde og koster 9,50kr pr stk.

Endret av z1Ob
Lenke til kommentar

hmmmm....lurer på hva jeg har begitt meg ut på nå.... :nei:

men man lærer jo hele livet:innocent:

Spm den "dumme" personen jeg er har jo jeg tenkt hele tiden at dette går lett som en drøm,og utifra howard sin guide så ser det jo ikke så vanskelig ut. Må bare lodde sammen de riktige tingene,,,,,men hva f**** er de riktige tingene :whistle:

Vil jo ikke ende opp med å lodde feil her og så få små fine gnister ut av psu når jeg kobler til.... :cry:

Jeg trenger hjelp!!! :blush:

Lenke til kommentar

*update*

Hehe dumme lille meg...

Nå har jeg kjøpt loddetinn og høyttaler ledning, men jeg venter fortsatt på en som virkelig kan gi meg non svar her!

Etter en liten tur på biltema som sagt, som endte i et lite helvette der ute.

Jeg kranglet på biltema ang. denne loddebolten til 69.80 +loddetin ag alt det der for dette var jo billig. men dette hadde de ikke der, så det endte med at jeg bare kjøpte lodde tin for 40 shpenn, som forsåvidt ikke er så dyrt men dyrt i forhold til denne loddepakken. Satt meg ned hjemme og fant fram denne nettsiden med loddepakken og et telefon nummer ut fra katalogen.

Men tror du ikke dumme lille meg klarte å se i clas ohlson sin katalog etter nummeret....og tror du ikke jeg klarte å lage et lite helvette der nå de ikke fant en dritt :w00t:

Kjempegøy ^^

endte med at han fyren spørr: Er du sikker på at du er på clasern sine sider?

Og jeg ....hmmmm nei..jeg er på biltema sine sider...

Ja men da har vi jo funnet problemet...

biiiiiiiip.....

da var jeg litt flau... :blush:

Men men....man må prøve og feile her i livet... :yes:

Leter fortsatt etter en med peil !!! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...