Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med treg bredbåndlinje (1024/256)

Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg sitter med en 1024/256 linje.

Men synes det ofte er ustabilt med hastigheten inn.

Dette er spesielt på dagtid, hvor det går sinnsykt tregt å laste ned ting.

Jeg bruker en D-Link 614+ trådløs router.

Er det belastningen på nettet sjenerelt som er problemet..?

På forhånd takk.

#topic endret av moderator jankee#

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan jo hende det er pga. det er mange på samme kabel som bruker internett mest på dagtid. MANGE på samme kabel, vil si litt tregere i-net. Er du forresten langt ifra en sentral?

Ring kundeservice og spør de om f.eks en logg for din linje eller noe slik. Forklar situasjonen.

Lenke til kommentar

Har ikke peiling på hvor sentralen er. Men synes det er dårlig å ikke få den linja man betaler for da....

Dette skjer nesten alltid på dagtid ja....bra på kvelden.

Og er det stor trafikk, så burde jo leverandøren justere opp linja automatisk (om mulig)

Jeg klarer meg fint med denne linja, og gidder ikke batale mer for noe jeg ikke trenger.

Men er forbasket ergelig å kanskje måtte oppgradere alikevel for å få gjort det en skal her.

Tjalabais

Lenke til kommentar
Det kan jo hende det er pga. det er mange på samme kabel som bruker internett mest på dagtid. MANGE på samme kabel, vil si litt tregere i-net. Er du forresten langt ifra en sentral?

Ring kundeservice og spør de om f.eks en logg for din linje eller noe slik. Forklar situasjonen.

Er ikke problemer med mange xDSL abo på samme kabel, problemet ligger somregel i at ISP'er overbokker sambandet fra DSLAM til BAP med alt fra 1-20 til 1-50. Sier seg selv da at det kan bli litt trangt når mange surfer samtidlig..... :mad:

Lenke til kommentar

Er ikke problemer med mange xDSL abo på samme kabel, problemet ligger somregel i at ISP'er overbokker sambandet fra DSLAM til BAP med alt fra 1-20 til 1-50. Sier seg selv da at det kan bli litt trangt når mange surfer samtidlig..... :mad:

Telenor bruker 1:20 eller 1:25

Tror jeg. Men jeg har sett 4mbits sentraler med 80 kunder som peaker aldri over 2mbit, og har sett sentraler med 10 kunder som peaker konstant på 8mbit.

Lenke til kommentar
Telenor bruker 1:20 eller 1:25

Tror jeg. Men jeg har sett 4mbits sentraler med 80 kunder som peaker aldri over 2mbit, og har sett sentraler med 10 kunder som peaker konstant på 8mbit.

Jepp, kommer litt ann på hvem som sitter på linjene det. Mor og far klarer vel neppe å utnytte linjene fult ut, men når jeg setter i gang blir det fort trafikk ja.

Mener å ha sett på de tekniske spesifikasjonene til Jara at de anbefaler 1-20 mellom DSLAM og BAP til operatører, men at de kan strekke seg til 1-50. Leste også dette på Wikipedia, så jeg er rimelig sikker på at det er veldig mye overbokoing ute å går! :cry:

Lenke til kommentar

Et bra emnefelt er et emnefelt som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese emnefeltet. Emnefeltet i denne tråden var ikke godt nok, og har derfor blitt endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden inneholder. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...