Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hard-disk og forholdet Lan party og vekt.......

MoNoXiDe

Anbefalte innlegg

En ting som jeg alltid har lurt på..... En full hard disk veier den mer en en tom??? For eksempel man kommer på Lan party, og har ryddet plass på HD for å bytte filer osv. Alltid når man kommer på Lan så veier PCèn nesten ingenting! (Kanskje fordi jeg gleder meg sånn!!!) Og når man går hjem ca kl 0700 om morgenen, og du har fyllt opp HD din så er det som PCèn veier 1 tonn!!! Er det noen som har erfaringer eller komentarer på dette........

:smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile:

Er dette Bull!"#t eller ikke........

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På papir så veier jo en 0'er mer enn en 1'er fordi det går med mer bly (eller forhåpentligvis grafitt) til tallet 0. Et ark med bare 0'er burde derfor veie mest - jo flere 1'ere som blander seg inn jo lettere blir arket.

Vet ikke om dette kan overføres direkte til en harddisk, det kan jo tenkes den skriver tallene på en annen måte enn oss, kanskje på arabisk for alt jeg vet. Da kan det jo hende at et 1-tall likevel veier mer enn 0, og dermed blir en tom harddisk lettest fordi det bare er 0'ere på den.

Får sette kassa på vekta neste gang :smile:

Lenke til kommentar
Gjest mafister

hehe :smile:

Du får ta å Zippe alle filene du har lastet på LAN'et.

Da vil maskinen bli noe lettere å bære ut, siden alle o'ere og 1'ere da tar mindre plass.

Kanskje du har motatt noen kilo virus i samme slengen(f.esk vektøkningsviruset som feter seg opp på cookies)?

Husk å tømme papirkurven før du slår av maskinen!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-28 02:26, Langbein skrev:

På papir så veier jo en 0'er mer enn en 1'er fordi det går med mer bly (eller forhåpentligvis grafitt) til tallet 0. Et ark med bare 0'er burde derfor veie mest - jo flere 1'ere som blander seg inn jo lettere blir arket.

Vet ikke om dette kan overføres direkte til en harddisk, det kan jo tenkes den skriver tallene på en annen måte enn oss, kanskje på arabisk for alt jeg vet. Da kan det jo hende at et 1-tall likevel veier mer enn 0, og dermed blir en tom harddisk lettest fordi det bare er 0'ere på den.

Får sette kassa på vekta neste gang :smile:

1-tall tar jo mindre plass da og er enklere å stable, så et ark med 1-tall burde veie mest.

Lenke til kommentar

Quote:

Spiff skrev (2002-07-01 14:14):

1-tall tar jo mindre plass da og er enklere å stable, så et ark med 1-tall burde veie mest.

Men du trenger jo like mange 1 som 0.

Da blir det mindre plass og dermed vil det veie mindre.

Arealet av 0 er MYE større en arealet av 1 og derfor regner vi med at vekten pr.cm2 er den samme og da vil en tom hardisk veie mer.

Lenke til kommentar

Langbein: Regner med at du vet hvor tallsystemet vårt kommer fra..:grin:

Vi må jo heller ikke glemme at dataene er lagret magnetisk på harddiskplatene, slik at plater med et mest mulig ensrettet magnetfelt (stor overvekt av nullere (hvis jeg husker riktig)) vil ha en viss tendens til å fungere som et kompass. Ettersom harddiskene i et normalt tower er montert horisontalt (og dermed har magnetfeltene vertikalt), kan den ha en viss tendens til å 'løfte' seg (eller velte, hvis den står på et bord). Når feltet er nøytralisert av en masse enere, vil den bli mer stabil og dermed føles tyngre...

(Kvasivitenskap er gøy!! [er det det det heter, forresten?])

Lenke til kommentar

Quote:

Johan skrev:

Men når du sletter noe fra en hardisk, blir ikke dataene borte den bare registrerer at de slettede filene kan skrives over.

Det var litt dumt at du opplyste om akkurat dette, da den Psykologiske effekten blir redusert med tanke på å tømme papirkurven.

Beste kur mot vektøkningsviruset er selvsagt å slå av cookie leveransene i nettleseren.

En annen positiv effekt med kuren, er at cookie-monstrene går over på lav-energi inntak. De vil lete i søppel bøtten etter binært overskudsmateriale, og finner de ikke noe der vil de lete i temp-mappen etter både 0'ere og 1'ere som kan konsumeres.

Ettersom at denne energi-formen ikke er høyenergi-verdig(i forhold til cookies), vil maskinen faktisk bli lettere ettersom det forbrukes mere en det konsumeres!!

Lenke til kommentar

Det er derfor det er begrensninger i trådløse nettverk. Dataene blir for tunge så de faller i gulvet underveis. Hvis du bruker microfilter i støvsugeren kan du faktisk se enkelte av dem med det blotte øye. Spesielt i de tilfellene hvor man har brukt tyngre applikasjoner som AutoCad ol. Av samme grunn får man hastighetsøkning ved å plassere servere ol høyere enn arbeidsstasjonene. Da er det lettere for dataene å renne dit de skal.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Quote:

Den 2002-07-05 12:37, Johan skrev:

Men når du sletter noe fra en hardisk, blir ikke dataene borte den bare registrerer at de slettede filene kan skrives over.

Så da blir harddisken tyngre med årene slik som menneskene. Hvordan kan vi evenetuellt slanke en harddisk?

Lenke til kommentar

Quote:

Zokaban skrev (2002-08-06 13:12):

Ikke vet jeg hvordan en tom harddisk ser ut, men hvem sier den er full av nuller?

En ting er iallefall sikkert. en full harddisk består av like mange nuller som 1-ere.

Fint bilde du hadde i siggen ,men gidder du og putte det som en link neste gang?

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Ikke vet jeg hvordan en tom harddisk ser ut, men hvem sier den er full av nuller?

En ting er iallefall sikkert. en full harddisk består av like mange nuller som 1-ere.

Denne tråden var gammel, men men

Jeg sier at en tom harddisk er full av 0'er, når du kjøper en harddisk skal denne være lavnivåformatert, ved lavnivåformatering skrives disken full av 0'er

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...